Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om bivaxljus  (läst 8743 gånger)

Atarverdi

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
Frågor om bivaxljus
« skrivet: 27 nov-13 kl 22:31 »
Jag har inhandlat bivax i ett block om 1 kg. Jag tänkte gjuta ljus av detta (tål inte andra ljus). Men jag har aldrig gjutit eller stöpt ljus så jag behöver lite handledning och svar på frågor.
Jag tänkte gjuta i glasformar som är lite smalare nedtill, det kan väl va en diameter på 3,5-6 cm. Vaxet jag köpt ser ut som att det behöver filtreras på något sätt så jag får bort onödigt skit.
Mina frågor är:

1. Kan man med hjälp av kaffefilter och en sil filtrera nedsmält bivax och på så sätt få bort oönskade partiklar?
2. Vilken typ av veke bör jag använda?
3. Det finns färdiga vekar som sitter på metallplatta, funkar dessa? (Läste att man bör använda tjockare veke till bivax då dessa ljus har längre brinntid?)
4. Tänkte även fylla värmeljusformar med bivax, funkar de färdiga värmeljusvekarna med metallplatta?
5. Om jag använder en toarulle som gjutform, kommer vaxet att fastna eller funkar det? Och hur täpper jag till botten? Än en gång, veke?
6. Införskaffat en limpistol då jag tänkte limma fast veke/metallplattor i glasformen. Är det OK?
7. Funkar det att smälta vaxet i konservburk i vattenbad?
8. Något jag missat?

Jag blir oerhört tacksam för svar och vidare info och andra idéer.
(Kanske om jag får svar på dessa frågor så slipper lägenheten brinna ner pga felkonstruerade ljus...  ;D)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 22:54 »
Här finn lite olika förslag om hur man kan få ett rent vax
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=159446.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #2 skrivet: 28 nov-13 kl 07:24 »
Det beror på vad du menar med rent.

Jag har processat över ett ton vax (+1000 kg) och du får aldrig bort tungmetaller eller residuer av t ex pesticider om någon biodlargris har använt något obehagligt. Det kan t o m finnas fosforföreningar i vaxet.

Partiklar går att filtrera bort och ser renare ut men vaxet blir absolut inte renare ur hälsosynpunkt.

Du kan desinficera vaxet från sporer (typer av Yngelröra och Nosema) med tillräckligt höga temperaturer.

Bästa vaxet att utgå ifrån är alltid avtäckningsvaxet från någon biodlare som inte använder otäcka kemikalier.
Det kan vara en liten biodlare, han får tillräckligt med avtäckningsvax att göra salvor/cerat mm av.

Jag har ett litet album med vaxljus, gör eget och har rullat en del.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=545

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #3 skrivet: 28 nov-13 kl 08:13 »
Jag har inhandlat bivax i ett block om 1 kg. Jag tänkte gjuta ljus av detta (tål inte andra ljus). Men jag har aldrig gjutit eller stöpt ljus så jag behöver lite handledning och svar på frågor.
Jag tänkte gjuta i glasformar som är lite smalare nedtill, det kan väl va en diameter på 3,5-6 cm. Vaxet jag köpt ser ut som att det behöver filtreras på något sätt så jag får bort onödigt skit.
Mina frågor är:

1. Kan man med hjälp av kaffefilter och en sil filtrera nedsmält bivax och på så sätt få bort oönskade partiklar?
2. Vilken typ av veke bör jag använda?
3. Det finns färdiga vekar som sitter på metallplatta, funkar dessa? (Läste att man bör använda tjockare veke till bivax då dessa ljus har längre brinntid?)
4. Tänkte även fylla värmeljusformar med bivax, funkar de färdiga värmeljusvekarna med metallplatta?
5. Om jag använder en toarulle som gjutform, kommer vaxet att fastna eller funkar det? Och hur täpper jag till botten? Än en gång, veke?
6. Införskaffat en limpistol då jag tänkte limma fast veke/metallplattor i glasformen. Är det OK?
7. Funkar det att smälta vaxet i konservburk i vattenbad?
8. Något jag missat?

Jag blir oerhört tacksam för svar och vidare info och andra idéer.
(Kanske om jag får svar på dessa frågor så slipper lägenheten brinna ner pga felkonstruerade ljus...  ;D)
Veken är kritisk.för tunn=ljuset drunknar, för tjock= ljuset osar.  jag skulle inte använda en veke under storlek 3x15 (nr.15) för ljus av den tjocklek du nämner. snarare tjockare. bäst är att testa innan du gjuter eller stöpar en massa. de färdiga vekarna till värmeljus är ganska tunna om jag minns. det funkar antgaligen inte utan ljuset drunknar skulle jag tro.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #4 skrivet: 28 nov-13 kl 09:16 »
Ljusvekegarn no 10-12 på nystan/rulle fungerar till alla ljus, man behöver inte mera.

Kan också köpas på Panduro hobby.

25 meter.
« Senast ändrad: 28 nov-13 kl 11:53 av Gilbert »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #5 skrivet: 28 nov-13 kl 10:41 »
Ljusvekegarn no 8 på nystan/rulle fungerar till alla ljus, man behöver inte mera.

Kan också köpas på Panduro hobby.

25 meter.
Nu är jag förvånad. Alla ljus? Med veke 3x8? Bivax, paraffin, stearin, i vilka blandningar som helst?  no 8 dvs 3x8 - om jag fattat det rätt-  fungerar enligt min erfarenhet definitivt inte med stöpta bivaxljus tjockare än ca 10mm. Vilken blandning använde du? Eller rullade du? Rulla är en helt annan sak. Det är mycket luft i ljuskroppen och kanaler som det smälta vaxet hela tiden rinner ner i som förhindrar att ljuset drunknar. no 8 kan säkert fungera med ljus rullade av vaxplattor. Men gjutna ljus tjocklek 3,5cm- 6cm? Jag ska inte utesluta möjligheten. kom gärna med feedback eller .... för att motbevisa mig. Men jag skulle aldrig gjuta ett bivaxljus med veke 3x8 , eller är det rundveke (som har en annan nummermärkning) du pratar om? 

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #6 skrivet: 28 nov-13 kl 11:43 »
Jag rullar allt, även stora ljus. Att hålla på och smälta anser jag personligen vara bortkastad tid med bivax.

På riktigt stora ljus har jag flätat 3x8 storlek och det har fungerat bra.

Panduro Hobby länk till veken.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/95-Sasonger/9550-Ljus/955030-Tillbehor/1/101194-Ljusvekegarn-nr-8---25-meter

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #7 skrivet: 28 nov-13 kl 11:48 »
Jag rullar allt, även stora ljus. Att hålla på och smälta anser jag personligen vara bortkastad tid med bivax.

På riktigt stora ljus har jag flätat 3x8 storlek och det har fungerat bra.

Panduro Hobby länk till veken.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/95-Sasonger/9550-Ljus/955030-Tillbehor/1/101194-Ljusvekegarn-nr-8---25-meter

Då förstår jag!

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #8 skrivet: 28 nov-13 kl 11:52 »
Nu har jag kollat på förpackningarna. Jag har olika från 8-12.

Stöpa med 10-12, Rulla vaxljus med samma storleker. Det blir kanske enklare i början med storlek 12.

Ändrar rekommendationen till 10-12 då.

Atarverdi

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #9 skrivet: 29 nov-13 kl 15:23 »
Jag vet att de som sålde detta till mig sa att de inte använder någon typ av kemikalier. Men vaxet verkar ha små partiklar i sig som jag ska försöka få bort. Har kollat lite på youtube hur man kan göra och ska testa lite olika saker. Nu i början av detta så blir det nog mycket testande och experiment och det är riktigt spännande.
Jag ska se hur jag får till det med veke och sånt. Får nog testa mig fram som ni skriver. Lichiplommon, du nämner en annan tråd du skrivit, hur hittar jag denna?
Vilken typ av veke skall det vara till värmeljusen, nr. 15? Och dessa nr är det standard på alla sidor? Det jag menar är, är alla veke nr 15 samma på alla webshops?
Jag ska gå igenom alla svar här noga och testa mig fram.

Biredskapsfabriken föreslog veke nr 24 till glasformarna. Skulle d funka?

Åh, en till fråga, behöver man doppa veken i vaxet innan man använder den?

Tack så jättemycket för era svar!  :)
« Senast ändrad: 29 nov-13 kl 17:45 av Atarverdi »

Gilbert

  • Gäst
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #10 skrivet: 29 nov-13 kl 18:14 »
Jag skulle kört storlek 12 på allt med tanke på vad du gör.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #11 skrivet: 29 nov-13 kl 18:36 »
Jag vet att de som sålde detta till mig sa att de inte använder någon typ av kemikalier. Men vaxet verkar ha små partiklar i sig som jag ska försöka få bort. Har kollat lite på youtube hur man kan göra och ska testa lite olika saker. Nu i början av detta så blir det nog mycket testande och experiment och det är riktigt spännande.
Jag ska se hur jag får till det med veke och sånt. Får nog testa mig fram som ni skriver. Lichiplommon, du nämner en annan tråd du skrivit, hur hittar jag denna?
Vilken typ av veke skall det vara till värmeljusen, nr. 15? Och dessa nr är det standard på alla sidor? Det jag menar är, är alla veke nr 15 samma på alla webshops?
Jag ska gå igenom alla svar här noga och testa mig fram.


Biredskapsfabriken föreslog veke nr 24 till glasformarna. Skulle d funka?

Åh, en till fråga, behöver man doppa veken i vaxet innan man använder den?

Tack så jättemycket för era svar!  :)

Här är länken till tråden men den handlar mest om stöpning:http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13477.20
Biredskapsfabriken rekommendation låter inte helt ovettig. Det bästa är som sagt att göra ett litet prov, om du orkar experimentera. För värmeljus skulle jag testa med minst 15, men det kan behövas tjockare. Det tjockaste jag stöpt är 35mm av bivax och stearin som beter sig ganska likt bivax när det brinner och då hade jag 19 om jag minns rätt. Ljuset var 35 cm lång och 3,5 cm i diameter nertill. Det brann i 24 timmar utan att rinna.   Tjockare kan i princip inte stöpa, det blir tungt dessutom blir de ovala i genomskärning, formen av veken som är platt speglas liksom. I så fall måste man ha rundveke som jag aldrig sett säljas i Sverige. Om det är svenska ställen som säljer så borde det vara samma nummer överallt, men fråga efter, när jag säger 15 menar jag 3x15 plattveke som betyder att veken är flätad av 3 ggr 15 tunna trådar   och är platt. Plattveke suger åt båda håll. Rundveke som man använder i Tyskland till bivax ljus måste vändas rätt.
det är alltid bra att doppar veken i vax innan

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #12 skrivet: 29 nov-13 kl 19:54 »
Jag vet att de som sålde detta till mig sa att de inte använder någon typ av kemikalier...
Då är det troligen avtäckningsvax från en biodlare som inte använder vaxlösliga bekämpningsmedel mot kvalster.

Som biodlare tycker jag av princip detta är en för värdefull produkt för att elda upp. Ska man göra ljus av det kan man gott köpa färdigt vax från vaxrenserier istället där det normalt finns vaxlösliga bekämpningsmedel som ändå kommer att brinna upp i lågan.

Det rena avtäckningsvaxet ska användas till handkrämer, läppbalsam, tillsats i mat och att ge tillbaka till bina.

Atarverdi

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #13 skrivet: 04 dec-13 kl 21:49 »
Jag hittade en sida som säljer rundveke. Men alla sidor jag tittat på har olika nr för veke och ingen verkar ha samma nummer. Jag har ingen aning vad jag ska välja. Jag fick ett svar när jag mailade biredskapsfabriken men när jag ringde dem för att fråga mera så visste de ingenting. Dessutom verkar frakten vara riktigt dyr. Men inte heller där kunde man få ett säkert svar.
Mailade joelvax och det enda jag fick som svar var deras katalog. Vilket inte hjälpte alls.
Att det ska vara såhär svårt...
Ska maila den tredje nu och fråga om deras rundveke.

Man önskar att man kunde få bättre service eller bättre svar när man ska köpa något av dessa människor. Blir riktigt frustrerad! Har inte råd att lägga massa pengar på att prova allt i deras butiker. Vill ha några vettiga förslag att börja med. Jag kan köpa 2-3 varianter veke men inte varenda en ur deras sortiment.

Frustrerad frustrerad...

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #14 skrivet: 01 jan-14 kl 20:39 »
Jag håller verkligen med dig om att det verkar omöjligt att få riktiga svar om produkterna som de säljer. Det känns inte bra  >:(

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #15 skrivet: 01 jan-14 kl 21:42 »
Jag fattar inte varför du ska ha bort de små partiklarna. Det blir ju lika bra ljus med dom. Bara lie skräp från bina.
//Luff

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #16 skrivet: 03 jan-14 kl 20:23 »
Jag hittade en sida som säljer rundveke. Men alla sidor jag tittat på har olika nr för veke och ingen verkar ha samma nummer. Jag har ingen aning vad jag ska välja. Jag fick ett svar när jag mailade biredskapsfabriken men när jag ringde dem för att fråga mera så visste de ingenting. Dessutom verkar frakten vara riktigt dyr. Men inte heller där kunde man få ett säkert svar.
Mailade joelvax och det enda jag fick som svar var deras katalog. Vilket inte hjälpte alls.
Att det ska vara såhär svårt...
Ska maila den tredje nu och fråga om deras rundveke.

Man önskar att man kunde få bättre service eller bättre svar när man ska köpa något av dessa människor. Blir riktigt frustrerad! Har inte råd att lägga massa pengar på att prova allt i deras butiker. Vill ha några vettiga förslag att börja med. Jag kan köpa 2-3 varianter veke men inte varenda en ur deras sortiment.

Frustrerad frustrerad...
kul att du experimentera. jag ska någon när jag har tid lägga upp mina värden i handboken, fast det gäller ju stöpta ljus. har du lust att sammanfatta dina experiment någon så går det att lägga till som värden för gjutna ljus?

när jag höll på med stöpning på mitt förra jobb kollade jag massor med vekar och ingen kan och vet riktigt något om sina egna produkter, det är ett problem  :( det kan även vara skillnad på olika vekar av samma grovlek. den ena förintas ordentlig men den andra inte. detta beror på bomullen och impregneringen och så vidare.
om du gjuter mycket och kan tyska borde du ta kontakt med mindre tyska ljustillverkare som tillverkar hantverksmässigt, typ verkstäder för handikappade ofta har de bra erfarenhet med en del special ljus...

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #17 skrivet: 03 jan-14 kl 21:32 »
en undring från en som inte har bi vana eller rullat eller stöpt så mycket än, kan man inte rulla den lite ovala tråden så den blir rund ? doppar man den sedan i lite vax så borde den hålla sig. Men det funkar nog bara om tråden blitt oval av att rullas upp...

mvh lavendel

Atarverdi

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #18 skrivet: 05 jan-14 kl 09:04 »
Jag fattar inte varför du ska ha bort de små partiklarna. Det blir ju lika bra ljus med dom. Bara lie skräp från bina.

Jag ska vara helt ärlig. Jag har lite ocd, plus är lite överambitiös samt ibland perfektionist (när det gäller vissa saker). Vaxet jag köpte var jättefint (kemikaliefritt och luktar underbart) och när jag säger att det är skit i vaxet så menar jag små små småååååå partiklar av, som du just säger, skräp från bina. Sedan så hade jag kollat massa på youtube hur man filtrerar bivax och jag var nyfiken och ville prova själv. Jag ville se hur det skulle funka och vilken metod jag skulle hitta som skulle vara bäst.

Vad är det för fel på att vara nyfiken och vilja lära sig nya saker?




Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #19 skrivet: 06 jan-14 kl 20:39 »
Absolut inget fel på att vara nyfiken. Det ar ju precis det jag var och funderade på om det fanns någon anledning till att ta bort skräpet.
//Luff

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Frågor om bivaxljus
« Svar #20 skrivet: 06 jan-14 kl 22:22 »
Är det inte bara att smälta vaxet så sjunker väl partiklarna till botten. Och man häller över det rena vaxet i ett annat kärl, och kastar det som är smutsigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1200 gäster, 3 användare
Jon.b, peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser