Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?  (läst 3264 gånger)

subjli

  • Inlägg: 2
    • Småland
Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« skrivet: 26 aug-13 kl 15:43 »
Hej

Jag är ny biodlare och har precis minskat ner min kupa från två låder till en inför vintern. Men vad gör jag med de ramar som nu har blivit överflödiga. De som fanns i den lådan som jag tog bort. Måste jag rengöra dessa på något vis. Eller måste jag typ plocka bort vaxkakan. Eller kan jag bara ställa dem i ett hörn och ta fram dem igen till våren?   ??? Vissa av ramarna såg helt tomma ut alltså inge nectar/pollen i medans vissa är det lite i.

Vore tacksam för svar.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 17:45 »
Jag är ganska ny också som biodlare. Men jag ställer travar med lådor med ramar i ett råttsäkert och torrt utrymme med ramarna som dom är. Jag använder isättika som jag ställer på ett fat i en av ramarna för att döda ev. vaxmal. Vet inte om det är så man ska göra med ramarna men så har jag gjort i fem år nu och det har fungerat bra.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-13 kl 19:43 »
Har det varit yngel i ramarna så gallrar du bort dem och smälter om och rengör. Detta är inte ett absolut krav om du bara har ett enda samhälle, men lika bra att ha den vanan från början. En yngelram ska aldrig ner i ett annat samhälle igen.

Har det inte varit yngel i ramarna så förvara dem i tillstängda staplar så råttorna, mössen, bina och getingarna inte kommer åt. Det är bättre att de står kallt än varmt över vintern.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 03:29 »
Vad händer med de honungsrester som finns kvar? Kommer de inte att mögla, jäsa eller något annat "trevligt"?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 07:30 »
I täckta celler händer inte mer än att de ofta kristalliseras (men inte alltid). I öppna celler däremot tar honungen upp fukt från luften, blir lättflytande och rinner ut. Den kan mycket väl börja jäsa också. Det möglar däremot inte.

Pollen i kakor däremot kan mögla.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-13 kl 10:38 »
Har det varit yngel i ramarna så gallrar du bort dem och smälter om och rengör. Detta är inte ett absolut krav om du bara har ett enda samhälle, men lika bra att ha den vanan från början. En yngelram ska aldrig ner i ett annat samhälle igen.

Har det inte varit yngel i ramarna så förvara dem i tillstängda staplar så råttorna, mössen, bina och getingarna inte kommer åt. Det är bättre att de står kallt än varmt över vintern.

Varför kan man inte återanvända yngelramar? (frågor från en ganska ny biodlare)?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-13 kl 11:18 »
Av smittskyddsskäl ska de inte ner i annat samhälle. Det är flera yngelsjukdomar som  följer med på ytan av vaxkakorna, speciellt från yngelrummet. Stoppar man ner i samma samhälle igen så händer ju inget, men ner i annat samhälle bör man redan från början lära sig att undvika.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-13 kl 18:40 »
I täckta celler händer inte mer än att de ofta kristalliseras (men inte alltid). I öppna celler däremot tar honungen upp fukt från luften, blir lättflytande och rinner ut. Den kan mycket väl börja jäsa också. Det möglar däremot inte.

Pollen i kakor däremot kan mögla.
Så vad gör man med de ramar man får över efter slutskattningen?  Trots idogt slungande kommer de ju fortfarande innehålla honungsrester?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-13 kl 19:37 »
Man ger dem till bina på våren, att honungen tagit upp vatten och ev. luktar lite jäst på ramarna spelar ingen roll. Ska man vara riktigt renlärlig ur smittskyddssynvinkel ska de tillbaka på samma samhälle, men det är få som ens håller reda på vilken bigård de kom ifrån.

Att enstaka pollenceller möglat spelar inte heller någon roll.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-13 kl 19:57 »
Man ger dem till bina på våren, att honungen tagit upp vatten och ev. luktar lite jäst på ramarna spelar ingen roll. Ska man vara riktigt renlärlig ur smittskyddssynvinkel ska de tillbaka på samma samhälle, men det är få som ens håller reda på vilken bigård de kom ifrån.

Att enstaka pollenceller möglat spelar inte heller någon roll.
OK, tack!

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #10 skrivet: 28 aug-13 kl 02:31 »
Lågnormal och 1/2 LS passar bra att stapla i banankartonger om man har för lite lådor.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #11 skrivet: 29 aug-13 kl 13:39 »
Olof: Ska man inte behandla med ättikssyra också för att förhindra vaxmott? Brukar du göra det?

Mvh,
Jacob

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #12 skrivet: 29 aug-13 kl 15:45 »
Vaxmalen behandlar jag med att förvara dem kallt.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #13 skrivet: 29 aug-13 kl 17:29 »
och bekämpa spridningen av nosema mellan samhällen


mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

isakso

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #14 skrivet: 14 aug-18 kl 12:33 »
Fungerar det att förvara slungade ramar i jordkällare, eller blir det för fuktigt och kan mögla där?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #15 skrivet: 14 aug-18 kl 15:06 »
Fungerar det att förvara slungade ramar i jordkällare, eller blir det för fuktigt och kan mögla där?

Det låter inte optimalt att ha dem i en jordkällare nej. Och med tanke på de minusgrader som krävs någon gång innan nästa vår, för att döda eventuell förekomst av vaxmott i ramarna, så är det lämpligaste att ställa staplar med skattlådor och ramar utomhus eller möjligen under tak.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #16 skrivet: 17 aug-18 kl 06:47 »
di kan mögle om de star utomhus :o :o :o

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad ögr jag med de ramar som inte används just nu?
« Svar #17 skrivet: 17 aug-18 kl 19:41 »
di kan mögle om de star utomhus :o :o :o

Jaså? Tror du inte att de kan mögla i en jordkällare? Hmmm...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser