Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla läder för utomhusbruk? (Cykelsadel)  (läst 2126 gånger)

Robbs

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Behandla läder för utomhusbruk? (Cykelsadel)
« skrivet: 17 jul-13 kl 09:22 »
Hej!
Har en cykelsadel jag tänkt bekläda med läder, som jag sedan vill behandla så det tål väder och vind så bra som möjligt.
Hur skall jag gå till väga? Har knappt arbetat med läder tidigare, så jag vet inte riktigt var jag ska börja!
Min plan är: Skaffa passande läderbit, fukta rejält och sedan spänna över sadeln, sedan på med något fett...
Men jag tänker att bäst hade kanske varit något slags vax (lädret behöver ju knappast vara särskilt mjukt), eftersom vaxet borde avfärda vätska bättre. Men vilket vax i sådant fall?

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Behandla läder för utomhusbruk? (Cykelsadel)
« Svar #1 skrivet: 17 jul-13 kl 11:45 »
 Det är viktigt att smörja in den, så inte lädret blir torrt och spricker. En bra lädersmorning får du genom att smälta ihop fett,bivax och tjära. Undvik syntetiska impregneringsmedel de är inte bra för skinnet. Smörj sadeln med jämna mellanrum så fungerar det bättre än att vaxa.
Lycka till.
Mvh Janne www.gravlingsnaturprodukter.se
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser