Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217245 gånger)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #20 skrivet: 04 maj-13 kl 10:14 »
men den ska ju även vara bra till CIGARR. Vissa sidor säljer den som "utmärkt för Cigarr och tuggtobak". Visste inte att den var god till Pipa men tack.

Bladen var bra som inlaga i cigarren, men dom var för smala för å fungera som om eller täckblad.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #21 skrivet: 04 maj-13 kl 16:08 »
Att  " Avhärda plantor " innebär att man ser till att :
plantorna klarar att ställa om sig från inneliv till uteliv.
4-5 dagar ställer man ut plantorna i skuggan. Flyttar in dom nattetid.
Sen fortsätter man några dagar då dom får vara ute med sol på sig och sedan även nattetid.
Så att plantorna vänjer sig vid temperaturskillnaderna. Man får fortsätta vattna som vanligt.
Ju mera sol (och blåst ) ju fortare torkar dom ut.
I en artikel i tidningen Land stod det att tobaksplantorna ska ha samma förutsättningar som tomatplantorna ( släkt ).
Tomater ska ha mycket kalium , för smaken.Då är frågan om det gör någon skillnad att tillföra "kol" till tobaken ?
Är det någon som testat ?



Stefan Sundström , musikern +artisten har visst provat med kol i sina rabatter och han säger att det ska vara jättebra , typ.
Men jag googlade på det och på odla.nu var där en som menade på att kombinationen kol+kväverika tillsatser (hönsgödsel ) var visst inte bra alls.
Det som visst utmynnade av kombinationen blev tydligen ammoniak och det låter ju inte alls bra.
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/aska-i-rabatten-167340   läs Helena i Vänersborg's första inlägg
« Senast ändrad: 04 maj-13 kl 16:20 av Rustica1962 »

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #22 skrivet: 04 maj-13 kl 17:46 »
Tännlappen eller lurkers. jag skulle vilja göra fem - sex cigarrer av årets skörd. Hur gör jag det på enklaste sättet?

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #23 skrivet: 04 maj-13 kl 17:52 »
 ;D ;D
Bladen var bra som inlaga i cigarren, men dom var för smala för å fungera som om eller täckblad.
Ok annars ska det ge bra täckblad och fina cigarrer enligt Tobacco seedcompany (om jag inte missminner mig) nå väl då vet jag det..
-Har införskaffat lite cigarr saker så iår kanske jag  själv får tid över till att testa..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

 

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #24 skrivet: 05 maj-13 kl 16:21 »
Tännlappen eller lurkers. jag skulle vilja göra fem - sex cigarrer av årets skörd. Hur gör jag det på enklaste sättet?

Ställ frågan på http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153620.0, den har inte med odling att göra.

tompan

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Tobaksodling
« Svar #25 skrivet: 06 maj-13 kl 11:46 »
Hej allihopa.

Förra helgen var jag iväg och handlade hjälpmedel till odlingen, det gillar ryggen kan jag lova.


Nu ska jag bara få tag i en plog o plöja samt harva innan 6-7juni då jag har beräknat att de är dags att plantera ut.

Så här såg mina plantor ut för 13 dagar sen, några är precis omplanterade:


Senaste dagarna har jag sett att korsningen alida/rustica från rustica1962 har börjat få vita blad så dom vill nog ha mer näring eller mindre sol, mina andra sorter har ej detta problem så alida verkar känslig. All tobak står i fönster än så länge och ska få göra ett tag till innan de blir omskolning.



HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #26 skrivet: 06 maj-13 kl 12:04 »
Hej allihopa.

Förra helgen var jag iväg och handlade hjälpmedel till odlingen, det gillar ryggen kan jag lova.


Nu ska jag bara få tag i en plog o plöja samt harva innan 6-7juni då jag har beräknat att de är dags att plantera ut.

Så här såg mina plantor ut för 13 dagar sen, några är precis omplanterade:


Senaste dagarna har jag sett att korsningen alida/rustica från rustica1962 har börjat få vita blad så dom vill nog ha mer näring eller mindre sol, mina andra sorter har ej detta problem så alida verkar känslig. All tobak står i fönster än så länge och ska få göra ett tag till innan de blir omskolning.


Jäkligt schyst traktor 8) Vi ligger i samma tankar du och jag! Hade oxå tänkt att få ut mina plantor till den 6-7e juni! Även jag såg nåt blad som såg lite blekt ut i dag på morgonen. Men min fråga är kan plantorna bli för stora innan utsättning? Mina börjar dra iväg ganska mycket nu. De är ca 30-40 cm höga och har ca 8 blad/planta!

tompan

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Tobaksodling
« Svar #27 skrivet: 06 maj-13 kl 12:24 »
Jäkligt schyst traktor 8) Vi ligger i samma tankar du och jag! Hade oxå tänkt att få ut mina plantor till den 6-7e juni! Även jag såg nåt blad som såg lite blekt ut i dag på morgonen. Men min fråga är kan plantorna bli för stora innan utsättning? Mina börjar dra iväg ganska mycket nu. De är ca 30-40 cm höga och har ca 8 blad/planta!

Jo traktorn e fin och lagomt stor :). Förra året hade jag problem med mina stora plantor dom var för veka och växte inge vidare. Dom som har växt mest av mina har jag flyttat från fönster för att dom inte ska växa för mycke innan utplantering. Jag har läst att plantan ska ha 6 blad när den planteras ut men kommer inte ihåg var jag läste de. Blir plantorna veka så går de ju alltid att staga upp med pinnar och ända få en bra växt.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #28 skrivet: 06 maj-13 kl 13:09 »
Tännlappen eller lurkers. jag skulle vilja göra fem - sex cigarrer av årets skörd. Hur gör jag det på enklaste sättet?


Jag brukade göra som detta:

 http://www.howtogrowtobacco.com/

Gå in på denna länken mitt på sidan:

 "Making Cigars -
How to make cigars"

och gå in på den överste länken på denna sidan: "How I roll cigars 101..........."

Jag gör exakt som beskrivet på denna länken.


Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #29 skrivet: 06 maj-13 kl 18:13 »
    En av mina Rusticasorter har faktiskt fått en blomställning , så jag lägger upp en bild på den , inte världens bästa bild men.....det är tanken som räknas
    Så tog jag en på hela plantan , sorten heter Hopi , syftar säkert till Hopiindianerna i USA .
   
   




    Sen hade jag ute mina plantor i skuggan , men efter hand fick de sol på sig och det var ju inte meningen..... :-[
    Hade inte dom ute så länge och de såg inte så roliga ut efter den utevistelsen , en del blev vita och nästan alla hängde läpp eller slokade och jag tänkte att nu har jag gjort allt det här helt i onödan.
    Nu när de kommit in igen i sin lilla lägenhet verkar det att de repat mod igen   :D
    Fortsättning följer....
« Senast ändrad: 06 maj-13 kl 18:34 av Rustica1962 »

cman

  • Inlägg: 35
  • Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #30 skrivet: 06 maj-13 kl 19:43 »
Hmm.. jag har lagt mina frön i fönstret redan från början och det har inte varit något problem med tillväxten. Alla plantorna är på g. Vad är anledningen till att de skall förgro utanför solljuset? Det är ju inte normalt heller i naturen.

Det här året satsar jag bara på 30 stycken istället för förra årets whooping nästan 100 plantor. Det räcket nog skulle jag tro.
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #31 skrivet: 06 maj-13 kl 21:35 »

     Tack för härdingsanvisningarna Tännlappen ,Lurkers och Sork !
     Ska försöka köra på dom så mkt jag kan , trots den lilla olyckan idag när de fick lite sol på sig.Ska försöka att inte göra om det....
     Trodde nästan dom var körda när jag tog in dom , men de verkar ha repat sig bra.
     Nya timmar ( i skuggan )  imorgon............
     

     Rustica
« Senast ändrad: 07 maj-13 kl 08:10 av Rustica1962 »

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #32 skrivet: 06 maj-13 kl 22:24 »
Det har ändrats på forumet ser jag.. ::)
I vilket fall, så här ser mina plantor ut idag, dom sista dagarna har
dom tagit fart av bara f+n.
Frågan är, skall man behöva plantera om dom innan man får ut dom på "fältet" ?
Har börjat härda dom (i skuggan) någon timme per dag, då direkt solljus utomhus
verkar suga musten ur dom.
Börjar bli lite orolig dom växer för fort.....
Tillägger en sak till, torvkrukor är inte att rekomendera, ett 10 tal stannade helt i växten och
dog tillslut.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #33 skrivet: 06 maj-13 kl 22:45 »

  Finfint det där Rappen !
  Jag tror inte nödvändigtvis men det hade nog inte varit fel att plantera om.
  Som jag ser det har du ju fortfarande chansen att ge plantan lite mer mullrikt material innan de ska ut.
  Själv planterade jag om i sk. påskogödsel från Hasselfors och det har gått bra utan att ta till några överord.
  Är ingen expert , men efter vad jag kan förstå så transporteras ex.vis säkert både syre och en sån enkel sak som vatten antagligen bättre i mullrikt material än i t.ex lera som är väldigt tät.
« Senast ändrad: 06 maj-13 kl 22:58 av Rustica1962 »

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #34 skrivet: 06 maj-13 kl 23:03 »
Tack Rustica, jag låter dom vara någon vecka till, sedan vette...
Jag vågar inte chansa på att sätta ut dom ännu, förr i tiden pratade dom om "järnnätter"
och det skulle vara riktigt sorgligt OCH frustrerande om dom frös....

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #35 skrivet: 07 maj-13 kl 00:12 »
"Järnnätterna" är inte förrän om en månad.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #36 skrivet: 07 maj-13 kl 09:40 »
Jag har ställt mina plantor i söderfönster i ett ouppvärmt hus som kallast har det varit ca 5 grader någon natt, där verkar de trivas bra och växer så det knakar. På dagarna öppnar jag lite fönster så att de står och svajar lite i vinden, tänker att det ska göra dem starkare. Vad tror ni om den behandlingen?
Imorn ska jag börja gräva tobaksland men funderar på hur stort jag behöver. Någon av er tyckte det var bra att ställa dem tätt för att klara vinden bättre, något som verkligen behövs i detta öppna landskap, men på många ställen står det att det ska vara ca 40 cm emellan.
Fler erfarenheter kring detta?

//Micke

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #37 skrivet: 07 maj-13 kl 11:22 »

   Plantor på härdning för andra dagen


                             klicka på bilden för större format
« Senast ändrad: 07 maj-13 kl 11:42 av Rustica1962 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #38 skrivet: 07 maj-13 kl 11:27 »
Härligt!
Vilken tobaksdjungel.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #39 skrivet: 07 maj-13 kl 11:52 »


  Jodå , man hoppas ju att det ska gå bra med det här.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser