Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fusible link  (läst 1377 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
fusible link
« skrivet: 23 feb-13 kl 20:12 »
Jag har klantat mig när jag monterade extraljus på bilen - en skoda fabia - och lyckats bränna en av säkringarna i lådan ovanpå batteriet. På engelska tror jag dom här heter "fusible link" men vad heter dom på svenska och var får jag tag på dom? Säkringen i fråga är märkt med 40A. Kan jag som alternativ sätta en lös säkringshållare direkt på sladden på 30A. Ljusen är på totalt 110W=10A.

Kanske inte direkt relaterat till självhushållning. Men min självkänsla skulle må bra av att få iordning på det här...


Xoot

  • Gäst
SV: fusible link
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 20:16 »
Det gjorde jag också en gång men startade löddpennan och la en klick sen funkade det igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: fusible link
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 21:01 »
Om det inte finns på t ex Biltema, så kolla med t ex en märkesverkstad eller någon bil-elfirma. En annan möjlighet är att plocka från en skrotad bil, de där huvudsäkringarna ser likadana ut på de flesta VAG-bilar från sent 90-tal och framåt.

Fusible links är något annat - det är en ungefär 10 cm lång kabelstump med ledare av ett lättsmält material, t ex zink, och en värmetålig och brandsäker isolering av t ex glasfiberväv. De är vanliga på Ford samt amerikanska bilar från 70-talet fram till en bit in på 90-talet, om en sådan bränns av så får man linda bort tejpen runt skarvstället där den är hopkopplad med ledningar i bilens kabelstam för att komma åt att skarva in en ny.
På en del japanska 70-talsbilar har det funnits sådana där "säkringsledningar" med flatstiftskontakter i båda ändar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser