Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "torka" potatisen?  (läst 1460 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
"torka" potatisen?
« skrivet: 02 okt-12 kl 13:19 »
Jag har grävt upp massor av potatis i dag.Den är liiite lerig men inte så väldigt.Jag har hört att den bör ligga och torka till sig innan lagringen.Undrar då om den blir grön snabbt ute eller om det är ok. ngn. timme eller så.Brukar använda pumphuset där hydrofonen står som vinterlagringsplats.Är det ok. att strö lite torvmull på eller blir den fuktig så allt ruttnar?

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: "torka" potatisen?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 15:11 »
Vi torkar den några timmar ute på en presenning, den blir inte grön. När tänkte du lägga mull på den och varför?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "torka" potatisen?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-12 kl 15:46 »
tack för svaret.De ligger i korgar ute nu.Struntar i torvmullen.Trodde i min enfald att det skulle ligga som ett litet torkande skikt emellan potatisarna,bara liiite torvmull menade jag. Tack för svaret än en gång.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: "torka" potatisen?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-12 kl 17:06 »
lite mer storskaligt förvarar man ofta potatisen vid 10-15 grader i ett par tre veckor för att skador skall "läkas" och potatisen torka, under denna temperatur så kan det vara lite torra i luften.
sedan runt konstant +4 (för att undvika kondens, man kan då ha lite sand eller torv för att utjämna detta) grader vid lagring, 95-98% luftfuktighet....
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: "torka" potatisen?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-12 kl 21:30 »
Om man har ledig golvyta i något mörkt uthus, garage eller liknande så kan man lägga ut potatisen på tork där, lägg presenningar eller wellpapp under om golvet är för lortigt. Fönster går ju att täcka för med t ex svarta sopsäckar under potatistorkningen, om det råkar bli kortvarigt ljust då och då när någon går in där spelar ingen roll.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "torka" potatisen?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-12 kl 22:12 »
Hmm,tack än en gång. Jag har alltid lagrat min potatis i pumphuset och det har gått bra, men....nu gäller det ca. 100 kg. platsen finns men jag har inte haft tid att hugga blasten eller tid att torka så mycket.Nu hoppas jag att allt går bra. Torvmullen i en liten hink verkar i alla fall hittills inte fått ngn. att ruttna.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: "torka" potatisen?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-12 kl 09:24 »
I år var första året som potatisen fick vila/torka lite innan jag ställde in den i jordkällaren men det har fungerat alldeles utmärkt tidigare år också. Kan tänka mig att det är inom maskinell odling där potatisarna får många småskador vid upptagning som det är viktigast.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: "torka" potatisen?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-12 kl 09:52 »
Eller om man som vi har fruktansvärd lerjord, då måste den torkas innan så leran kan skakas av för annars möglar det!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser