Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begränsa jordgubbarnas spridning  (läst 4777 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
Begränsa jordgubbarnas spridning
« skrivet: 14 jul-12 kl 14:21 »
Planterat jordgubbar, de sprider sig, ett par spridit sig till gången ellan jordgubbslandet och närmaste land  där annat är sått.  (Lök) en annan kommit till annan sida, därjag rensar från nässlor mm. 3 st växer på kanten till gräsmattan.
Kan jag gräva upp och flytta dem?

pyromanen

  • Gäst
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 14:31 »
Som du märkt sprider sig jordgubbar med utlöpare. Det är bra att ta bort dessa för annars kommer gubbarna stå för tätt sen. går utmärkt att gräva upp o flytta. Vi rensar bort varje år i augusti alla utlöpare.  Planterar ett område nya plantor varje år också och då använder vi av det som ändå rensas bort.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 14:36 »
Om man plantera jordgubbarna i svart markduk så slipper man problem med ogräs och problem med spridning.

Juniperus

  • Gäst
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #3 skrivet: 22 maj-13 kl 10:51 »
Oj har aldrig riktigt sett spridning av jordgubbar som något större problem, mer en glädje att de sprider sig så fort.

Själv planterar jag jordgubbar i gränszonen till odlingarna så de hjälper till att förhindra mer aggressivt ogräs att ta sig in.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #4 skrivet: 22 maj-13 kl 11:31 »

Själv planterar jag jordgubbar i gränszonen till odlingarna så de hjälper till att förhindra mer aggressivt ogräs att ta sig in.

Vilka agressiva ogräs har du? Jag har kvickrot runt hela mitt land - just nu funderar jag på att gjuta ner en cementvägg för att hindra kvickroten. Om jordgubbsplantor hjälper vore det guld värt.

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #5 skrivet: 24 maj-13 kl 15:38 »
Vilka agressiva ogräs har du? Jag har kvickrot runt hela mitt land - just nu funderar jag på att gjuta ner en cementvägg för att hindra kvickroten. Om jordgubbsplantor hjälper vore det guld värt.
Jordgubbar hjälper inte mot kvickrot eller kirskål är min erfarenhet iaf. De blir snabbt övervuxna.

Existens!

  • Gäst
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 09:45 »
Jordgubbarna dör inte, men dom kväver definitivt inget ogräs.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #7 skrivet: 26 maj-13 kl 10:30 »
Ett sätt att odla jordgubbar är på yta. Då kör man med jordfräs upp rader på 1/3 av ytan för att föryngra på våren. Plantorna som inte blev uppfrästa blir de man odlar det året. Och de får sprida sig med revor till den uppfrästa raden. Man kommer tillbaka och fräser samma rad var tredje år. Och kan även gröngödsla då. Gärna även odla tagetes, vitlök och vitklöver bland jordgubbarna. Jag har inte provat att odla så, föredrar på upphöjd bädd med tagetes, och att plocka bort revor för hand, kanske för att ge bort eller för att göra en ny bädd.

Juniperus

  • Gäst
SV: Begränsa jordgubbarnas spridning
« Svar #8 skrivet: 27 maj-13 kl 18:56 »
vill bara fortydliga att jordgubbarna ar en stark vaxt och i kombination med tackmaterial haller de ute en del ogras fran att sprida sig in i huvudodlingarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 4 användare
xaelanar, Svarthönan, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser