Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 36495 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #40 skrivet: 29 sep-17 kl 01:46 »
 :D...Fick slut på 0,6 tråden,bytte till Meectråden igen den på 0,8...Hittade felet med ryckighet med tråden,ett trådvarv som låg och låste lite...Nu går det fint även med 0,8 tråd...Terränggående svetskärra för enfas technomig färdigbyggd,30cm diameter på den tvåhjuliga kärran,plats för kolsyreflaska finns...Skaffa enfas invertermig är nog rätt väg att gå...Kompenserar för effektförluster i förlängningssladdar...Väger inte mycket...Utnyttjar nog effekten från elnätet bättre...Perfekt på en gård...Dom gamla transformatormigarna är inte roliga att dra ut på gården...Eller runt ladan...Dags att köra synergiskt  :D ...Svetsa synergiskt  :D ... Övrigt...Tycker kolsyran verkar vara mycket längre än blandgasen...Sett påstående om att kolsyran varar upp till tre gånger så länge som blandgasen...Hmmm...Dags att sluta bli prisagad av aga....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #41 skrivet: 13 okt-17 kl 21:39 »
 :D...så då svetsar man synergiskt  :D ...Följde med en skala för co2-gas, vilket känns nice...Testade lite lätt på en enmillimeters plåt...Svetsen gick som en klocka...Kul och prova den nya tekniken...Som sagt mobiliteten ökar med en lätt svets...Köper man en modern invertermig så är det ju inte fel att kolla så den tar dom små spolarna...Alla gör inte det...Tar dom bara 5-kilos spolar så blir det ju inte riktigt så lätt längre om man behöver bära runt kittet....Om man inte har byggt en svetskärra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #42 skrivet: 28 okt-17 kl 20:25 »
 :D... Funderade lite...En invertermig av ett känt märke måste ju vara rena drömmen för en nybörjare...Följer man skalorna så blir det riktigt  nice verkar det som... Gott att känna på den synergiska kraften  :D ... Behöver inte kladda med trefassladdar... Tycker det fungerar väldigt bra med kolsyra,inget stänkande på ren plåt...Går superbly... Svetsar man på en bil där det kanske inte går att göra helt rent,ja där stänker det väl med blandgas om man säger så...Kanske kommer glödbollar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #43 skrivet: 30 okt-17 kl 21:43 »
 :D ....Om ni köper en ny svets så googla upp manualen för tänkt objekt...Kolla så det står att svetsen går bra med kolsyra eller har läge för det,vilket är mycket viktigt för svetsekonomin...då gällande svetsande på vanligt stål...På så sätt gynnar man inte blandgasmaffian...Min handlare sa att dom i princip gjort upp priset,några ören dyrare på en gastyp typ...Sedan växlar dom priserna typ varannan....Konkurrens i deras fall betyder ju lägre intäkter så konkurrens vill dom inte ha...Man kan ju lätt gissa att ett förskolebarn förstår det....Ett sätt att minska deras taskspel kunde ju vara att tvinga dom att fylla vilken flaska man än har...Men konkurrensverket verkar sova gott på att inget göra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #44 skrivet: 14 apr-18 kl 02:29 »
 :D ...Tjaaa...Nog inte så dumt med dom nya invertermigarna...Tål ju som sagt lite förlängningssladdar åtminstone om det står i manualen att lite svängningar i spänningen går bra. Verkligheten för många är ju förlängningssladdar och ligga utomhus i modden och miga  :D. Legat och technomigat på 3mm plåtar på bärarmarna på opelen bak...Helsvetsat synergiskt  (:) ... Sa till besgrabben att där är det helsvetsat synergiskt...Stod som i givakt  ;D...Rent papper  :D... Den synergiska svetsen jag har går som ett ilsket bi minst lika bra eller bättre än en trefas trafomaskin... Verkar vara ett bra köp om man inte har trefasuttag draget...Rikta in sig på kända märken kanske...Dom jag tittade på var migatronic,Telwin,Esab,Kemppi... Svetsar man gammal bil behövs det inte så mycket Power kanske upp till 120-130A. Bara kolla i manualerna så dom går bra med kolsyra som skyddsgas eftersom man sparar en förmögenhet där i jämförelse med dom dyra blandgaserna. Gissar att danskarnas maskiner går bra med kolsyra då migatronic eftersom dom använder mycket kolsyra i Danmark som skyddsgas,deras Rallymig har kolsyreläge,men deras mindre focus vet jag inte då den på 130A. Esab ska gå bra med kolsyra enligt manual...Telwin Technomig har skala för kolsyra men levererar maskinen med alldeles för kort återledarkabel vilket å andra sidan är lätt fixat... Kemppi vet jag inte utan där får man mejla supporten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #45 skrivet: 23 aug-18 kl 22:11 »
 :D...Kört nu ett tag med invertermig...Maskinen har en skala upp till 2,5mm plåt då gällande kolsyra som skyddsgas...Men som sagt man kan ställa maskinen på djup inbränning och då bränner den gott  :D ... Övrigt är det ju full inställning på flusstråd och blandgas....Flusstråd är nog bra på fetare gods...får testa någon gång.... Annars är ju fördelen vikten...Okänslighet för förlängningssladdar...Som sagt byggt svetskärra av säckvagn...Mycket smidigt...Naturligtvis får man nog rejält strul om elektroniken ger upp... Är man nojjig så har clas ohlson en maskin typ 170/1 med många spänningslägen då gällande om man bara har tillgång till enfas... Läst mycket om invertermigar...Verkar inte najjs om dom är för krångliga i inställningar...Typ dolda menyer och dyligt...Den jag har är det bara att köra inget konstigt krångel vilket man bör undvika...Man ska ju även tänka på saker man hör på olika forum...Typ du måste ha en vattenkyld svets....Du måste ha en trefas svets... Men det är bonnaungar som har föräldrar som har ett stort jordbruk eller verkstad...När dom flyttar hemifrån så står där på sin höjd en B-tema svets om äns det. Man behöver absolut ingen trefasare eller vattenkyld mig för att svetsa på bilen... Drar man hela strängar direkt så slår sig plåten så man inte känner igen bilen... Punkttsvetsning gäll...vilopaus... Och då går det alldeles utmärkt med en enfasare...Allt annat är lögn...Bara gidder från bonnungar o dyl...Folk med noll kunskap om bilplåt...Liksom svetsat  rätt mycket....då med enfasare...Bara kolla engelska forum...
« Senast ändrad: 23 aug-18 kl 23:59 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #46 skrivet: 24 aug-18 kl 00:24 »
 :D...Som sagt skönt att få en tråd om svetsar som är vuxen... inte trams om vattenkylda svetsar får att reparera bilen...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #47 skrivet: 07 sep-18 kl 14:34 »
Nu är det ju inte bilplåt jag svetsar, utan håller på att bygga en lite klenare modell av maskinflak, för att flytta en stuga.
Min mig stod lite dumt till och en som har en 230 V Kempi mig, som han skryter över, erbjöds sig att svetsa med sin.
Det funkade ju inte att svetsa U och I balkar med den, Svetsen la sig mest utanpå.

Stökade fram min gamla Esab 3-fas mig LAE 315, med löst matarverk.
Som TORBJÖRN lagat kretskortet till (Han är duktig)

Nu har jag svetsat ett tag och det funkar bra, men nu när jag skulle svetsa lodrätt och 10 mm gods, så lyckades jag bränna hål, fast jag har flera lägen kvar på strömstyrkan.

Har även svetsat 0,5 mm plåt och det går bra, förutom att handtaget och slangpaketet är i klumpigaste laget.

Kan bara konstatera att jag föredrar 3-fas svetsar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #48 skrivet: 07 sep-18 kl 15:29 »
Så här ser svetsen ut.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #49 skrivet: 07 sep-18 kl 15:30 »
Och flaket

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #50 skrivet: 07 sep-18 kl 20:43 »
Nu är det ju inte bilplåt jag svetsar, utan håller på att bygga en lite klenare modell av maskinflak, för att flytta en stuga.
Min mig stod lite dumt till och en som har en 230 V Kempi mig, som han skryter över, erbjöds sig att svetsa med sin.
Det funkade ju inte att svetsa U och I balkar med den, Svetsen la sig mest utanpå.

Stökade fram min gamla Esab 3-fas mig LAE 315, med löst matarverk.
Som TORBJÖRN lagat kretskortet till (Han är duktig)

Nu har jag svetsat ett tag och det funkar bra, men nu när jag skulle svetsa lodrätt och 10 mm gods, så lyckades jag bränna hål, fast jag har flera lägen kvar på strömstyrkan.

Har även svetsat 0,5 mm plåt och det går bra, förutom att handtaget och slangpaketet är i klumpigaste laget.

Kan bara konstatera att jag föredrar 3-fas svetsar.

Grejen är att juh klenare svets desto mer tid måste man lägga på förarbetet.
Konisk spalt är melodin.
Med en rejäl svets som din stora behöver man bara se till att det är någorlunda rent så man får kontakt.
Sedan bränner man bara på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #51 skrivet: 08 sep-18 kl 09:53 »
Om man svetsar bilplåt nu för tiden så finns det speciell svetstråd till det som de har gått över till professionellt. Den smälter lite tidigare, och man skall köra med överlapp, så det är väl egentligen en blandning av hårdlod/svets. Går bra till bilplåt.

Men (jag fick med en rulle till MIG-en), det är inte samma hållfasthet som med en vanlig tråd när man svetsar kant i kant. Jag använder mest svetsen till lättare konstruktionsarbeten utan större krav på hållfasthet, och har använt gratisrullen till allt järnsvetsande, och när en balk gick av så svetsade jag med den. Balken gick av igen, i svetsen trots minst dubbelt gods där. Brottyta som när man bryter mässing eller gjutjärn. Så fast tråden är smidig på tunna detaljer så sätter jag i en järnrulle istället, det var för stor skillnad på hållfasthet.

Jag har förresten en trefas-MIG som har 4 rullar i matningen. Gör verkligen skillnad när man svetsar aluminium, men är nog onödig lyx till bilplåt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #52 skrivet: 08 sep-18 kl 10:37 »
Om man svetsar bilplåt nu för tiden så finns det speciell svetstråd till det som de har gått över till professionellt. Den smälter lite tidigare, och man skall köra med överlapp, så det är väl egentligen en blandning av hårdlod/svets. Går bra till bilplåt.

Men (jag fick med en rulle till MIG-en), det är inte samma hållfasthet som med en vanlig tråd när man svetsar kant i kant. Jag använder mest svetsen till lättare konstruktionsarbeten utan större krav på hållfasthet, och har använt gratisrullen till allt järnsvetsande, och när en balk gick av så svetsade jag med den. Balken gick av igen, i svetsen trots minst dubbelt gods där. Brottyta som när man bryter mässing eller gjutjärn. Så fast tråden är smidig på tunna detaljer så sätter jag i en järnrulle istället, det var för stor skillnad på hållfasthet.

Jag har förresten en trefas-MIG som har 4 rullar i matningen. Gör verkligen skillnad när man svetsar aluminium, men är nog onödig lyx till bilplåt. Borde vara det som kallas migbrazing... Än så länge bara sett dyra rullar med den tråden...Annars borde det ju funka bra...mindre risk plåten slår sig...Gastyp kanske Argon...eller går med blandgas... Se om det kommer prisvänligare b-tema eller jula rullar för testning...Migen ska väl även ställas lågt i Ampere...Intressant är det...  :D ...Min börjar vid 20A...står Brazing i manualen...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #53 skrivet: 08 sep-18 kl 11:18 »
Äldre bilar som är byggda av plåt och inte tunnfilmsplåt och plast, som nyare bilar, brukar jag svetsa med gassvets.
Blir snyggare och mindre efterarbete med gas, än MIG.
Nån gång när jag får tid ska jag försöka få igång nån av TIG svetsarna jag har, har hört att det ska funka bra på bilplåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #54 skrivet: 08 sep-18 kl 13:24 »
Borde ju gå bra, blir ju lite mer koncentrerad "låga" än med gasen. Har bara använt TIG-en till aluminium, och oftast blir det bättre än med gasen där. TIG i aluminium är bara så förbaskat känsligt för blåst...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #55 skrivet: 08 sep-18 kl 21:47 »
 :D...ensamhet du har ju rätt mig vad jag kan förstå, industrimig ...Då svetsa kraftig kärra... Såg du skrev att handtaget var synnerligen klumpigt... Om nu inte Esab gjort egen lösning för att tjäna pengar så kanske det finns möjlighet att byta till ett smidigare slangpaket av annat märke för då svets på typ bilplåt...Eller kanske typ adapter så man kan använda annat... Övrigt i verkligheten...Skulle köra 30 mil till logfest...Naturligtvis la avgaset på Oplen av innan på två ställen...Omöjligt få avgas snabbt på en närmare 30 år gammal Kadett....Bara köra ut med den synergiska svetsen och miga  :D ...Ställde på normal inbränning 1,5mm....No problemo... Lovar det var rejäla glipor med rörstumparna jag försökte passa in...Men som sagt, bara miga synergiskt  :D...Rök av innan katten....Rök av vid böjen över bakaxeln...Svetsade i nästan omöjliga vinklar...Då behövs en maskin som matar på med synergisk kraft...Alla som har en Kadett vet att böjen över bakaxeln är rätt känslig...fel vinkel och det slår och dunker....Om det nu finns någon som har kvar en Kadett...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #56 skrivet: 09 sep-18 kl 08:25 »
Tänker inte byta slangpaket, mitt är flera meter långt och det är bra ibland.

Har två såna här, som jag ska försöka få igång istället, de har små handtag redan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #57 skrivet: 10 sep-18 kl 16:34 »
 :D...Smashwelden ser najjs ut...Kollar man maskinens vikt och plussar på med gasflaska o tråd blir det ett tungt ekipage,men som sagt beror ju på om man behöver släpa kittet runt ladan eller inte  :D...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #58 skrivet: 10 sep-18 kl 16:49 »
Här släpas det inte runt nån lada, ska det förflyttas där man inte kan rulla den, så finns det lastbil, traktor eller grävare att ta hjälp av.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #59 skrivet: 10 sep-18 kl 23:38 »
Här släpas det inte runt nån lada, ska det förflyttas där man inte kan rulla den, så finns det lastbil, traktor eller grävare att ta hjälp av.


Okey  :D...Men som sagt alla har inte tillgång till dylika maskiner att flytta runt svetsen med...En tanke kan ju vara att ha ett långt slangpaket,finns ju olika längder... Då ha kvar maskinen i uthuset och ändå nå ut till t.ex bilen....Och miga...Om man har någorlunda jämnt golv i uthuset. Har manlångt slangpaket kanske man bör använda lite grövre tråd....0,6 tråd kanske knycklar sig. Som sagt jobbar man med bilplåt så är själva svetsandet den minsta delen...För och efterarbete är den stora delen...Migen enfas eller trefas ska bara göra sitt lilla jobb utan knorr...Köper man en taskig svets typ varuhussvets så tar troligtvis trådmatningen kraft från själva svetsströmmen och man får en väldigt ryckig svetsfunktion...Blir lite mardröm.... Som sagt invertermigarna är smidiga... Här en länk där man kan se kraften och även krasften från en troligtvis defekt maskin....Själv är jag nöjd ned den synergiska kraften som känns i svetshandtaget....Bara matar...  :D  Naturligtvis har du ensamhet valt rätt maskiner för ditt jobb ....ditt släp bygger man inte med skräpmaskiner...Det jag är lite irriterad är tjafs om vattenkylda migar för lite plåtjobb,dock inte på detta forum vad jag vet....http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=56819
« Senast ändrad: 10 sep-18 kl 23:50 av Tännlappen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, LimJans, smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser