Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 22688 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 2806
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #40 skrivet: 29 sep-17 kl 01:46 »
 :D...Fick slut på 0,6 tråden,bytte till Meectråden igen den på 0,8...Hittade felet med ryckighet med tråden,ett trådvarv som låg och låste lite...Nu går det fint även med 0,8 tråd...Terränggående svetskärra för enfas technomig färdigbyggd,30cm diameter på den tvåhjuliga kärran,plats för kolsyreflaska finns...Skaffa enfas invertermig är nog rätt väg att gå...Kompenserar för effektförluster i förlängningssladdar...Väger inte mycket...Utnyttjar nog effekten från elnätet bättre...Perfekt på en gård...Dom gamla transformatormigarna är inte roliga att dra ut på gården...Eller runt ladan...Dags att köra synergiskt  :D ...Svetsa synergiskt  :D ... Övrigt...Tycker kolsyran verkar vara mycket längre än blandgasen...Sett påstående om att kolsyran varar upp till tre gånger så länge som blandgasen...Hmmm...Dags att sluta bli prisagad av aga....

Tännlappen

  • Inlägg: 2806
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #41 skrivet: 13 okt-17 kl 21:39 »
 :D...så då svetsar man synergiskt  :D ...Följde med en skala för co2-gas, vilket känns nice...Testade lite lätt på en enmillimeters plåt...Svetsen gick som en klocka...Kul och prova den nya tekniken...Som sagt mobiliteten ökar med en lätt svets...Köper man en modern invertermig så är det ju inte fel att kolla så den tar dom små spolarna...Alla gör inte det...Tar dom bara 5-kilos spolar så blir det ju inte riktigt så lätt längre om man behöver bära runt kittet....Om man inte har byggt en svetskärra...

Tännlappen

  • Inlägg: 2806
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #42 skrivet: 28 okt-17 kl 20:25 »
 :D... Funderade lite...En invertermig av ett känt märke måste ju vara rena drömmen för en nybörjare...Följer man skalorna så blir det riktigt  nice verkar det som... Gott att känna på den synergiska kraften  :D ... Behöver inte kladda med trefassladdar... Tycker det fungerar väldigt bra med kolsyra,inget stänkande på ren plåt...Går superbly... Svetsar man på en bil där det kanske inte går att göra helt rent,ja där stänker det väl med blandgas om man säger så...Kanske kommer glödbollar...

Tännlappen

  • Inlägg: 2806
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #43 skrivet: 30 okt-17 kl 21:43 »
 :D ....Om ni köper en ny svets så googla upp manualen för tänkt objekt...Kolla så det står att svetsen går bra med kolsyra eller har läge för det,vilket är mycket viktigt för svetsekonomin...då gällande svetsande på vanligt stål...På så sätt gynnar man inte blandgasmaffian...Min handlare sa att dom i princip gjort upp priset,några ören dyrare på en gastyp typ...Sedan växlar dom priserna typ varannan....Konkurrens i deras fall betyder ju lägre intäkter så konkurrens vill dom inte ha...Man kan ju lätt gissa att ett förskolebarn förstår det....Ett sätt att minska deras taskspel kunde ju vara att tvinga dom att fylla vilken flaska man än har...Men konkurrensverket verkar sova gott på att inget göra...

Tännlappen

  • Inlägg: 2806
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #44 skrivet: 14 apr-18 kl 02:29 »
 :D ...Tjaaa...Nog inte så dumt med dom nya invertermigarna...Tål ju som sagt lite förlängningssladdar åtminstone om det står i manualen att lite svängningar i spänningen går bra. Verkligheten för många är ju förlängningssladdar och ligga utomhus i modden och miga  :D. Legat och technomigat på 3mm plåtar på bärarmarna på opelen bak...Helsvetsat synergiskt  (:) ... Sa till besgrabben att där är det helsvetsat synergiskt...Stod som i givakt  ;D...Rent papper  :D... Den synergiska svetsen jag har går som ett ilsket bi minst lika bra eller bättre än en trefas trafomaskin... Verkar vara ett bra köp om man inte har trefasuttag draget...Rikta in sig på kända märken kanske...Dom jag tittade på var migatronic,Telwin,Esab,Kemppi... Svetsar man gammal bil behövs det inte så mycket Power kanske upp till 120-130A. Bara kolla i manualerna så dom går bra med kolsyra som skyddsgas eftersom man sparar en förmögenhet där i jämförelse med dom dyra blandgaserna. Gissar att danskarnas maskiner går bra med kolsyra då migatronic eftersom dom använder mycket kolsyra i Danmark som skyddsgas,deras Rallymig har kolsyreläge,men deras mindre focus vet jag inte då den på 130A. Esab ska gå bra med kolsyra enligt manual...Telwin Technomig har skala för kolsyra men levererar maskinen med alldeles för kort återledarkabel vilket å andra sidan är lätt fixat... Kemppi vet jag inte utan där får man mejla supporten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser