Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka Kanadagåsägg?  (läst 9245 gånger)

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
Plocka Kanadagåsägg?
« skrivet: 17 apr-12 kl 21:41 »
Vanlig jakt på kanadagås får äga rum 11 augusti - 31 december.

Skyddsjakt får utföras "om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas den 1 juli–30 juni"

Dvs. året runt.

Att stora antal kanadagäss skiter på badstrand & intilliggande campingområde borde det ju räknas som sanitär olägenhet?

Att allt eftersom gåsen värper plocka bort ett ägg regelbundet tills dess att hon har kanske 1 eller 2 kvar istället för 7-8 att börja ruva på, klassas det som skyddsjakt? Eller är det bara rent & skärt olagligt? Vet många som tar alla äggen vilket är slöseri med tid eftersom hon då bara lägger ett nytt gäng ägg.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 01:05 »
Om man vill se till att det inte blir några ällingar så är det väl bättre att picka hål på alla äggen i boet och låta dom ligga? Då lägger dom ju inga fler, utan försöker bara få dom äggen att bli nåt... Men det kanske också är olagligt...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 07:43 »
Det är också en fungerande metod, men det finns inte mycket som är lagligt i Sverige så det är frågan. ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 08:02 »
Om man vill se till att det inte blir några ällingar så är det väl bättre att picka hål på alla äggen i boet och låta dom ligga? Då lägger dom ju inga fler, utan försöker bara få dom äggen att bli nåt... Men det kanske också är olagligt...  ::)

/Sara
Nja, ällingar blir det inte i vilket fall, möjligen gässlingar  ;) (förlåt, kunde inte låta bli, är en förfärlig ordmärkare ibland  :-[ ).

Om det är tillåtet eller ej vet jag inte, men man kan ju kolla med lämplig myndighet, vilken det nu kan vara (jordbruksverket?). Eller så säger man inget...

Jag har ju tama gäss, och vill bara varna för att de kan vara ganska våldsamma om man rör deras ägg när de vill ruva. De kan både bitas rätt bra, och slå med vingarna (hade en stor "lårkaka" på hela vänsterarmen förra året, när jag bestämt att en gås som ville ruva faktiskt inte skulle få göra det, eftersom jag inte hade plats för fler gässlingar då). Så ska man göra något med deras bon så bör man vara minst två, en eller flera som distraherar föräldrarna och en som åtgärdar boet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 08:35 »
Alla ovan föreslagna åtgärder är alltså olagliga enligt gässens lag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-12 kl 08:44 »
att plocka ägg av vilda fåglar är en jaktform som inte är tillåten enligt jakträtten, dvs det blir ett ganska så allvarligt jaktbrott om man plockar ägg, förstör dem eller förstör redet. det enda man får göra är att skjuta bort de vuxna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 09:23 »
Duvors bon och ägg förstörs vid skyddsjakt,måsägg är vanligt att de prickar vad jag vet..
Men inget utförs som vanlig jakt utan det är en anställd skyddsjägare som utför uppdraget åt tex kommun..
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-12 kl 09:25 »
ok, fast staten står ju över allt också  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-12 kl 10:10 »
Det är väl bättre att öka jakten,vilka problem de än ställer till.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-12 kl 12:24 »
Det är väl bättre att öka jakten,vilka problem de än ställer till.

Nej, ökad jakt medför bara att fåglar från andra områden flyttar in och fyller tomma platser. Därför är det bättre att se till att de inte förökar sig genom att just picka ägg. Men det smäller ju inte lika mycket om äggpickande, så därför brukar det bli jakt ändå.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #10 skrivet: 18 apr-12 kl 14:07 »
Det blir i alla fall färre gäss om man skjuter dem. Ev ditflyttning måste innebära en minskning annan stans.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #11 skrivet: 18 apr-12 kl 14:32 »
Hos oss så har det inte vart allt mycket kanadagässi år! Endast sett ca 6-8 par. Medans det är grågäss ÖVERALLT.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #12 skrivet: 18 apr-12 kl 17:16 »
Angående att plocka ägg antagligen är olagligt: Gäller det icke inhemska raser också? Liksom minken & mårdhunden & enligt vissa vildsvinet är ju kanadagåsen ej tillhörande den svenska faunan.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Huggorm

  • Gäst
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #13 skrivet: 18 apr-12 kl 17:22 »
Nej, ökad jakt medför bara att fåglar från andra områden flyttar in och fyller tomma platser. Därför är det bättre att se till att de inte förökar sig genom att just picka ägg. Men det smäller ju inte lika mycket om äggpickande, så därför brukar det bli jakt ändå.
Perfekt om det hela tiden flyttar in nya kanadagäss. Middagen är räddad för en lång tid framöver.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #14 skrivet: 18 apr-12 kl 18:20 »
Nja, ällingar blir det inte i vilket fall, möjligen gässlingar  ;) (förlåt, kunde inte låta bli, är en förfärlig ordmärkare ibland  :-[ ).

Om det är tillåtet eller ej vet jag inte, men man kan ju kolla med lämplig myndighet, vilken det nu kan vara (jordbruksverket?). Eller så säger man inget...

Jag har ju tama gäss, och vill bara varna för att de kan vara ganska våldsamma om man rör deras ägg när de vill ruva. De kan både bitas rätt bra, och slå med vingarna (hade en stor "lårkaka" på hela vänsterarmen förra året, när jag bestämt att en gås som ville ruva faktiskt inte skulle få göra det, eftersom jag inte hade plats för fler gässlingar då). Så ska man göra något med deras bon så bör man vara minst två, en eller flera som distraherar föräldrarna och en som åtgärdar boet.

Ha ha ha!  ;D Nä, det skulle ju vara lite konstigt om det blev ällingar av gåsägg, det har du ju rätt i...  :P

Ja fy, gäss kan vara riktigt hemska när dom ska försvara sina bon. Med all rätt förstås, men att vara två är ju en förutsättning för att lyckas utan att bli skadad medans man försöker (och förmodligen misslyckas) att ha sönder äggen...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #15 skrivet: 18 apr-12 kl 21:23 »
Här flyr de längväga bara man ror förbi med båten. Även om man promenerar förbi. De är väl veklingarna som hamnat hos oss.  :P
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Huggorm

  • Gäst
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #16 skrivet: 18 apr-12 kl 21:34 »
Här ger de sig också av, men under ganska ihärdigt klagomål

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #17 skrivet: 18 apr-12 kl 21:36 »
Här flyr de längväga bara man ror förbi med båten. Även om man promenerar förbi. De är väl veklingarna som hamnat hos oss.  :P
Samma här, bara man åker förbi 10 meter ifrån med båten så flyger de iväg..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #18 skrivet: 21 apr-12 kl 18:26 »
Byt ut äggen mot ankägg i stället. De gör väl inte samma skada på åkrarna?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plocka Kanadagåsägg?
« Svar #19 skrivet: 22 apr-12 kl 19:25 »
Är det lagligt?  Tål ällingar att bli vårdade av gäss?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser