Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kryddjord"  (läst 1555 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
"Kryddjord"
« skrivet: 10 apr-12 kl 12:54 »
Ska anlägga några odlingsland (ganska små) och tänkte göra det genom att snicka till lite träsarger och ställa på marken och fylla de med jord. Alltså inte gräva befintlig jord. Tänkte bottna med lite kvistar, löv och dyl för att sedan fylla på med lite gödsel och planteringsjord.

Snål som man är så fick jag även idéen att på mitt jobb samla ihop alla gamla kruk-kryddor  som annars bara skulle slängas och använda den jorden för att dryga ut lite med. Finns det några risker med det eller är det bara att köra på?


Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: "Kryddjord"
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 22:48 »
Eftersom det var kryddor är det säkert ingen fara. Man ska vara mer aktsam med vanliga krukväxter som i vissa fall kan vara behandlade med medel som gör att de stannar i växten. Det medlet kan följa med i jorden och det är ju ingen höjdare. Men kryddor är ju till för att ätas, så där kan det ju inte vara några sådana medel.

Du kan även ha tidningar eller kartonger (rejält blöta) i botten på dina land, om du inte har markduk som motar rotogräs :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser