Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommer snart bo på ett kalhygge :(  (läst 30595 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #40 skrivet: 23 mar-12 kl 08:25 »
Problemet är ju att vi inte är ensamma här i landet, och det finns ganska många djurarter som är beroende av en riktig skog.

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #41 skrivet: 23 mar-12 kl 09:32 »
Jag förstår besvikelsen av trådskaparen, men det är ju som andra skriver en del av vårt sammhälle.......

Problemet som diskuteras är väl lite större än den lilla bubblan "skogsbruk".. det är ju en jättefråga om livsstil.. "äta kakan och ha den kvar" giriga konsumtionssamhället som vill ha mer, så billigt som möjligt för att få ännu mer... Som vi alla är del av.. Vi kan börja med oss själva, försöka bli medvetna om våra val och vad de har för konsekvenser.. Det är vi som väljer..

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #42 skrivet: 23 mar-12 kl 10:55 »
Jag håller med dig till fullo. Dagens maskiner försör oerhört i marken, när man låter avverka fel tid på året. Många som låter avverka lämnar ju knappt en frötall kvar ens, utan i sämsta fall något enstaka torrträd, som ändå blåser omkull inom ett par månader. Jag tycker mig dock se en skillnad i hur marken lämnas efter avverkning. På vissa platser lämnas ju bara lite ris och mindre kvistar, vilket kommer marken till nytta. På andra platser lämnas precis allt. På de platser man lämnar allt är det ju nästan omöjligt att ta sig fram på överskådlig tid. Blir ju som ett högt nät av tjocka grenar som säkert kommer behöva minst 20 år på sig för att multna bort.

Tråkigt tycker jag att inte fler som avverkar följer de rekomendationer som faktiskt finns om vad man kan och bör lämna kvar vid slutavverkning. Fast även här handlar det om pengar och girighet, att få ut mesta möjliga krona när maskinerna ändå är där!

Tänk att så få bryr sig om naturvärden idag. Vad är väl 15 frötallar och lite småträd för en som avverkar 5-10 ha, och äger 1-200 ha?

apropå hur det ser ut efteråt så beror det helt på vem man anlitar, vi anlitar en spec firma för avverkning just för att dom lyssnar bättre och så ser det inte så jävligt ut när dom är färdiga. jag diskuterade mycket med dom just om att jag vill att dom ska lämna bra träd som ska stå kvar och det har dom lovat. så jag hoppas att det blir så bra som jag hoppas det blir =)
det var ju en annan firma som ville göra avverkningen men vi sa blankt nej för vi har sett hur det ser ut på andra ställen där dom farit fram och det ser riktigt jävligt ut.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Skogsola

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #43 skrivet: 23 mar-12 kl 11:37 »
 En sak är att det behövs väldigt lite för att kalhygge inte ska bli så kalt för ögat. Några grupper med gammeltallar, en buskridå och några björkar kvar i ett surdrag så blir det ett helt annat intryck. Nu lämnar man alltid sånt. På 80-talet fick det inte förekomma. Då skulle det vara soprent även om den besvärligaste tallen kostade mer att hugga än den var värd.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #44 skrivet: 23 mar-12 kl 12:01 »
Före stormen Gudrun i Januari -05 så sneglade jag uppåt en kulle med storskog här. Förfasade mig för den dagen det skulle slutavverkas. Men så blåste hela skiten ner, kvar står 3 ynka tallar och några stora granar i bakgrunden.

Jag har redan förundrats några år över hur snabbt det blir grönt igen. Ingen storskog men desto trevligare med en ridå löv, som snart är trän! Granplantorna är ju inte meterhöga än.
Kan berätta att ni kommer att förundras över hur snabbt det läker igen efter en slutavverkning. Och hur snabbt man glömmer det stora mörka, hur ljust och friskt det blir sen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #45 skrivet: 23 mar-12 kl 12:27 »
Sen får man ju inte glömma att 'girigheten' kanske inte kommer just bara markägaren till del.
Skogsbruket är en stor exportindustri för sverige som land, bilindustrin är ju en öken i jämförelse.

Så en stor del av det välstånd som vi alla tar del av kommer ju faktiskt från just skogen.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #46 skrivet: 23 mar-12 kl 17:16 »
tycker också att girighet lite grann är att inte själv vilja lägga ner pengarna på en skog men njuta av någon annans skog och sedan bli arg för dom avverkar den. allemansrätten betyder ju inte tt alla äger allt. man ska vara glad för det man kan njuta av så länge det finns. skog kostar ju en hel del jobb och pengar både i inköp och att äga.
det är lite som om jag skulle gå in och se på grannens tv och låna dens kläder och sedan bli sur för att h*n plötsligt börjar låsa dörren =)
samtidigt tycker jag det är bra att allemansrätten finns och vi kan njut av vad som finns =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #47 skrivet: 23 mar-12 kl 17:42 »
tycker också att girighet lite grann är att inte själv vilja lägga ner pengarna på en skog men njuta av någon annans skog och sedan bli arg för dom avverkar den. allemansrätten betyder ju inte tt alla äger allt. man ska vara glad för det man kan njuta av så länge det finns. skog kostar ju en hel del jobb och pengar både i inköp och att äga.
det är lite som om jag skulle gå in och se på grannens tv och låna dens kläder och sedan bli sur för att h*n plötsligt börjar låsa dörren =)
samtidigt tycker jag det är bra att allemansrätten finns och vi kan njut av vad som finns =)
Skogens djur och andra organismer har inga pengar att köpa skog för...

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #48 skrivet: 23 mar-12 kl 18:27 »
Min erfarenhet igen då!  :)

Hur det ser ut på marken efter en avverkning beror inte bara på den som kör ut virket, utan väldigt mycket på markägaren. Vad som lämnas kvar av den tidigare skogen beror även det till stor del på markägaren. På de två skiften vid min fastighet är det samma virkessköpare, men olika markägare, med olika mål. Markägare 1 bedriver ett stort skogsbruk och bryr sig även om hur marken fungerar om 100 år. Här lämnades frötallar och även en del småträd. Dock plockade virkesköparen ut mer an vad det var tänkt av de "småträd" som skulle lämnas i surdrag, raviner och bäckgång med motivering att det ändå blåser ner. Marken är ganska oskadd och det grövsta riset utkört. Endast liten del av marken sönderkörd. Även detta berodde på virkesköparen som inte hann få ut virket innan värmen kom Ingen mardrömssyn med andra ord.

Markägare två ville ha valuta för sina pengar. Allt taget. Inga frötäd kvar. Det löv och småträd som skulle lämnas i surdrag mm är allt taget. Precis allt (grenar, mm) är lämnat på marken och kommer bli kvar där, och det är en riktigt tjock matta kan jag lova. Denna mark´är en riktig mardröm att titta på och kommer nog ta betydligt längre tid innan den återhämtar sig. Dessutom är den helt sönderkörd då man i detta fall inte brydde sig det minsta om när man tog ut virket.

En sak är att det behövs väldigt lite för att kalhygge inte ska bli så kalt för ögat. Några grupper med gammeltallar, en buskridå och några björkar kvar i ett surdrag så blir det ett helt annat intryck. Nu lämnar man alltid sånt. På 80-talet fick det inte förekomma. Då skulle det vara soprent även om den besvärligaste tallen kostade mer att hugga än den var värd.

Min erfarenhet är inte alls att man alltid lämnar något kvar. Jag ar flera nyhuggna marker omkring mig och jag skulle nog påstå att de flesta av dem är helt rena. Det vill säga inte ett träd kvar. Alltid med samma motivering, de blåser ändå ner senare!


Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #49 skrivet: 23 mar-12 kl 18:37 »
Vad gäller girighet tycker jag inte alls att det är girigt att ha synpunkter på hur skogsbruk bedrivs. Skogen har alltid brukats, och ska brukas. Skillnaden är hur den brukas. Skogen idag är mer en kortsiktig handelsvara. Köpa, avverka allt och gå vidare.

Ni som har skog vet själva hur liten skillnad i pengar det är att ställa krav på när virket får köras ut, lämna 10-20 frötallar, småträd, mm. Tar man ut virke på ett par ha så är det inga pengar i sammanhanget. Och att inte kunna avstå de kronorna tycker jag visst är girigt.

Dessutom tycker jag att fler gott kunde avstå någon enstaka ha gammelskog och helt enkelt låta den vara orörd och med tiden falla ihop. Det behövs mer än någonsin i vår allt mer yngre skog. Vad är väl en ha gammelskog för den som redan äger 3-400 ha?

Själv skulle jag aldrig behandla "min" lilla skog på det sättet. Jag ser det mer som en chans att förvalta en del av naturen. Just nu är förvaltningsrätten min.

Att inte kunna lämna några träd kvar till naturen, när naturen bidragit med alla träd, är och kommer alltid att vara girigt enligt mig!

Existens?

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #50 skrivet: 23 mar-12 kl 18:48 »
Det är lite märkliga grannar du har, Fundersam, det tycker jag nog.

Här står alltid inskrivit i kontrakten hur många träd som ska lämnas, och det blir knappt aldrig några helt rena hyggen längre. För ett fröträd här och var betalar sig ju också på det viset att man får fler småplantor så småningom. Och att man lämnar områden runt surdrag och liknande står inskrivit i vår skogsbruksplan, som är en så kallad 'grön plan'..

Däremot har vi ingen möjlighet att välja när ett område ska avverkas. Det står i kontraktet att köparen ska ha tillträde till marken när denne så önskar. Och det skriver dom ju såklart för att kunna styra flödena till industrin, annars skulle ju alla vilja ha huggit i januari.
Vad gäller riset så var det förmodligen så för din granne 2 att där var en besvärligare mark, och då lämnar man riset för att ha nåt att köra på, annars hade det körts sönder ännu mer än det nu gjordes.
Det är ju pengar i riset också, så normalt vill man ju ta hand om det.
Jag vill alltid ha bort det, för det är ju ett elände att gå och plantera i sen. men det är ett evigt tjat för att få dom att köra ut riset.

anders50

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #51 skrivet: 23 mar-12 kl 19:16 »
Inte för att jag vet var du bor Fundersam, men här i Småland är det glest mellan de som har 3-400 hektar skog.

I vårt älgskötselområde på ca 25 000 hektar är sådana arealer sällsynta. Här i byn är ca 30 ha medel!

Och gammelskog finns...bara man lämnar vägen och går en bit. Man kan inte åka bil till allt!


Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #52 skrivet: 23 mar-12 kl 19:51 »
Då ska jag försöka vara lite tydligare för att undvika missförstånd  :)!

Vad gäller grannfastigheterna så har jag talat en hel del med en av markägarna, samt även senast förra veckan med virkesköparen som ansvarat för avverkningen.
Markägare ett hade ett tydligt krav. Att virket skulle ut innan tjälen började släppa. Ett krav denne brukar ha. Inget konstigt med detta då det är upp till virkesköparen att välja om det passar eller inte vid kontraktskrivning. Det var även markägarens krav att lämna den mängden tall de gjorde. Denne markägare har faktiskt en stor mängd skog, om än uppdelat på många skiften och på stora ytor.

Markägare två har ingen besvärlig mark alls. Här ska jag dock inte uttalat mig eftersom jag inte talat med denne personligen om risets vara eller inte vara.

Jag säger inte att 3-400 ha är vanligt. Jag säger att för den som har 3-400 ha är det inte mtycket begärt enligt mig att ha möjlighet att lämna lite mer till naturen än den som kanske har 10 ha.

Gammelskog finns. Dock tror jag de flesta vet att avverkningsintervallen blivit tätare och att man sällan låter skogen bli över hundra år mellan avverkningarna numer.

Åka bil till allt? Jag som trodde att all skog låg intill vägen!  :) Ska jag behöva gå ur bilen också?  ;)

Sätter punkt för mig i denna tråd med detta inlägg och önskar ts god fortsättning!  :)

pantone511

  • Inlägg: 45
  • gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #53 skrivet: 23 mar-12 kl 21:04 »
Intressant tråd!
Jag förundras över hur många på detta forum som har så stor förståelse för och accept av det moderna skogsbruk - kan det bero på att många själva är skogsägare? Jag ser inte mig själv som en trädkramare och förstår alla argument med att skogsbruket ska drivas, skogen skördas, vara lönsam, exporteras osv, men tillvägegångssättet kan man väl få ifrågasätta? Men man accepterar ju inte burhöns bara för att äggen blir billigare, eller? Och maskinerna gör faktisk mycket skada i skogen när de far fram. Det gamla sättet att sköta skogen genom föryngring, när gubbar och hästar jobbade jämsides var tveklöst bättre för miljön och gav en vackrare skog! Det är en romantisk och orealistisk idé att driva skog så i år 2012, det fattar jag, men det betyder ju inte automatisk att man uppskattar "det moderna sättet".

Runt mitt ställe är 60 ha gammalskog för salu och hade jag haft möjlighet att köpa den och bevara den som ett naturreservat hade jag gjord det. Men det har jag inte. Och jag fattar vad som kommer att hända. Och jag klagar inte. Men man kan väl få lov att sörja att den gamla skogen försvinner!

/P
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Malines här igen

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #54 skrivet: 23 mar-12 kl 21:17 »
Naturvårdsverket vill inte ha granåkrar och tallåkrar till naturreservat, även om de så är 100 år (vilket "gammelskogen" sällan är).

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #55 skrivet: 23 mar-12 kl 21:28 »

Hej!

men tillvägegångssättet kan man väl få ifrågasätta?



Det finns de som försöker sköta skogen enligt naturkulturmetoden, man kan diskutera om den är mest lönsam eller ej men oavsett det så ogillar skogsstyrelsen den metoden och motarbetar aktivt den som försöker använda den.


Jag försöker berätta att det som skogsägare inte står mig fritt att sköta min skog som jag vill, ens om jag försöker sköta den väl.


Vänligen
Jens


http://www.kontinuitetsskogsbruk.se/sida8.html
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skogseko/Artikelregister/Skogseko-32009/Naturkultur---fralsning-eller-villolara/
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

pyromanen

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #56 skrivet: 23 mar-12 kl 21:36 »
Intressant tråd!
Jag förundras över hur många på detta forum som har så stor förståelse för och accept av det moderna skogsbruk - kan det bero på att många själva är skogsägare? Jag ser inte mig själv som en trädkramare och förstår alla argument med att skogsbruket ska drivas, skogen skördas, vara lönsam, exporteras osv, men tillvägegångssättet kan man väl få ifrågasätta? Men man accepterar ju inte burhöns bara för att äggen blir billigare, eller? Och maskinerna gör faktisk mycket skada i skogen när de far fram. Det gamla sättet att sköta skogen genom föryngring, när gubbar och hästar jobbade jämsides var tveklöst bättre för miljön och gav en vackrare skog! Det är en romantisk och orealistisk idé att driva skog så i år 2012, det fattar jag, men det betyder ju inte automatisk att man uppskattar "det moderna sättet".

Runt mitt ställe är 60 ha gammalskog för salu och hade jag haft möjlighet att köpa den och bevara den som ett naturreservat hade jag gjord det. Men det har jag inte. Och jag fattar vad som kommer att hända. Och jag klagar inte. Men man kan väl få lov att sörja att den gamla skogen försvinner!

/P
Tror inte det är så många här som direkt "uppskattar" moderna sättet med stora maskiner, körskador och kalhyggen.  :-X
Jag sörjar (mer eller mindre) varje gång nån skog jag brukar vara i blir borta och tycker självklart man ska få sörja.  Samtidigt är det bra att må bra, och trivas och om man sörjar så mycket att det dominerar hela ens tillvaro en lång tid varje gång en bit avverkas då kan man nog bli rätt trasig.  Och många gångar har man ingen möjlighet att påverka och kan ändå inte göra någon skillnad och då har i alla fall min strategi blivit att försöka se och uppskatta det som finns att glädjas åt och inte lägga fokus på det man skulle kunna gråta över.  Sen finns det såklart fall där jag inte tycker man "bara ska acceptera och försöka glädjas åt att det snart växer hallon". T.ex. när det faktiskt rör sig om extra värdefull gammalskog, "nyckelbiotoper" mm (inte en granplantering på åkermark modell skördemogen). Men man får "välja sina fighter"

Almson

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #57 skrivet: 08 maj-12 kl 09:27 »
Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte om ni kanske läst detta redan, men det är välskrivet inlägg i debatten:
http://www.dn.se/kultur-noje/sveriges-nya-miljonprogram

joyshanti

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #58 skrivet: 08 maj-12 kl 09:37 »
Idén om att äga skog känns märklig för mig. Skogen fanns innan människan kom och lade beslag på den. Det är lika märkligt att äga skog som att äga vatten. Hur gick det till? Någon människa med ett rep som hittade en skog och ringande in den en gång i tiden och sa "detta är mitt, bort med tassarna!". Ta inträdesavgift för djuren? Skogen är Jordens barn och Jorden får inte betalt för skog som avverkas, å andra sidan har Jorden inget behov av pengar. Ja vi lever i ett märkligt samhälle... Urbefolkningarna i världen de var förnuftiga, de såg vansinnet i att äga naturen.

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #59 skrivet: 08 maj-12 kl 09:52 »
Nu har jag inte läst hela tråden och vet inte om ni kanske läst detta redan, men det är välskrivet inlägg i debatten:
http://www.dn.se/kultur-noje/sveriges-nya-miljonprogram
Jag har läst den där artikelserien, och det är otroligt skönt att någon äntligen tar tag i frågan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser