Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Absolute rookie med första småproblemen...  (läst 4827 gånger)

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Absolute rookie med första småproblemen...
« skrivet: 14 mar-12 kl 10:45 »
Hej :)

Min fina volvo 765 combi  -96 som jag köpte efter mycket övervägande och väldigt många goda råd här på alternativ, går som en ängel och jag är jättejättenöjd. Den har haft lite strul med att starta, men efter att jag upptäckt att hon särskilt gör det när man stänger av motorn i D eller R, och börjat vara noggran med att lägga i P, så gör hon det nästan aldrig mer.

Men...

För det första: Igår upptäckte jag att halvljuset inte släcktes när jag stängde av bilen. Har ungarna vridit på någon knapp någonstans som jag inte fattar, eller har det pajjat?

För det andra: Där kommer bara spolvätska i bakrutan. I början funkade fram också, sen blev det kallt. Nu har bilen tinat men ingen vätska. Vad ska jag kolla?

Och jag har alltså aldrig ägt en bil förut och inte kört bil på 12 år typ innan jag köpte denna i julas, så börja gärna helt från början.... :)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 11:41 »
Ljuset vrider du på till vä om ratten,halvljus på automatik,parkering,halvljus är väl de tre lägena,i läge 1kan man inte slå på helljus,det är pbara att vrida tills det blir som du vill ha det..

Att spolarvätskan inte kommer fram kan bero på is i slangarna,skräp i munstycken eller tom behållare(vissa bilar har en behållare fram och en bak,vet inte hur din har det). Rätt mängd spolarvätska/vatten förhindrar is,munstyckerna på huven rensar du med en vanlig nål.

Andra grejer som är bra att kolla på en bil:oljestickan,kylarvätskenivå,bromsvätskenivå,servon,förgasarolja när man har förgasare,växellådans olja(viktigt på automat,börjar bilen slira på växlarna så är det dags för påfyllning garanterat), lufttryck i däck,mönsterdjup.,bakaxel olja på bakhjulsdrivna bör kollas,batteriet fylls på om och underhållsladdas,kylarvätskan kan kollas med en syraprovare om man vill veta frosttåligheten(finns att låna på macken). Lampor kollas och byts vid behov,i samband med däckskifte kollas bromsbeläggen.
Fjäderfän och kaniner

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 11:57 »
känns skitbra att ha dig snurrandes runt på vägarna!  ;)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 12:20 »
haha, ja, jag är en av propparna på 90vägarna. ni vet det är jag och 90åringarna...

fast jag brukar åka in och låta er susare köra förbi.

med barn och hund i bilen, och dålig körvana så får'en ta det lite lugnt.  Jag har kört i diket två gånger :D

(FAst det låter bättre än det är, båda gångerna backade jag ut i lera, en gång hemma på uppfarten).

Halvljuset: Om ljuset inte släcks i något av de två ljus-lägena som finns, är det kört då?

Spolvätska: Tack för rådet, tar nål med mig ut. Om det finns en behållare bak, vart tusan hittar man den då? Ska man under bilen och krypa eller har de gömt den... under mattan i bakluckan säkert, förresten. För det skulle förklara varför det funkar bak och inte fram och betyda att behållaren fram läcker.

Olja har jag kollat några gånger. Tror jag ska ta en bild under motorhuven, så kan ni få peka, vart allt är man ska kolla.

En fråga till, när jag nu ändå outat att jag inte minns nåt endaste dugg från teoriboken om bilens uppbyggnad: Inne i bilen finns en mätare för något som ser ut som en flagga - är det kylarvätskan, eller vad mäter den?

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 12:31 »
Har du vridit halvljusknappen motsols i botten? Då bör ljuset slockna om tändningen är av,annars har du nåt jordfel,har du dragkrok på bilen?

Spolarvätske behållaren sitter i sidan i bagagen bakom inredningen men det bör vara en lucka där för påfyllning isåfall.

Flagga? Det är inte en orange symbol som tänder sig att spolarvätskan är slut? Brukar blinka vid inbromsning strax innan den är tömd.
Eller kan du mena symbolen av en termometer? En rund mätare som har rött markerat överst på skalan,det är temperaturen på kylarvattnet och det ska ej gå upp i rött för då kokar bilen..
Fjäderfän och kaniner

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #5 skrivet: 14 mar-12 kl 12:39 »

Spolvätska: Tack för rådet, tar nål med mig ut. Om det finns en behållare bak, vart tusan hittar man den då? Ska man under bilen och krypa eller har de gömt den... under mattan i bakluckan säkert, förresten. För det skulle förklara varför det funkar bak och inte fram och betyda att behållaren fram läcker.


Jag hade nyligen problem med spolningen på min gamla volvo. Vanligt att pumpen går sönder, låter det något från själva pumpen när du försöker spola?
När jag fick min pump utbytt så fortsatte det ändå att krångla. Visade sig att det också var fel på nivåvakten (som gör att lampan på instrumentpanelen lyser).
Landsflykting i storstan...

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 13:01 »
haha, ja, jag är en av propparna på 90vägarna. ni vet det är jag och 90åringarna...

fast jag brukar åka in och låta er susare köra förbi.


själv allergisk mot susare. Stör mig offantligt på folk som kör fort och hänsynslöst.

P.S. Jag tror att alla Audibilars hastighetsmätare är felkalibrerade D:S.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 13:36 »
själv allergisk mot susare. Stör mig offantligt på folk som kör fort och hänsynslöst.

P.S. Jag tror att alla Audibilars hastighetsmätare är felkalibrerade D:S.

Man kan räkna med att en hastighetsmätare visar 5-10% för mycket. Bra när man skriver reseräkning.

Jag retar mig också på de som inte har nerver att ligga bakom, utan måste om till varje pris. Som ligger över ratten med tungan utanför.  >:( KÖP DEJ EN EPA-TRAKTOR SÅ LIGGER DU GARANTERAT FÖRST!
För övrigt är det inte den första bilen som bildar kö, det är den andra!

Uppskattar de som kör efter förmåga, oavsett om de är åldringar, stassbor eller bondmoreämnen.
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 16:39 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #8 skrivet: 14 mar-12 kl 14:20 »
http://www.bokborsen.se/Matthew+Minter-bok-till-salu-18073274_1.htm
Bra bok. Grimbart vet nog om det är den som matchar din bil.
Sprängskisser och annt snaskigt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 23:00 »
Jordfel i släpvagnskontakten eller liknande kan inte orsaka att halvljuset blir kvar tänt när man slår av tändningen. Jag har inte satt mig in i hur halvljusautomatik och sånt är kopplat på just Volvo 700-serie, men det mest troliga är något relä som har hängt sig (dålig returfjäder eller hopbrända kontakter). De flesta reläer sitter på sådana bilar innanför säkringsdosan, man kan dra ut alltsammans för att komma åt. Kolla i första hand om något relä känns varmt, i andra hand dra ur reläerna ett och ett tills halvljuset slocknar.
Förresten: Är det bara halvljuset som står kvar tänt sedan du har stängt av tändningen, eller lyser även baklyse, skyltlyktor, instrumentbelysning och sånt?

Beträffande var spolarburkar, oljesticka och sånt sitter, så står det i bilens instruktionsbok, läs den till att börja med :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 00:41 »
..Bör väl vara en 900-modell eftersom det är en 96:a....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 01:11 »
Klipp och klistrar....

Nyhter på 960 -95
Ljusomkopplare med inställbar halvljusfunktion
Ljusomkopplaren är ny och har inställbar halvljusautomatik för enkel och snabb anpassning av olika marknadsönskemål/lagkrav. Med hjälp av radiomejsel kan en fjäderbelastad kontakt med spår nås från framsidan så att :
-Halvljuset alltid är på när tändningen är på, oavsett ljusomkopplarens läge. (Spåret står då i vertikalt läge).
-Ljusomkopplaren i läge parkering ger parkeringsljus och i övriga lägen halvljus. (Spårets övre kant 45° åt höger)
-Inställningen ger det ljus som symbolen på ljusomkopplaren anger. (Spårets övre kant 45° åt vänster)
Detta innebär att kunden själv kan, vid t ex resa utomlands, ställa om ljuset så att lagkravet i landet uppfylls.
På bilar för Canada saknas spåret i kontakten på ljusomkopplaren så att det inte är möjligt att ställa om halvljusautomatiken. Tyckte jag såg någonstans något om fördröjd släckning av ljuset...bara så du kollat om ljuset släcks automatiskt efter en stund...

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 10:34 »
tack! Jag har ingen instruktionsbok  - men den boken från bokbörsen verkar vara ett bra alternativ. Nu blev jag osäker på årstalet på modellen men jag menar att det är en 765 som fått en 865 (?) motor isatt.

1) Ljuset funkar igen. Glapp på något vis. Låter bli att pilla vid något tills det krånglar igen.
2) Spolarvätska: pumpen låter, så jag tror det är behållaren som läcker. Men har inte tid att kolla efter mer nu, så det får vänta några dagar till. Har ju klarat mig utan det mesta av vintern, så ett par dar till går nog... (det blev ju kallt och regnigt också, inte lika kul att krypa runt under bilen och motorhuven i lera...)

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Existens?

  • Gäst
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 10:40 »
tack! Jag har ingen instruktionsbok  - men den boken från bokbörsen verkar vara ett bra alternativ. Nu blev jag osäker på årstalet på modellen men jag menar att det är en 765 som fått en 865 (?) motor isatt.

1) Ljuset funkar igen. Glapp på något vis. Låter bli att pilla vid något tills det krånglar igen.
2) Spolarvätska: pumpen låter, så jag tror det är behållaren som läcker.

Bra.. man ska inte pilla med sånt som fungerar:-)

Men spolarvätskan... Du har väl fyllt på?? Fyller du på så borde den ju funka en liten stund även om behållaren läcker..allt kan ju inte rinna ut på en gång...

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #14 skrivet: 15 mar-12 kl 11:02 »
Bra.. man ska inte pilla med sånt som fungerar:-)

Men spolarvätskan... Du har väl fyllt på?? Fyller du på så borde den ju funka en liten stund även om behållaren läcker..allt kan ju inte rinna ut på en gång...

Jag har fyllt på massor, i ett rör med blått lock som sitter just i framkanten under huven, med en symbol som en fontän. Borde vara spolarvätskan :D.  Ingenting kommer ut fast jag just fyllt helt upp. Skrev jag att det 'summar', så pumpen lever i alla fall?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Existens?

  • Gäst
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #15 skrivet: 15 mar-12 kl 11:09 »
Om det då fortsätter att vara fullt... så läcker ju inte behållaren heller... ;)

Det låter som att det är täppt nånstans. Försök följa de smala små slangarna som går från sprutmunstycket på motorhuven, bakåt till du kanske hittar pumpen, den brukar sitt precis i anslutning till behållaren. Ta loss slangen nånstans och se om det kommer ut.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #16 skrivet: 15 mar-12 kl 11:37 »
Jag har fyllt på massor, i ett rör med blått lock som sitter just i framkanten under huven, med en symbol som en fontän. Borde vara spolarvätskan :D.  Ingenting kommer ut fast jag just fyllt helt upp. Skrev jag att det 'summar', så pumpen lever i alla fall?
Har du kollat om det inte är så att det är stopp i spolarmunstycket?
De som spolarvätskan kommer ut ifrån på huven? Ibland blir det massa skit där. Ta en nål och peta i hålen där och se om det hjälper.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #17 skrivet: 15 mar-12 kl 11:39 »
Volvo har ett T-stycke (sitter på undersidan motorhuven) mellan munstyckena som har en backventil som kan tätna, ta lös slangen som kommer från pumpen och spola, om det kommer då så sätt tillbaka och ta lös en slan som gåt till ett munstycke och spola igen, kommer det fortfarande vatten så är munstycket tätt det är lättast att rengöra med tryckluft genom att blåsa bakvägen men tänk på att ta av slangen så att inte skiten blir kvar i systemet.
T-stycket går också att blåsa rent men då måste man blåsa rätt väg (samma håll som vattnet går) :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #18 skrivet: 15 mar-12 kl 23:14 »
Om det läcker spolarvätska så brukar det bli en pöl under bilen om man kör spolarpumpen länge när bilen står stilla.

Enklaste sättet att ta reda på årsmodellen är att titta på registreringsbeviset eller göra en bilregistersökning på bilen. https://www21.vv.se/fordonsfraga/ , dock kan det vara osäkert om det rör sig om en privatimporterad bil eller en som har haft försvarsmakten som första ägare.  I tveksamma fall kan man alltid kontakta biltillverkarens tekniska avdelning och uppge chassinumret och motornumret för att få saken utredd.

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #19 skrivet: 22 mar-12 kl 12:15 »
Om det då fortsätter att vara fullt... så läcker ju inte behållaren heller... ;)

Det låter som att det är täppt nånstans. Försök följa de smala små slangarna som går från sprutmunstycket på motorhuven, bakåt till du kanske hittar pumpen, den brukar sitt precis i anslutning till behållaren. Ta loss slangen nånstans och se om det kommer ut.

Will do.

Och alla andra bra råd, tack.

Nål har jag varit och petat med, så det är det inte.

Sätter en bunke under bilen och kollar om den läcker, för utan att ha kunna använda någon spolarvätska alls kunde jag fylla på nästan en hel 5liters dunk. Men jag tror inte att det är det enda problemet för som någon skrev så borde jag kunna få ut något i början i alla fall innan allt läckt ut...

Jag vänder tillbaka när jag hunnit kolla upp mer.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #20 skrivet: 22 mar-12 kl 21:21 »
Nu med fungerande spolvätska!!:-D Jag följde sladden baklänges från huven. Den hade ramlat isär på inte mindre än 4 ställen... Ingen läcka som kunde ses på 20minuter. Där hängde och dinglade flera lösa starta slangar nere vid spolvätskebehållaren - det svåraste var att få tag i och dra i dem så jag kunde sätta ihop rätt. Jag har mekat!! (Eller har jag inte det? Lite?:-D)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #21 skrivet: 22 mar-12 kl 21:43 »
Grattis, du har lagat en glappkontakt. Nu klarar du de flesta elproblem på din gamla bil.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #22 skrivet: 22 mar-12 kl 22:56 »
Nu med fungerande spolvätska!!:-D Jag följde sladden baklänges från huven. Den hade ramlat isär på inte mindre än 4 ställen... Ingen läcka som kunde ses på 20minuter. Där hängde och dinglade flera lösa starta slangar nere vid spolvätskebehållaren - det svåraste var att få tag i och dra i dem så jag kunde sätta ihop rätt. Jag har mekat!! (Eller har jag inte det? Lite?:-D)

Jo men visst har du mekat! Om de delat på sig så har det kanske varit fruset i slangarna. Någon som fyllt på bara vatten, eller iaf för lite spolarvätska för många minusgrader. Så har de släppt av trycket när man spolat.

Visst tusan har du MEKAT!  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

  • Gäst
SV: Absolute rookie med första småproblemen...
« Svar #23 skrivet: 23 mar-12 kl 08:21 »
Nu med fungerande spolvätska!!:-D Jag följde sladden baklänges från huven. Den hade ramlat isär på inte mindre än 4 ställen... Ingen läcka som kunde ses på 20minuter. Där hängde och dinglade flera lösa starta slangar nere vid spolvätskebehållaren - det svåraste var att få tag i och dra i dem så jag kunde sätta ihop rätt. Jag har mekat!! (Eller har jag inte det? Lite?:-D)

Härligt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1024 gäster, 3 användare
LimJans, Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser