Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya tag med handboken!!!  (läst 16002 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #20 skrivet: 09 nov-11 kl 22:09 »
Hej
Jag "spammar" på uppdrag av "Alternativ-ledningen" i syfte att få in information överst på alla tavlor med länkar till motsvarande avdelning i Handboken.

Du kan inte skriva under namnet "Trollmor" i Handboken men om du pm:ar mig så kan vi komma på ett namn åt dig så kan du skriva under pseudonym. Kul att du vill hjälpa till och bygga upp Handboken!
Ja nog vart det lite irriterande men spammet  men det kanske vi får stå ut med  det har ju goda avsikter :)

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #21 skrivet: 09 nov-11 kl 22:17 »
Ja nog vart det lite irriterande men spammet  men det kanske vi får stå ut med  det har ju goda avsikter :)
Jepp, det får ni allt.. Och än är det inte över tyvärr! :)

Per Gynt

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #22 skrivet: 09 nov-11 kl 22:56 »
Man kan skriva vad som helst innan man blir avstängd. Missbrukas det så kanske vi får se till att användare skall bli godkända innan de får skriva i Handboken.

Tja jag försöker bara förstå och lära mig hur detta med handboken fungerar.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #23 skrivet: 09 nov-11 kl 22:59 »
Tja jag försöker bara förstå och lära mig hur detta med handboken fungerar.
Det är bara fråga på! :)
Vill du ha hjälp att komma igång eller ha hjälp med specifika funktioner är det bara att pm:a sɹǝpuɐ eller mig eller lägga upp en ny tråd med frågan under denna tavla.

Händig Man

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #24 skrivet: 09 nov-11 kl 23:54 »
Bättre ni tar gamla tag med handboken, detta förbannade "spammande" om saker som har med handboken att göra är J*vligt onödigt och alla som skriver i mer intressanta trådar försvinner för i varenda jäkla tråd som ploppar upp på högerspalten handlar om HANDBOKEN.... Räcker det inte att bara skapa en tråd som kort och gott heter HANDBOKEN och där kan man skriva allt som rör den ?

Fortsätter det på detta viset tror jag ni kommer tappa många medlemmar som kommer söka sig till andra sidor i jakt på information och intressant läsning... nej SKÄRPNING !!!


Jag vet inte hur ni kom fram till detta med "nittioelva" trådar om en och samma sak men jag anser att det är helt jävla galet att ha mer än en tråd som rör handboken.. de som är intresserade av den hittar nog dit ändå,  när jag skapade 2 trådar om samma sak så kommer folk och gnäller om att jag spammar och att det räcker med 1 så vart fan e ni som inte gillar spammare..... ? ni kanske redan har lämnat Alternativ.nu ?  Eller vågar ni inte framföra era åsikter? 
Jag kommer då lämna Alternativ.nu om inte ändring sker snarast!

/Händig Man    >:D  >:( >:D

Broberg

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #25 skrivet: 09 nov-11 kl 23:57 »
Bättre ni tar gamla tag med handboken, detta förbannade "spammande" om saker som har med handboken att göra är J*vligt onödigt och alla som skriver i mer intressanta trådar försvinner för i varenda jäkla tråd som ploppar upp på högerspalten handlar om HANDBOKEN.... Räcker det inte att bara skapa en tråd som kort och gott heter HANDBOKEN och där kan man skriva allt som rör den ?

Fortsätter det på detta viset tror jag ni kommer tappa många medlemmar som kommer söka sig till andra sidor i jakt på information och intressant läsning... nej SKÄRPNING !!!


Jag vet inte hur ni kom fram till detta med "nittioelva" trådar om en och samma sak men jag anser att det är helt jävla galet att ha mer än en tråd som rör handboken.. de som är intresserade av den hittar nog dit ändå,  när jag skapade 2 trådar om samma sak så kommer folk och gnäller om att jag spammar och att det räcker med 1 så vart fan e ni som inte gillar spammare..... ? ni kanske redan har lämnat Alternativ.nu ?  Eller vågar ni inte framföra era åsikter? 
Jag kommer då lämna Alternativ.nu om inte ändring sker snarast!

/Händig Man    >:D  >:( >:D

Logga ut till imorgon då så slipper du se att. Tanken var väl att få infon om handboken under varje avdelning?

pålle

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #26 skrivet: 10 nov-11 kl 00:07 »
Man ska väl för helvete inte behöva logga ut från en sida som i övrigt är bra och har mkt bra information bara för att moderatorn fått fnatt ???!!!!!  >:(
Stilla dig lite du det är nog något som måste göras tyvärr så logga du ut och sov på saken .

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #27 skrivet: 10 nov-11 kl 07:06 »
Ni får gärna chafsa med PM också ...  ;D

Jag förstår trots allt kritiken av de nya inläggen om handboken. Det kan få totalt motsatt effekt.
När man hänvisar till något som inte finns typ inte är skrivet i handboken så söker man andra vägar för information.
Jag tycker att de inlagda länkarna stör mera än bidrar till att lösa problemet som snarare är för få skrivare än för få läsare.
Så som upplägget är nu att man kan gå till både forum och handbok är bra och räcker gott.
Upplägget med de nya hänvisningarna blev faktiskt störande och bidraget blir ingenting.
Att det skrivs mera på vintern och nästan inget på sommaren eller övrig tid har kanske sin förklaring.  De som har ett liv har helt enkelt inte tid.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #28 skrivet: 10 nov-11 kl 07:48 »
Bättre ni tar gamla tag med handboken, detta förbannade "spammande" om saker som har med handboken att göra är J*vligt onödigt och alla som skriver i mer intressanta trådar försvinner för i varenda jäkla tråd som ploppar upp på högerspalten handlar om HANDBOKEN.... Räcker det inte att bara skapa en tråd som kort och gott heter HANDBOKEN och där kan man skriva allt som rör den ?

Fortsätter det på detta viset tror jag ni kommer tappa många medlemmar som kommer söka sig till andra sidor i jakt på information och intressant läsning... nej SKÄRPNING !!!


Jag vet inte hur ni kom fram till detta med "nittioelva" trådar om en och samma sak men jag anser att det är helt jävla galet att ha mer än en tråd som rör handboken.. de som är intresserade av den hittar nog dit ändå,  när jag skapade 2 trådar om samma sak så kommer folk och gnäller om att jag spammar och att det räcker med 1 så vart fan e ni som inte gillar spammare..... ? ni kanske redan har lämnat Alternativ.nu ?  Eller vågar ni inte framföra era åsikter? 
Jag kommer då lämna Alternativ.nu om inte ändring sker snarast!

/Händig Man    >:D  >:( >:D

Så så! Lugn och fin nu! Det är ju bara tills jag fått in inläggen på de tavlor där de ska vara, efter idag borde det vara klart.

Ni får gärna chafsa med PM också ...  ;D

Jag förstår trots allt kritiken av de nya inläggen om handboken. Det kan få totalt motsatt effekt.
När man hänvisar till något som inte finns typ inte är skrivet i handboken så söker man andra vägar för information.
Jag tycker att de inlagda länkarna stör mera än bidrar till att lösa problemet som snarare är för få skrivare än för få läsare.
Så som upplägget är nu att man kan gå till både forum och handbok är bra och räcker gott.
Upplägget med de nya hänvisningarna blev faktiskt störande och bidraget blir ingenting.
Att det skrivs mera på vintern och nästan inget på sommaren eller övrig tid har kanske sin förklaring.  De som har ett liv har helt enkelt inte tid.
Jo det finns en risk med det.. Men under de tavlor där det inte är så mkt som är färdigt är det en liten annan variant av text som mer syftar till att få dit folk som vill skriva nya texter.

Hela grejen med inläggen som ligger klistrade överst i tavlorna är ju att få en närmare koppling mellan forumet och Handboken, d.v.s. att man enkelt från varje tavla ska kunna komma till dess motsvarighet i handboken.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #29 skrivet: 10 nov-11 kl 07:54 »
Jag har flyttat över en del inlägg om som handlade om användarnamn till trådenAnvändningen av riktiga namn. Bättre vi håller rätt sak på rätt plats.


Ni får gärna chafsa med PM också ...  ;D

Jag förstår trots allt kritiken av de nya inläggen om handboken. Det kan få totalt motsatt effekt.
När man hänvisar till något som inte finns typ inte är skrivet i handboken så söker man andra vägar för information.
Jag tycker att de inlagda länkarna stör mera än bidrar till att lösa problemet som snarare är för få skrivare än för få läsare.
Så som upplägget är nu att man kan gå till både forum och handbok är bra och räcker gott.
Upplägget med de nya hänvisningarna blev faktiskt störande och bidraget blir ingenting.
Att det skrivs mera på vintern och nästan inget på sommaren eller övrig tid har kanske sin förklaring.  De som har ett liv har helt enkelt inte tid.


Jag håller med om att det ser lite spammigt ut just nu, men tror att de låsta trådarna kan fylla en bra funktion sedan. Jag tror tanken är att de ska utvecklas med lite mer detaljerade länkar till olika ställen i handboken som berör det aktuella ämnet, inte bara en länk till kategorins huvudsida. Dessutom kan folk svara i tråden med egna länktips till bra ställen de hittat eller påpeka att det saknas vissa texter som vore önskvärda osv. Då kan den låsta tråden både bli en bra och ständigt aktuell väg in till olika ställen i handboken för nya och gamla användare, samtidigt som den kan vara ett ställe för diskussion om ämnets utveckling i handboken.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #30 skrivet: 10 nov-11 kl 09:54 »
Vad tycker ni om kommentarsfunktionen i handboken?

Tanken var ju att kommentarerna skulle användas för att kunna prata igenom hur artiklarna skulle formas o.s.v. men så har ju inte blivit fallet. Min uppfattning är att kommentarsfunktionen stör mer än är till nytta.. Som det är nu är det väldigt många som lägger in texterna som kommentarer istället då kommentarsrutan är mer framträdande än editerings-knappen, eller så används kommentarerna mer som ett nytt diskussionsforum och det är ju inte tanken med det hela.

Mitt förslag är att man tar bort kommentarsfunktionen helt, behöver man diskutera innehållet på en sida så går det redan idag att skapa en diskussionssida till varje ämne. Man klickar på ikonen längst ute till höger i menyn när man är påp den sidan man vill skapa en diskussion omkring, längst ned i rutan som dyker upp finns en länk "Diskussionssida", den kan man ju sedan använda för att prata om ämnessidans innehåll och struktur. Det är ju så det är på exempelvis Wikipedia, där finns ju ingen kommentarsfunktion utan enbart diskussionssidor.

Så, vad tycker ni?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #31 skrivet: 10 nov-11 kl 12:12 »
Handboken glöms nog av mer eller mindre. Därför är det bra att man påminns i varje tavla att den finns. Personligen tycker jag att det är en jättebra idé att med ett enkelt "knapptryck" hamna på motsvarande kategori i Handboken.

Kommentarsfälten kan med fördel plockas bort från textsidan och få en egen undersida.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

pålle

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #32 skrivet: 10 nov-11 kl 20:09 »
Håller  nog med där  fast  ja blev lite syrack på spmmandet innan ja förstod  så ja tror du har rätt där Prins Tuvestarr så ja bi faller till fullo  även om det inte har någon betydelse  :)
« Senast ändrad: 10 nov-11 kl 20:23 av pålle »

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #33 skrivet: 10 nov-11 kl 20:38 »
hehe. Jag har en hel del ämnen kvar att länka in men jag tar det lite lugnt nu, något inlägg om dagen, så att inte allt för lättretade personer sätter alternativ-kaffet i vrångstrupen.

pålle

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #34 skrivet: 11 nov-11 kl 07:14 »
hehe. Jag har en hel del ämnen kvar att länka in men jag tar det lite lugnt nu, något inlägg om dagen, så att inte allt för lättretade personer sätter alternativ-kaffet i vrångstrupen.
;D Har du fega ur  :D

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #35 skrivet: 11 nov-11 kl 22:15 »
Vet inte vilken tråd jag skall skriva i om detta ärende.

Jag håller på med et kapitel honungshantering. Tar även upp ympning och i kväll har någon hammrat en kommentarsruta som kommer upp i texten jag håller på med.

Jag tycker detta är otrevligt. Får man inte med jobba klart och måste någon styra pågående arbete? I så fall får denna som gjort detta skriva i stället.
« Senast ändrad: 11 nov-11 kl 22:18 av Sten-Åke Lindell »

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #36 skrivet: 11 nov-11 kl 22:22 »
Jag är inte riktigt med på vad som är problemet? Skulle du kunna förklara lite närmare?

Tanken med en wiki är ju att alla ska kunna skriva överallt.. Det är inga texter som är någon specifik persons alster. Styrkan är ju just att vem som helst går in och skriver där de känner att de har något att bidra med.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #37 skrivet: 11 nov-11 kl 22:22 »
Hoppsan!

Det var jag som ville hjälpa till. Men det blev tydligen inte uppskattat?

Jag tar bort den texten och lägger den på en egen sida så länge, så får vi se hur vi gör längre fram.

Du skall nog inte räkna med att en text eller en sida någonsin blir färdig. Vem som helst kan när som helst komplettera eller ändra. Eller göra färdigt.

Men det finns en fullständig versionshantering. Jag kommer nu att backa versionen på sidan till hur den var innan jag lade till min informationsruta. OK?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #38 skrivet: 11 nov-11 kl 22:32 »
Sådär. Då är ordningen återställd. Kör hårt, Sten-Åke!

Ett tips: Om man håller på att skriva en mer sammanhängande text under en längre tid, och inte vill få hjälp med texten under tiden, så kan man arbeta fram texten på sin egen "Min Sida". Eventuellt kan man till och med bjuda in vissa utvalda personer och ge dem rätt att hjälpa till att redigera den där.

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #39 skrivet: 11 nov-11 kl 22:33 »
Ni som gärna vill att man deltar, där har ni kanske en av anledningarna till att det inte händer så mycket. Alla klafsar överallt innan någon ens hunnit en skriva klart.

Vad bra, då behöver inte jag skriva när alla andra kan göra det samtidigt. Tycker ni själva att det höjer kreativiteten och motivationen?

Om någon skriver om ympning så behöver ju inte någon som tycker att man skall röra honungen i stället hammra på samma ställe.
Jag har rört honung och ympat honung. Skall man sälja honung så är ymp det enda som fungerar ut till kund.
Men tycker någon annan att det skall stå något annat där så var så god!

Nu håller jag mig till forumtrådarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser