Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta skinn  (läst 10014 gånger)

kalas

  • Inlägg: 132
Salta skinn
« skrivet: 24 okt-11 kl 07:25 »
Hur gör ni när ni saltar era skinn? Byter ni salt efter 7 dagar och saltar skinnen i 2 omgångar?
Hur många kg kan man räkna med att det går åt till ett lammskinn?
/Eva

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Salta skinn
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 12:59 »
Jag saltar aldrig om skinnen,detta har fungerat bra för mej.MEN det gäller att du är ytterst noga när du saltar!!
Vik ut alla veck,detta är livsviktigt för skinnen,speciellt dom smala bitarna där benen varit,dessa vill ju gjärna krulla in sig lite.Skär även upp om du sparar svansen,jag klyver jämt där samt tar ut svansbenet.Tycker det är fint om svansen är med.Salta noga där!På ett normalt lammskinn får du nog räkna runt 4-5kg salt.Gjärna för mycket!!
Köp stensalt på 20kg säck,på äffären går det ju inte att handla grovsalt,kostar ju över 5kr kilot.Lägg skinnen på eurpallar innan du saltar,sedan täcker du noga med lättviktspress.

lennart

skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
SV: Salta skinn
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 18:53 »
Vi saltar skinnen i två omgångar, sammanlagt går det åt ca 5kg per skinn.

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Salta skinn
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 20:09 »
Varför ska jag lägga över en pressening?
Vi har lagt 4 skinn ovanpå varandra på ett bord. De ligger i ett garage där det nästan inte
finns någor dagsljus alls.
Om jag saltar i 2 omgångar, hur länge ska saltet ligga i andra omgången?
Var köper man stensalt?
/Eva

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Salta skinn
« Svar #4 skrivet: 25 okt-11 kl 07:55 »
Stensalt köper du i säck från foderaffärer el Granngården. Kostar inte mycket.
När man har saltat om skinnen kan de tydligen ligga "hur länge som helst".
Tror man kan läsa en del om hur man gör på Tranås skinnberednings hemsida.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Salta skinn
« Svar #5 skrivet: 14 dec-16 kl 14:15 »
Hur förvarar ni era skinn? platt liggandes eller ihoprullade?

Jag har haft mitt på en lastpall nu några veckor men saltet har en tendens att rinna av i vissa kanter, men jag antar att om det bara rinner saltlösning så är det inget större problem. Men det där med att rulla ihop, är där någon fördel med att få salt i pälsen? det ska ju tvättas..
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Salta skinn
« Svar #6 skrivet: 14 dec-16 kl 23:42 »
Hur förvarar ni era skinn? platt liggandes eller ihoprullade?

Jag har haft mitt på en lastpall nu några veckor men saltet har en tendens att rinna av i vissa kanter, men jag antar att om det bara rinner saltlösning så är det inget större problem. Men det där med att rulla ihop, är där någon fördel med att få salt i pälsen? det ska ju tvättas..

Jag har flera lastpallar bredvid så inte kanterna kan ligga utanför sen hade jag jättemycket salt. Jag har bara berett ett skinn för hand och det enda jag lyckades med var saltningen.
Nej, det är ingen mening att få salt i pälsen. Det går tvätta bort. Förr i tiden tvättade man ullkläder i saltvatten.
Varför skulle du vilja rulla ihop det?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Salta skinn
« Svar #7 skrivet: 15 dec-16 kl 08:53 »
Varför skulle du vilja rulla ihop det?

Jag har läst om att rulla ihop i Åter 3/16.. Men det framgår inte varför det rullas riktigt.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser