Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt- Hur många får man slakta?  (läst 14980 gånger)

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Hemslakt- Hur många får man slakta?
« skrivet: 05 okt-11 kl 20:14 »
Vissa säger att man bara får slakta 2-3 st lamm/får, för hemslakt.
Någon som vet om det stämmer? Kan inte hitta ngt på jordbruksverkets hemsida om antal.

Varför jag frågar är för att det skall ju registreras var alla tar vägen & vill vara laglig "i den mån det går"  :-[ o:)

Oj, vad massa frågor jag haft nu........men oj, vad jag lär mig av alla snälla alternativare  ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 20:25 »
Ojsan är det så? Är det inte för egen konsumtion som gäller  ???

Hmmm... jag har tolv lamm i frysen  8)

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-11 kl 20:30 »
Ojsan är det så? Är det inte för egen konsumtion som gäller  ???

Hmmm... jag har tolv lamm i frysen  8)

Hoppsan! Men jag vet ju inte om det är så, el om folk bara tror det.......
Men reggar du det som hemslakt då el vad gör du?
Är ju med i Elitlamm så måste ju "göra rätt".
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 20:31 »
Du måste gä'öra troligt att Du slaktat enbart för egen konsumtion eller att Du slaktat till avsalu för hundfoder!

Vänner kan intyga att det bara äts lamm, om så är fallet.
Kvitto frän hundägare kan intyga slakt till hundfoder, o s v.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 20:34 »
Det finns inget exakt antal, men du måste kunna hävda att du äter dem själv. Du får inte ge bort dem till föräldrar eller syskon, eller någon annan. De ska konsumeras i det egna hushållet.

Så sålänge du kan hävda att så är fallet, så kan du slakta 20 får...

Själv äter jag ganska många kaniner, ankor och gäss, helt själv...

Du får inte sälja till djurfoder utan tillstånd, och andra får inte ta emot kött till djurfoder utan tillstånd. Till egna djur är det ok.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-11 kl 20:49 »
Jag är med i Elitlamm men ska gå ur, har inget behov av det. Jag är ärlig och skriver slakt. De får gärna komma och kolla i min frys. Vi äter bara kött från vår gård (kanin, tupp, kalkon etc.)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-11 kl 21:38 »
Kanon!

Med tanke på att vi är 5 personer i hushållet, varav 3 är vuxna &
1 leonberger & 1 berner sennen hund, så går det åt en hel del!

Så nu har ni räddat min vinter  ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-11 kl 11:51 »
Vissa säger att man bara får slakta 2-3 st lamm/får, för hemslakt.
Någon som vet om det stämmer? Kan inte hitta ngt på jordbruksverkets hemsida om antal.

Du får slakta hur många du vill för egen konsumtion,
Viktigt är att komma ihåg att ta upp antalet hemslaktade lamm i deklarationen som förmånsvärde!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #8 skrivet: 23 sep-14 kl 15:23 »
Viktigt är att komma ihåg att ta upp antalet hemslaktade lamm i deklarationen som förmånsvärde!

Du måste mena om det ingår i någon sorts affärsrörelse, för jag behöver väl inte skatta för djur jag enkom föder upp för eget husbehov av kött?
Mot vidderna...

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #9 skrivet: 23 sep-14 kl 16:36 »
Du måste mena om det ingår i någon sorts affärsrörelse, för jag behöver väl inte skatta för djur jag enkom föder upp för eget husbehov av kött?

Nej, om du betalar fodret med 'vanliga' privata pengar, så behöver du heller inte skatta för köttet.

Förmånen uppkommer när man köper foder till djuren med företagspengar, och gör avdrag för inköpen och drar av momsen. Då måste man skatta för de djur man plockar ut och äter upp själv.
Ganska naturligt egentligen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Hemslakt- Hur många får man slakta?
« Svar #10 skrivet: 27 sep-14 kl 09:57 »
Jag har förstått det som så att jag får hemslakta så många jag vill så länge jag inte säljer av något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare
Hönshjärna, peterm, xaelanar, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser