Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78696 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #220 skrivet: 24 jul-18 kl 02:25 »
Jag skulle avråda från biltemas slangar och däck. Är de av samma kvalitet som de jag köpt till pirra och kompressor torkar de snart ut och läcker. Gissar att det är mycket plast i "gummi"blandningen....

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #221 skrivet: 24 jul-18 kl 20:42 »
Du har helt rätt Landet... Dom säljer i många fall nylondäck kanske från återvunnen fiskelina  :o...Lagda i plastpåsar så stanken döljs  :o...Undvik allt vad nylondäck heter...Nylondäck på både b-tema och julas transportvagnar  :o. Dom skulle skämmas för att sälja sådant skräp. Övrigt: Lagt order på mycket feta däck  :D ...Lagt order på fälgar  :D... Hittade innerslangar på Lantdäck som är 5.0-10...Lagt order  :D...  Man måste anpassa sin maskin så att den passar sina göranden...Kunskapen här i Sverige är nog lite bristfällig när det gäller tvåhjulstraktorer,vill gärna sälja på en Kalle Anka däck  :D ... Kollade Honda f560 broschyr eller pdf från Bulgarien,då var det 5.0-10 däck som gällde.... Därför beställde jag det...Tror inte folk i länder som använder tvåhjulstraktorer köper feta däck för att glänsa  :o utan dom har kunskapen om vad som krävs för att vara effektiv  :) ... Tittar man på BCS så kräver den minst 6,5-12 däck för bra plöjning... så maskinen kommer upp lite...Tror 12 tums är runt 57 cm i diameter med nabbarna...Kostar fläsk original... Jag kollade även på hemfint men tyckte deras 12 tums däck blev för mycket för Hondan....Typ problem med redskap som då inte passar riktigt,men annars bra pris....Kollade även Danmark efter hjul men kronan är svag så inte lönt för min del.... Som sagt titta på länder där dom har erfarenhet av tvåhjulstraktorer så blir det nog rätt...Maskiner levereras bara med det precis nödvändiga så räkna med mer utlägg....För att anpassa efter sina behov...Som kan vara stora om man vill vara lite självförsörjande ....Och det vill man vara  :D...Glömde...Hur ska man orka bära så feta hjul  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #222 skrivet: 24 jul-18 kl 22:29 »
Nackdelen med större däck är att maskinen går snabbare och man tappar styrka.
Samtidigt riskerar man att drivlinan tar skada pga de häftigare däckens grepp och ovilja att slira.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #223 skrivet: 25 jul-18 kl 00:36 »
...Skogsvilde... jag har lågväxlar och borde inte ha problem då däck eller Hjulstorlekar inom rimliga gränser...Jag kör ju nu med 4-8 däck och på ettans lågväxel går inte maskinen direkt snabbare utan blir bara starkare när man gasar på,så det ska bli intressant och se hur det blir  :D... Tror det blir riktigt bra...

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #224 skrivet: 25 jul-18 kl 10:29 »
Jag funderar på bildäck. Jag har ett antal 15 tum liggande.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #225 skrivet: 25 jul-18 kl 13:27 »
...Skogsvilde... jag har lågväxlar och borde inte ha problem då däck eller Hjulstorlekar inom rimliga gränser...Jag kör ju nu med 4-8 däck och på ettans lågväxel går inte maskinen direkt snabbare utan blir bara starkare när man gasar på,så det ska bli intressant och se hur det blir  :D... Tror det blir riktigt bra...

Då blir det starkt..
Och med större däck med bättre fäste så innebär det fortfarande att drivlinan kan få en hel del stryk.
Men gården så går det. Ville bara uppmärksamma dig på de problem jag upplevt när jag modifierat med större däckdimensioner.
Det är alltid något som tar stryk till slut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #226 skrivet: 25 jul-18 kl 23:46 »
Visst...Skogsvilde...Det frestar säkerligen mer...själv tror jag att fräsklor monterade på axlarna är ännu värre när det gäller belastning...Tuffa maskiner är det åtminstone  8) ... Toll...joggade runt utomhus,kollade ett järnrör 50mm i diameter 3mm gods...Gör man förlängningar runt ett par dm så knäcker man inte det röret så lätt och röret går ju i såfall knappast tvärt av utan böjer sig...Går ju att göra fasta förlängningar som man mätt ut...T.ex runt 2dm på var sida gör ju en del...Jag kör med 60cm bredd mätt på ytterkant från hjul till hjul,då däckens ytterkanter...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #227 skrivet: 26 jul-18 kl 11:53 »
 :D...kollade en video på BCS med potatisupptagare och tror jag atv däck med plåtvinklar på...Hård prövning...Tycker det ser ut som att hjulen borde vara större...misstänker underdelen på maskinen bromsar i potatisraden eftersom det är kupat... https://www.youtube.com/watch?v=zXOk9zq9PDI

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #228 skrivet: 26 jul-18 kl 13:04 »
:D...kollade en video på BCS med potatisupptagare och tror jag atv däck med plåtvinklar på...Hård prövning...Tycker det ser ut som att hjulen borde vara större...misstänker underdelen på maskinen bromsar i potatisraden eftersom det är kupat... https://www.youtube.com/watch?v=zXOk9zq9PDI

Ja, såna hjul har vi pratat om tidigare. På min traktor behöver jag större hjulbredd eftersom motorn tar i hjulen annars.

Här finns en film med större hjulbredd och mycket vikter. :)

https://www.youtube.com/watch?v=0ERQK9Ok0sc

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #229 skrivet: 26 jul-18 kl 13:52 »
 :D...Kollade din film....Där kör man brett och får bra fäste  :D...Ser inte ut att behövas så långa rörstumpar per sida. Om man tittade på BCS filmen i förrförra inlägget så verkar det liksom även så hjulen går i det lösa i nederkant på kupningen...Här en Rysk film, bättre fäste som man kan se,inga problem alls ,ser ut som en BCS.... Så får BCSen fäste så blir det nog svårt att stoppa den  :o ....  https://www.youtube.com/watch?v=f9RiOyCdznE

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #230 skrivet: 26 jul-18 kl 17:14 »
 :D...David Bradley maskin med riktigt feta hjul som man lagt kedjor på....Går bra att digga potatis vad man kan se...https://www.youtube.com/watch?v=7ii1TATvr80

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #231 skrivet: 27 jul-18 kl 09:12 »
 :D...Såg en bildserie hur man monterar klippaggregat på Honda F400... https://www.motoculture-jardin.com/forum/detail.php?forumid=25&id=21231&s=Kiva

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #232 skrivet: 27 jul-18 kl 10:20 »
 :D...Huh vad det fixas med tvåhjulstraktorer...Här tillverkar man typ järnvinklar som man klämmer runt bildäck...blir väl som järnhjul...Har man styv lerjord tror jag man ska välja en öppnare lösning eftersom lera kan nog kleta fast bra,fylla mellanrummen....

https://www.youtube.com/watch?v=hjE_QxQgvcE

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #233 skrivet: 06 aug-18 kl 00:58 »
 :D...Så då har man börjat mixtra lite....Provkört...Inga problem med hastighet...Börjar kännas riktigt nice...fetnajjs...Bygger med opel hjulaxlar...Gårdsmans fälgar är opelhålade....Fördelen med att använda opelhålade axlar är att det är lätt att göra järnhjul sedan om det behövs....bara slipa av kanten som däcket tätar mot och på med vinkeljärn...opelfälgar kan man nog få för en spottstyver... Ligga runt 50cm totalt med påsvetsade vinkeljärn...Som sagt ska bli gott att få lite markhöjd när man ska ta sig an den tunga höstplöjningen  :D...Slipper man att växelhuset släpar i jorden och bromsar...Verkar som dom har helt rätt i länder där man kör mycket med tvåhjulstraktorer....Här saknas kunskapen vad det verkar...bara sälja på kunden maskiner med skottkärrehjul  :o ... här en bild där axel monteras... Nu ska det bli slut med små hjul  8) ....Här i Sverige är det dags att börja köra med feta hjul  :D


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #234 skrivet: 06 aug-18 kl 03:44 »
:D...Så då har man börjat mixtra lite....Provkört...Inga problem med hastighet...Börjar kännas riktigt nice...fetnajjs...Bygger med opel hjulaxlar...Gårdsmans fälgar är opelhålade....Fördelen med att använda opelhålade axlar är att det är lätt att göra järnhjul sedan om det behövs....bara slipa av kanten som däcket tätar mot och på med vinkeljärn...opelfälgar kan man nog få för en spottstyver... Ligga runt 50cm totalt med påsvetsade vinkeljärn...Som sagt ska bli gott att få lite markhöjd när man ska ta sig an den tunga höstplöjningen  :D...Slipper man att växelhuset släpar i jorden och bromsar...Verkar som dom har helt rätt i länder där man kör mycket med tvåhjulstraktorer....Här saknas kunskapen vad det verkar...bara sälja på kunden maskiner med skottkärrehjul  :o ... här en bild där axel monteras... Nu ska det bli slut med små hjul  8) ....Här i Sverige är det dags att börja köra med feta hjul  :D
Intressant vill ja ser mer bilder av :)   

« Senast ändrad: 06 aug-18 kl 03:50 av Håkan B »

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #235 skrivet: 06 aug-18 kl 03:53 »
Vill se bilder :) Har du någon form av frikoppling när du svänger mm?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #236 skrivet: 06 aug-18 kl 18:18 »
 :D...Jodå gjort en sådan där primitiv diff så det går lätt att svänga...Bilder ville du se Håkan B...  Första bilden ser man hur jag svetsat dit en mutter som stopp... Sedan sista bilden kan man se att markhöjden blir bra  :D...Är som att köra en ny maskin  :D....








Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #237 skrivet: 06 aug-18 kl 23:15 »
 :D...Jag satte fälgarna åt rätt håll...Borrade nya hål för ventilen från innerslangen,så ventilen hamnar på insidan...11mm hål...Så behöver man inte ta av hjulvikterna(bromsskivor) för att pumpa hjulen... När jag krängde på däcken var det en fördel att det var runt 30 grader ute...svetten rann så att däcken blev helt smura av svett,gled på som ålaskinn  ;D ...Kollade på nätet hur andra gjorde...Trixet var att ha lite luft i innerslangen för att minska risken för klämskada på slangen...slangen lyfter lite från fälgen då...Går det misstänkt trögt så studsa däcket lite i golvet.....Kollade bilderna jag lagt in...Liksom feta däck...  :D

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #238 skrivet: 06 aug-18 kl 23:19 »
:D...Jodå gjort en sådan där primitiv diff så det går lätt att svänga...Bilder ville du se Håkan B...  Första bilden ser man hur jag svetsat dit en mutter som stopp... Sedan sista bilden kan man se att markhöjden blir bra  :D...Är som att köra en ny maskin  :D....








Ja det förstår ja att det är :) Tack för bilder och info .

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #239 skrivet: 15 aug-18 kl 00:08 »
 :D...Håller på och mixtrar med Hondan...Köpte packningar till förgasaren då till flottörhuset,koppen som sitter undertill...Blir inte tätt,precis som förgasaren har slått sig...Lindat två och ett halvt varv med gängtejp så det blir lite bättre,lindat tejpet så det inte blir för mycket på insidan och bromsar flottören... Även beställning på ny nålventil... Sven maskinservice verkar ha lite Hondaprylar till dom gamla motorerna...Även beställning på typ slamkopp som sitter på bensinkranen....Se om det blir tätt med tiden...Gillar inte att det droppar bensin...Trodde först var jag som klippte taskiga packningar med nagesax....men är det skevt så är det...gamla prylar...  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser