Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pionfrö  (läst 5578 gånger)

boerperd

  • Inlägg: 89
Pionfrö
« skrivet: 12 jun-11 kl 16:37 »
Min pion har blommat kvar och har stora fina frökapslar.
Är det det någon idé att samla frö från pion?
När är det dax isåfall? Hur sparar man dom till våren? Eller kan man gro dom nu och sätta ut dom senare i vår?


boerperd

  • Inlägg: 89
SV: Pionfrö
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 23:17 »
Ingen som vet? Känner att det snart kan vara försent, men vill inte plocka fröer coh göra fel...

ninawall

  • Inlägg: 8
    • Medelpad
SV: Pionfrö
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 23:26 »
Kolla länken, flera tips där och dom länkar vidare. Har inte läst så noga, men det verkar som om du ska vänta tills i sensommar/höst innan fröet har utvecklats.

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=834990&forum_id=13
Liten gård, utflugna barn, Bordercollie,  4 tackor, höns, japanska vaktlar, katter. Odlar lite örter och annat ätbart för husbehov, plockar bär och svamp.

kiik

  • Inlägg: 65
    • Småland
SV: Pionfrö
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 20:41 »
Vad jag har läst så ska fröna sättas så fort som möjligt.Vad är det för sorts pion du har?
Jag gillar natur och trädgård.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Pionfrö
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 09:36 »
Hej!
Lägg fröna  i lätt fuktig vitmossa i höst och stoppa in det hela i kylskåpet. Efter några månader bör de gro. Pioner kan vara lite knepiga. Första året utvecklas ofta bara roten sedan behövs en köldperiod till för att det ska bli blad. Har du gott om frö så kan du så ute i höst. Skydda fröna från möss och sork. Om två år så har du småplantor.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 2 användare
LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser