Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt  (läst 7235 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #20 skrivet: 11 jun-11 kl 00:16 »
Vad vet du om det och vad kan du belägga av dina svepande påståenden?
Det märks tydligt bland annat på det Lasse Dalom nämnde tidigare. "Den enda vuxna skogen finns i naturreservat, bäckar är söderköra, myrar dikade, hyggen kala, man skäms när man ser eländet!"

Den markägare som älskar skog planterar inte monokultur med gran, utrotar allt annat och formar hela landskapet för att bäst passa granarna. Det är så den som älskar pengar men är likgiltig inför skog gör.

Broberg

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #21 skrivet: 11 jun-11 kl 00:24 »
Det märks tydligt bland annat på det Lasse Dalom nämnde tidigare. "Den enda vuxna skogen finns i naturreservat, bäckar är söderköra, myrar dikade, hyggen kala, man skäms när man ser eländet!"

Den markägare som älskar skog planterar inte monokultur med gran, utrotar allt annat och formar hela landskapet för att bäst passa granarna. Det är så den som älskar pengar men är likgiltig inför skog gör.

När såg man en gammal och rejält tillvuxen asp eller sälg senast... Var ett tag sen...

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #22 skrivet: 11 jun-11 kl 00:28 »
Om du hade någon, ens grundläggande insikt om skogsförvaltningen i södra Sverige, däribland Bohusläns inland där du håller till, så hade förstått att granskogen är ett påfund som lanserades för sisådär 110år sedan. Dessförinnan var det kalfjäll som gällde och tidigare än så i huvudsak ren lövskog.

Vad du och dina gelikar måste förstå är att skogen är ett produktionsområde inom ramen för de areella näringarna. Som ägare av sådan mark, förutsätter man att skogen ger den avkastning som är möjlig. Det är också skogslagstiftningens grundläggande utgångspunkt.

Äganderätten är också central i sammanhanget. Vad tror du att att enskilda opinonsmakare har för inflytande över det?

"Opinions are like assholes - everybody´s got one"

Huggorm

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #23 skrivet: 11 jun-11 kl 00:33 »
Om du hade någon, ens grundläggande insikt om skogsförvaltningen i södra Sverige, däribland Bohusläns inland där du håller till, så hade förstått att granskogen är ett påfund som lanserades för sisådär 110år sedan. Dessförinnan var det kalfjäll som gällde och tidigare än så i huvudsak ren lövskog.

Vad du och dina gelikar måste förstå är att skogen är ett produktionsområde inom ramen för de areella näringarna. Som ägare av sådan mark, förutsätter man att skogen ger den avkastning som är möjlig. Det är också skogslagstiftningens grundläggande utgångspunkt.

Äganderätten är också central i sammanhanget. Vad tror du att att enskilda opinonsmakare har för inflytande över det?

"Opinions are like assholes - everybody´s got one"
Som sagt, maximera förtjänsten och tillåt naturvärden endast om det inte påverkar det ekonomiska värdet.

Och här där jag bor har aldrig varit några kalfjäll. Ljunghedar liknande de skottska däremot. Även det ett resultat av människans girighet.

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #24 skrivet: 11 jun-11 kl 00:38 »
Det måste kännas fint att på självförment moralisk grund sätta sig över sisådär 400 års mänsklig aktivitet i området. Självklart vet du som landlös bättre än de som ägt och förvaltat markerna i århundraden!

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #25 skrivet: 11 jun-11 kl 01:16 »
Haha!

Citat från: Rexiam
Mina insikter är du inte kapabel att bedöma.


Du kan vara helt förvissad om att i skogliga frågor är jag dig överlägsen i varje tänkbart avseende, och det betyder ändå inte att jag betraktar mig som speciellt kunnig.
« Senast ändrad: 11 jun-11 kl 01:21 av Rexiam »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #26 skrivet: 11 jun-11 kl 01:35 »
Du kan vara helt förvissad om att i skogliga frågor är jag dig överlägsen i varje tänkbart avseende, och det betyder ändå inte att jag betraktar mig som speciellt kunnig.
Tycker du är snabb att påstå att andra skulle vara Troll när dom inte sjunger din egen visa,hur är det själv fatt med den saken? ;)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #27 skrivet: 11 jun-11 kl 01:41 »
Du har redan visat att du saknar förmåga att skilja ämnen från varandra och var det är påkallat att du gör dina inlägg.

Svara därför i den relevanta tråden så skall jag i vederbörlig ordning bemöta dina inlägg.

Broberg

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #28 skrivet: 11 jun-11 kl 01:44 »
Det måste kännas fint att på självförment moralisk grund sätta sig över sisådär 400 års mänsklig aktivitet i området. Självklart vet du som landlös bättre än de som ägt och förvaltat markerna i århundraden!

Självklart vet de flesta mer om allt av vikt, än de flesta inavlade organismerna.

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #29 skrivet: 11 jun-11 kl 01:51 »
Självklart vet de flesta mer om allt av vikt, än de flesta inavlade organismerna.

Som blekingsk representant antar jag att du har mer ingående erfarenheter av Lister-sjukan och dess ursprung än alla andra. Jag böjer mig därför i debatten om inavelns effekter på folkhälsan...

Broberg

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #30 skrivet: 11 jun-11 kl 02:14 »
Som blekingsk representant antar jag att du har mer ingående erfarenheter av Lister-sjukan och dess ursprung än alla andra. Jag böjer mig därför i debatten om inavelns effekter på folkhälsan...

Tyvärr inte då mina gener kommer från vida omkring. En del av dem är till och med utomsocknes. Det du! Inga syskon och kusiner där, som hos vissa andra..
« Senast ändrad: 11 jun-11 kl 02:20 av Lopt »

Huggorm

  • Gäst
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #31 skrivet: 11 jun-11 kl 10:22 »
Det måste kännas fint att på självförment moralisk grund sätta sig över sisådär 400 års mänsklig aktivitet i området. Självklart vet du som landlös bättre än de som ägt och förvaltat markerna i århundraden!
Jag är faktiskt inte helt landlös, jag har min egen lilla skogsdunge att förvalta. Och man behöver inte vara något geni för att inse att skövling och utarmning är fel väg att förvalta det som våra barn och barnbarn skall ha efter oss.

Mathias B

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: 47 % av all avverkning i Dalarna får underkänt
« Svar #32 skrivet: 11 jun-11 kl 11:14 »
Jag tycker att denna är mycket bra i sammanhanget.
http://urplay.se/164277


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser