Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?  (läst 90310 gånger)

Patrik i Skåneland

• Skåne
Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?
« skrivet: 12 jan-11 kl 15:03 »
En idé föddes i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102498.0 om att kolla intresset för den nomadiska livstilen.
Med nomadiskt tänker jag mej att vi har 1-2 tält i form av tex traditionell lavvu eller ett ännu enklare tält, och då bara flyttar tältdukarna tillsammans med mat och övrig utrustning, och att man inte flyttar hela tiden utan bor ett tag på ett ställe som lämpar sej för det. Tänker mej också att vi tar oss fram till fots och sätter upp delmål efterhand, kanske går vi till kusten nångång, besöker nån gård ibland o jobbar mot mat.. skåne, gotland, lappland, där finns många möjligheter med nomadlivet!

För min egen del så har jag just nu planer på att vara ute en del under först o främst sommaren.
Så jag söker nu alltså andra som också kan tänka sej trivas med att flytta runt på hemmet och som känner att frihet är viktigare än trygghet och bekvämlighet, och som verkligen vill testa på nomadlivet.
Där finns självklart inga krav på hur länge man är med eller när man ansluter, själv lär jag börja vandra när jag väl fått sällskap. Förhoppningen är att vi blir ett schysst gäng som håller ihop i vått o torrt :D

Vi kanske ska börja med en träff till våren för att se om vi kan få det att funka? Vem är på?
Jag tänkte mej först att vi kunde träffas här hos mej i Skåne men det är kanske inte så centralt, men våren kommer oftast tidigast här...har också ett ställe i Småland...andra förslag?
Gå inte och dö förrän du har levt!

capitan

• Gäst
SV: Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 17:28 »
vi gör ett basecamp i värmland, kolla tråden insamling för markköp och våres dröm .välkommen

MickeMård

• Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 20:10 »
Hej. Som du vet är jag på på en träff och att vandra i sommar. Kan antagligen vara med några veckor i sommar i såna fall. Vem vet kanske man får blodad tand. Idéen lockar och det känns som något som vore helt underbart att göra. Att vara ute och vandra från vår till höst. Skåne är långt för mig men jag är inte omöjlig :). Kanske det är någon som vill bila tillsammans (jag har ingen bil) eller åka tåg tillsammans eller buss. Vore kul om vi blev ett gäng som sågs.
Utan landsbyggden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbyggd.

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 13:12 »
vi gör ett basecamp i värmland, kolla tråden insamling för markköp och våres dröm .välkommen

Ett basläger låter bra, kanske man kommer dit och vilar sina fötter ett tag :D

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 13:32 »
Hej. Jag ser en struktur (eller brister på en). I många trådar uttrycks en önskan om att "bo" i skogen. I andra trådar en önskan om att gå på luffen, vandra helt enkelt. Gemensamt för hela denna sajt och för dessa trådar är en önskan om gemenskap. Livet är som vi alla vet som mest intressant i möten. Många väljer att åka på en festival, eller en retreat, eller liknande. I denna tråden föreslår Patrik nomadisk tältliv. Nomadisk = förflyttning.

För att uppnå gemenskap = välja ut ett antal platser och tider i Sverige att samlas på. Att man kan röra sig norrut med våren och mötas på utvalda platser. Olika personer kan naturligtvis ta olika rutter.
De som vill göra det hardcore börjar vid smygehuk och slutar vid treriksröset.

Tema: Luffa, "live of the land", läger.

Vad som krävs är kommunikation, att enas om ett antal platser.

Platser skulle kunna vara de gårdar/marker som finns hos alternativare.
Inbjudningar helt enkelt.

Patrik har redan en plats, tycks det.
Capitan har ett.
Jag ser gärna ett läger på Hästekas, västkusten.

Jag skulle kunna samla in alla dessa platser om sammanställa dem, och via den här tråden kan vi bestämma datum.

Vad sägs?

Inte bara ett möte mellan de som har mark och de som inte har, utan ett återinförande av gammal hederlig "luffarstatus".
Jag tror detta skulle kunna bli en folkrörelse
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 13:35 av cebaztian »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 13 jan-11 kl 13:39 »
Jag har det alldeles för skönt för att ge mig ut på luffen men har ni vägarna förbi så får ni gärna slå ner tältpinnarna i våran skog en stund :) (Utanför Växjö)

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 16:18 »
Jag har luffat lite grann förut och samlade på mej en hel del inbjudningar även förra sommaren, blev tyvärr magsjuk (dåligt åvatten) och fick avbryta efter bara några dagar, startade sen med att odla mat istället.
Jag tycker det är bra om vi som vill leva flyttbart kan samarbeta med er som föredrar att ha en fast bostad året runt, som jag tänker mej så kan det vara bra att ha många olika platser att välja på där man kan stanna lite längre, men jag vill inte ha för mycket struktur utan jag vill bestämma delmål efterhand, och inte i förväg välja ut plats och tid, det passar inte mej iallafall.

Det ultimata vore att vara många olika grupper som på nåt sätt kan kommunicera ibland för att kunna mötas upp, kanske för att ha en fest ute i skogen :D
Men just nu är min förhoppning att iallafall bilda en grupp, för som sagt så är det ju gemenskapen som verkar vara en gemensam nämnare som alla söker och jag tror att man kan få till en bra sammanhållning om man förflyttar sej lite då och då för jag tror på att det gynnar en grupp om man vandrar i en omgivningen som ändrar sej hela tiden, olika naturtyper, öppet landskap, skog, kust, berg, vildmark eller kulturlandskap, jag påverkas iallafall väldigt postitivt av det, och att verkligen leva på den plats man kommer till och inte bara vara ute en vecka och sen ta sej tillbaka till det fasta hemmet, utan vara ute hela tiden, det är livet för mej!

Men som sagt så gillar jag idén om att samla på sej platser som du föreslår cebaztian, jag har ju sett att där finns många som välkomnar en med öppna armar :D

vattuvarg

• Sandaler, kläder, bostad och bin.
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 13 jan-11 kl 20:20 »
Om det här ska fungera bra så bör man nog skapa någon sorts regler för hur man ska föra sig som "luffare". Reglerna måste vara tuffare än allemansrätten eftersom vi (jo, jag är intresserad) ska bo på folks gårdar ibland.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

skiesabove

• Kaninnörd med intresse av självhushållning
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 13 jan-11 kl 20:47 »
Ni får gärna komma förbi Siknäs =). Kan bjuda på tak över huvudet (för väldigt många personer faktiskt, i lagårdsbyggnaden, finns några sängar där) eller mark att tälta på och många roliga projekt att jobba med. Fiska i solnedgången, pyssla med kaninerna, fixa i trädgården, bygga olika grejer, ta oss ut i skärgårn med båten, leta mat i skogen runt om osv.
//Lina
Kaninhemsidan: www.ronnbacks-kaniner.se

Wolfie

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jan-11 kl 20:48 »
Jag hoppar över lite i denna tråden med då! Skitskoj planering verkligen! Jag och hunden är helt klart intresserade:) Hoppas fler vill följa med!:)
Be Love <3

Reinhold

• Söker det goda....
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 08:44 »
Tycker att detta är en fantastisk ide! Kan bli hur kul o hur utvecklande som helst. Mänskligt varande som närmar sig sitt ursprung, kanske. Spännande!
Gott nog!

andreah

• -
    • http://andreahejlskov.com
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 14:12 »
Håber I kommer på besøg:-)
I write about our life in the wild woods of Värmland.
http://andreahejlskov.com

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #12 skrivet: 24 jan-11 kl 16:47 »
Det här verkar som en väldigt bra idé. Har själv funderat på någon liknande resa. Är själv inne mest på cebaztians bana. Att gå från Smygehuk till Treriksröset blir antagligen ett äventyr, framförallt om det är många som gör resan, sen behöver man ju inte ta samma väg hela vägen upp, men det hade ju varit trevligt att ha samlingsplatser med jämna mellanrum där alla samlades på förutbestämda dagar.

Jakortin

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 26 jan-11 kl 14:32 »
Hej !

Jag är väldigt intresserad av detta "projekt"!

Hur kommer det se ut, kan något förklara lite utförligare vad det är som planeras ?
Jag kommer vara i Indien from. 24/2 tom. 26/5, hur kommer jag komma i kontakt med er andra ?

Är relativt ung, 20år, hoppas inte det är ett problem :)

/ Jakob

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 31 jan-11 kl 11:12 »
Jag skulle gärna träffa alla som är intresserade så fort det blir vår och några plusgrader, så att vi t.ex. kan träffas och vandra en sträcka och se hur vi funkar ihop och därefter bestämma vidare vad som händer, några andra idéer?

Jag kommer bo i tält fr.o.m februari och bygga på en vinter-jurta och sen kanske så smått börja förflytta mej när våren är här, så om där är nån mer som gillar den idén får gärna haka på!

Hej !

Hur kommer det se ut, kan något förklara lite utförligare vad det är som planeras ?
Jag kommer vara i Indien from. 24/2 tom. 26/5, hur kommer jag komma i kontakt med er andra ?

/ Jakob

Bästa tipset just nu är att hålla koll på denna tråden eftersom detta är nåt som håller på att växa fram, men som sagt så känner iaf jag att en träff vore najs och se var det bär hän, så det är det som planeras just nu.

Ålder spelar noll roll.

MickeMård

• Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 31 jan-11 kl 12:43 »
Jag kommer att luffa omkring från och med i sommar på en obestämd tid. Ska ta tjänstledigt från jobbet och i mars nästa år ska jag antagligen gå kurs i självförsörjning. Så från och med i sommar och fram till mars 2012 kan jag luffa omkring så länge jag vill och har råd. Ska satsa på att spara massa pengar nu så att man har en buffert. Jag kommer antagligen utgå från Uppland. Har inget bestämt mål än. Men det är inte för ens i slutet på juni början på juli.

Möter gärna upp och går tillsammans.

Vill gärna höra erfarenheter om vad folk har märkt är bra / onödigt att packa.

Utan landsbyggden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbyggd.

skiesabove

• Kaninnörd med intresse av självhushållning
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 01 feb-11 kl 00:49 »
Hej !

/ Jakob

OT, men missa inte Arambol ;-).
//Lina
Kaninhemsidan: www.ronnbacks-kaniner.se

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #17 skrivet: 09 feb-11 kl 19:48 »
Man får inte förblinda sig på att färdas en sträcka det viktiga är att föersöka att befinna sig på den optimala latituden för årstiden. Alltså i Lappland på sommaren och skåne på vintern. Att skapa ett antal knutpunkter låter som en väldigt bra ide. Jag har en gård i Finska Lappland (Kittilä) som står till förfogande. Gott fiskevatten o bra bärmarker samt odlingsmark om man stannar så länge.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #18 skrivet: 09 feb-11 kl 20:12 »
Att skapa ett antal knutpunkter låter som en väldigt bra ide.
Jag jobbar på det. Återkommer med lista/karta när första vårtecknet synts vid smygehuk.

Sebastian

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 feb-11 kl 13:07 »
Vill gärna höra erfarenheter om vad folk har märkt är bra / onödigt att packa.

På sommaren kan det vara bra med en pincett så man kan ta bort fästingar, kläderna tar en del stryk så sygrejor är ett hett tips, solen torkar ut läder så lädersmorning till kängor är bra, nåt på huvet mot den starka sommarsolen. några tips iaf...
Och ha inte för stor ryggsäck, det frestar bara att ta med saker du kanske ändå inte använder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser