Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 139979 gånger)

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #20 skrivet: 16 nov-12 kl 16:47 »
Har hört nån gång att man skall kunna skrämma liv i gamla batterier genom att först ladda ur dem. Sen ladda upp dem med plus på minus och minus på plus, samt ladda ur dem igen. Sen ladda som vanligt. Stämmer detta eller är det en skröna? Vore kul att få veta.
Hatte

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #21 skrivet: 16 nov-12 kl 17:02 »
Bra tråd, vad är kontentan? Jag tänkte ställa mitt bilbatteri vid något element (frostvakt) med underhållsladdare som heter MCH6A över några vintermånader i mitt hus, tror ni det kommer hålla? Pajar det får jag åka tåg (med säckkärra) och köpa nytt  ;D

Edit, det kanske finns bilbatterier på macken i byn, ska kolla det.
« Senast ändrad: 16 nov-12 kl 17:29 av Chaan »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #22 skrivet: 16 nov-12 kl 22:18 »
Har hört nån gång att man skall kunna skrämma liv i gamla batterier genom att först ladda ur dem. Sen ladda upp dem med plus på minus och minus på plus, samt ladda ur dem igen. Sen ladda som vanligt. Stämmer detta eller är det en skröna? Vore kul att få veta.

Njae, någon enstaka gång kanske man kan få vissa livstecken ur ett totaldött batteri på det sättet men sannolikheten att det ska lyckas är liten, och om det skulle lyckas så kommer batteriet ändå inte att vara särskilt bra efter en sådan behandling. Det är något som skumma bilhandlare med kontoret på fickan och runt-hörnet-garanti kan få hålla på med, men man lägger inte ner arbete och elenergi på ett hopplöst gammalt bilbatteri om man själv vill kunna använda det en längre tid efteråt.

När ett bilbatteri är så dåligt att man inte längre kan starta en bil med det, så brukar det redan finnas mekaniska skador i batteriet som inte kan hjälpas upp på "elektrokemisk" väg. T ex har plattorna förmodligen svällt upp pga sulfatering så att de har krossat mellanläggen vilket medför hög självurladdning, det kan ha lossnat aktivt material från plattorna och lagt sig som bottensats i cellerna vilket också orsakar självurladdning, spräckta plattor kan ha lossnat från förbindningarna till batteripolerna osv.
Om man ska göra insatser för att rädda ett batteri som börjar sulfatera eller åldras på andra sätt, så ska man göra dem när batteriet fortfarande har åtminstone halva kapaciteten kvar. Och då är det fortfarande långt kvar innan batteriets ägare börjar uppleva det som "dåligt".

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #23 skrivet: 16 nov-12 kl 22:20 »
Bra tråd, vad är kontentan? Jag tänkte ställa mitt bilbatteri vid något element (frostvakt) med underhållsladdare som heter MCH6A över några vintermånader i mitt hus, tror ni det kommer hålla? Pajar det får jag åka tåg (med säckkärra) och köpa nytt  ;D

Edit, det kanske finns bilbatterier på macken i byn, ska kolla det.

Om batteriet är i bra skick, inte har nämnvärd självurladdning och inte ska stå mer än 3-4 månader så föreslår jag att du laddar det fullt och sedan ställer det på så kallt ställe som möjligt. Om du får tillfälle att titta till det under vintern så mät spänningen, om den har gått ner under 12,50 V så är det lämpligt att ladda upp batteriet.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #24 skrivet: 16 nov-12 kl 22:56 »
Jaså, det var raka och oväntade besked! Tackar!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #25 skrivet: 17 nov-12 kl 20:43 »
För all del! Men om det hade rört sig om ett batteri som man vet har tendens att självurladdas så hade det kanske varit bättre att ha laddaren inkopplad, speciellt om man inte alls har möjlighet att titta till det på flera månader.

Många små motorcykelbatterier och liknande har mycket högre självurladdning än man är van vid från dagens bilbatterier, sådana bör man helst titta till och mäta spänningen i varje månad när de står oanvända, åtminstone tills man har lärt känna ett visst batteriexemplar och vet hur länge det klarar sig.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #26 skrivet: 30 dec-12 kl 09:38 »
Hej !

Intressant ämne detta.
Jag har en stuga som enbart har ett 12V system med solceller och
ett bensindrivet elverk (6,5hk motor och 90A generator) som laddar en
batteribank på 900Ah.

Nu en fråga ang. laddningsregulatorer, idag kör jag med den inbyggda regulatorn,
och kan konstatera att jag skulle behöva få upp spänningen när det är kallt ute.
Batterierna står i princip ute tillsammans med elverket i en ouppvärmd bod, och det tar
idag mycket lång tid att få upp full laddning.
Jag vill gärna ha tips på en regulator som är temperaturkompenserad och gärna
även försedd med mjukstart. Mjukstart skulle vara toppen då motorn är svår att
hålla igång vid uppstart i -20°C.

Hoppas någon kan tipsa, kan även tänka mig att "bygga själv" för att hålla kostnaderna nere !

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #27 skrivet: 30 dec-12 kl 11:51 »
Är det ett hembyggt elverk med en vanlig 90 A bilgenerator (kanske Bosch "N1") ?

En bra början när det gäller hembygge skulle kunna vara att du ersätter den inbyggda laddningsregulatorn med en kolhållare utan regulator + extern laddningsregulator (bör gå att plocka från någon skrotad 70-talsbil med generator av samma märke).
Tidiga elektroniska laddningsregulatorer som exempelvis satt på Volvo i mitten av 70-talet är ganska tacksamma för ombyggnad. Där sker temperaturkompenseringen genom att man utnyttjar en zenerdiods temperaturberoende, genom att byta zenerdiod till en med annan zenerspänning och "följa efter" genom att ändra värdet på ett par motstånd kan man få temperaturkaraktäristiken att se ut i stort sett som man vill. Om du kan tänka dig en "manuell mjukstart" så skulle en möjlighet kunna vara att sätta ett motstånd i serie med generatorns fältlindning (anslutning DF) och en strömbrytare för att kortsluta motståndet när motorn har kommit igång ordentligt och är varmkörd. Eventuellt kan man göra det i två steg.

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #28 skrivet: 31 dec-12 kl 10:56 »
Förbaskat bra tråd!!! Fler sådana tack. Mycket lärorik. Har nyligen laddat upp tröskans batteri.
Hatte

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #29 skrivet: 01 jan-13 kl 12:05 »
God fortsättning !

Kul med kunningt folk (Torbjörn) som på ett förståerligt sätt kan förklara hur det hänger ihop  :)

Min generator är en Bosch 90A från en Golf diesel -00, kan kolla beteckning senare.
Ditt förslag på temp.kompenserad regulator låter lite väl "hpd" och inte så framtidssäkert  ;D
Jag hade tänkt mig något i stil med dom MPPT-regulatorer som finns för solceller, många har
temp.kompensering.
Har sett sådana i båtsammanhang men med rejäla prislappar !

Det här med mjukstart borde funka som du beskriver, hade tänkt göra så, MEN.....min
generator är lite knasig, den laddar för fullt utan att någon kabel är ansluten till fältlindningen !

Jag har inte forskat vidare på det då det funkar hyffsat ändå !
Du kanske har någon förklaring ?

« Senast ändrad: 02 jan-13 kl 10:52 av MantaMania »

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #30 skrivet: 01 jan-13 kl 12:21 »
Kom på att skulle visa en liten rolig pryl som kan vara fin att ha för
att hålla koll på laddning och batteriförbrukning.
Hittade den på e-bay i HongKong, kostade inte många kronor och visar
U=spänning, A=ström, P=effekt, Ah=amperetimmar.

Det är säkert inte någon vidare precision, men man får ju ett hum om vad som händer.
« Senast ändrad: 01 jan-13 kl 12:24 av MantaMania »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #31 skrivet: 02 jan-13 kl 12:37 »
När generatorn är så modern som '00 så är den säkert av typ KC eller NC. I och med att den har inbyggd laddningsregulator så behövs inga yttre anslutningar för att den ska få magnetisering, och om man ska koppla in ett motstånd i serie med fältlindningen för mjukstart så får man nog plocka isär generatorn och bryta upp en förbindning på lämpligt ställe vid kolhållaren.

Jag ska se om jag kan hitta några schemor för laddningsregulatorer uppbyggda med diskreta komponenter så kan jag lägga upp dem här med några kommentarer om hur man kan ändra spänning och temperaturberoende. Men det finns risk att det dröjer till efter trettonhelgen.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #32 skrivet: 03 jan-13 kl 09:33 »
Hej igen !

Det vore toppen med ett schema på en enkel men fungerande
regulator med temp.kompensering + mjukstart.
Jag är i stugan nu och använder elverket, så det är ingen bråndska.
Jag skruvar bort generatorn och tar med den hem, så kan jag
testa i lugn och ro, och förhoppningsvis kunna testköra vid nästa
besök i stugan !

Tack på förhand.
/S

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #33 skrivet: 07 jan-13 kl 21:59 »
Vardag igen och hemma efter en skön ledighet !

Generatorn är hemtagen och ligger i garaget och väntar på operation, så nu får du gärna
leta i gömmorna efter schemor på regulatorer ! ;D

/S

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #34 skrivet: 07 jan-13 kl 22:35 »
Jag kollar på jobbet i morgon!

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #35 skrivet: 11 jan-13 kl 10:00 »
Hur har det gått, har du hittat något i gömmorna ?
Generatorn är riven och nya lager och släpringar beställda.
Behöver du beteckning på generator/regulator har jag det nu.

/S

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #36 skrivet: 11 jan-13 kl 21:45 »
Jo, jag hittade schemorna men konstaterade att de nog var lite svårbegripliga så jag tänkte rita om dem. Och sen blev det plötsligt mycket att göra på jobbet så jag har inte hunnit med det.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #37 skrivet: 17 jan-13 kl 20:02 »
Hej igen Torbjörn !

Ursäkta om jag är lite "på" !
Jag har nu snyggat till min generator med nya lager, släpringar och fixat till
en ny kolhållare i stället för den helt integrerade regulatorn som var original.
Så här ser originalet ut...
http://www.frejbildelar.se/generatordelar/regulatorer/laddningsregulator-vw-audi-skoda

Den nya hållaren har bara kolen med pålödda kablar.
Jag läser om negativ / positiv "fieldcontrol".....hur vet man vad som är vad ?

Som du säkert förstår är jag nu sugen på ditt schema, om det är möjligt skulle det vara fint att
slippa kostnaden för en fabriksbyggd. Jag åker upp till stugan i mitten på februari och då skulle det vara
kul att kunna provköra !
Här är en länk till den jag drömt lite om....
http://www.furneauxriddall.com/acatalog/Sterling_Alternator_Regulator2.html


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #38 skrivet: 17 jan-13 kl 20:14 »
Ok, jag ska försöka fixa lite läsligare schemor i morgon!

Man får titta närmare på kolhållaren och se om det kol som inte är kopplat till laddningsregulatorn (eller anslutning DF) är anslutet till jord eller till D+.

Om det är anslutet till D+ (vanligt på generatorer med inbyggd laddningsregulator) så talar man om minusreglering eller, med ett gammalt uttryck, A-koppling.
Och om det är anslutet till jord så talar man om plusreglering eller B-koppling, det är det vanliga på växelströmsgeneratorer med fristående laddningsregulator men det finns undantag.

På gammaldags likströmsgeneratorer är A-koppling vanligast på mindre generatorer (personbilar, jordbrukstraktorer mm) men B-koppling kan förekomma i synnerhet på franska och engelska generatorer. Större likströmsgeneratorer för lastbilar och bussar har oftast B-koppling oavsett märke.
En fördel med de gamla uttrycken A- och B-koppling är att man slipper förbistring beroende på om elsystemet är plus- eller minusjordat.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #39 skrivet: 17 jan-13 kl 20:31 »
Den "nya" kolhållaren är helt ren och jag har lött på ett par kablar direkt på kolen.

Hoppas du förstår.. ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser