Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 139980 gånger)

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #100 skrivet: 27 sep-18 kl 23:02 »
Bra beskrivning.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #101 skrivet: 27 sep-18 kl 23:06 »
Jag har inte studerat AGM-batterier noga, men de lär ju kräva några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier. Det kan bli problem om man sätter ett AGM-batteri i en bil där laddningsregulatorn är dimensionerat för ett vanligt batteri - AGM-batteriet blir då aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Om man använder en "intelligent" laddare så bör den uttryckligen vara avsedd för AGM-batterier. Om den inte är det, så är det kanske bättre att använda en enkel ointelligent laddare, övervaka spänningen med en multimeter under laddningens gång och stänga av manuellt när man bedömer att det är fulladdat.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #102 skrivet: 27 sep-18 kl 23:43 »
Jag har inte studerat AGM-batterier noga, men de lär ju kräva några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier. Det kan bli problem om man sätter ett AGM-batteri i en bil där laddningsregulatorn är dimensionerat för ett vanligt batteri - AGM-batteriet blir då aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Om man använder en "intelligent" laddare så bör den uttryckligen vara avsedd för AGM-batterier. Om den inte är det, så är det kanske bättre att använda en enkel ointelligent laddare, övervaka spänningen med en multimeter under laddningens gång och stänga av manuellt när man bedömer att det är fulladdat.


Ah! Nu trillar polletten ned! Biltemas "smarta laddare" har i instruktionen en uppmaning att när AGM laddas så ska man använda "frost-läge" som ger lite högre spänning, avsett för kalla batterier. Din förklaring ovan får mig att förstå varför man ska göra så. Tack Torbjörn!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #103 skrivet: 27 sep-18 kl 23:47 »
Men ett AGM-batteri borde tåla sulfateringen bättre än ett vanligt eftersom man inte får plattsönderfallet som lägger sig emellan och kortsluter. Men det blir kanske något annat som jäklas istället...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #104 skrivet: 28 sep-18 kl 08:14 »
Kortslutna celler är bara ett av de problem som sulfatering ställer till med. Och även om AGM-batterierna kanske klarar sig bättre från just det, så har man kvar de andra bekymren med att kapaciteten sjunker, inre resistansen ökar mm när ett batteri blir sulfaterat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #105 skrivet: 25 dec-18 kl 16:05 »
Lite nya rön om upptining och laddning av frusna batterier.

Som bekant kan ju syran frysa i ett urladdat bilbatteri redan vid -6 °C. Och om batteriet har fryst ihop, kan det förstöras totalt av att man försöker ta ut ström ur det eller ladda det.  Det är alltså absolut förbjudet att t ex sätta ett misstänkt fryst batteri på laddning eller att försöka starta ett fordon med fryst batteri med t ex startkablar eller rullstart.
Batteriet måste tinas upp innan man gör något med det.

Den bästa metoden för att tina batteriet är, som står tidigare i tråden, att ställa det i en balja med kallvatten som når nästan upp till överkanten av batteriet. Lägg ett par träpinnar under batteriet så att vattnet når även undersidan.
Men, och här kommer det nya: För att avgöra när batteriet är upptinat, så är enklaste sättet att mäta spänningen i det då och då under upptiningen.  Mät t ex en gång i halvtimmen, när spänningen inte längre stiger utan har legat konstant i en timme, så är batteriet helt upptinat och kan utan risk sättas på laddning.

Härom dagen tog jag in ett batteri som hade lämnats utan tillsyn under hösten och var djupurladdat. Då hade utetemperaturen varit ner på -22 grader men var i stigande, så batteriets temperatur kan vi anta var mellan -15 och -20.  När batteriet just hade kommit inomhus så var polspänningen 2,8 V.  Efter 5-6 timmar i vattenbalja hade spänningen gått upp till 7,0 V och låg i stort sett konstant, så då var det bara att sätta det på laddning.

Ett batteri som har utsatts för sådana här påfrestningar bör laddas försiktigt med låg ström, jag använde en "ointelligent" 7 A batteriladdare som det står OK på, och begränsade laddströmmen genom att koppla den i serie med en 150 W halogenbyggstrålkastare på 230 V-sidan. Har gjort i ordning en specialskarvdosa där båda skarvuttagen är seriekopplade, för sådana ändamål.

WolfgangAn

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #106 skrivet: 07 jun-19 kl 20:21 »
Jag vill ta tillfället i akt för att kanske få klarhet i ett batterimystierium som drabbat mig!

Jag har ett 6-volts batteri på runt 40 Ah, får att driva startmotorn på grållen. Det har länge varit lite trögt att få igång startmotorn och jag har misstänkt batteriet, en dag slutade det helt att fungera. Det konstiga är att det fortfarande har 6.8 V spänning, däremot så kommer det ingen ström. När jag dubbelkollade med multimetern gick den från runt 0.5 A ner till 0 A över kanske 10 sek. Vad är det som händer? Ska inte batteriets spänning sjunka när det inte funkar längre?

Batteriet har nyligen blivit laddad innan jag gjorde den här kollen. Kollade igen efter ca 4 timmar med samma resultat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #107 skrivet: 07 jun-19 kl 23:51 »
Försökte du mäta batteriets kortslutningsström med multimetern? I så fall så har nog antingen säkringen för strömmätning gått i multimetern, eller också har mätshunten för det mätområde du hade inställt bränts sönder.

Ibland kan det bli så gott som avbrott i ett bilbatteri, så att det kan ha någotsånär normal tomgångsspänning men spänningen sjunker kraftigt så snart man försöker ta ut lite ström. Detta kan bero på t ex att en förbindning mellan celler i batteriet har lossnat eller gått av. Sådant händer ofta på batterier som har frusit eller varit svårt sulfaterade, så att innanmätet i någon cell har svällt och delarna har rört sig i förhållande till varandra. Det kan också hända om batteriet har utsatts för något hårt slag eller kraftiga vibrationer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #108 skrivet: 08 jun-19 kl 00:50 »
Om du istället mäter spänningen mellan batteripolerna när du slår på lyset eller startar traktorn (kör startmotorn) så ser du hur mycket spänningen sjunker.

Det kan vara kablarna också...

WolfgangAn

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #109 skrivet: 09 jun-19 kl 19:31 »
Hade någon slags "Grålle"-amperemeter liggandes som jag dubbelkollade med innan jag vågade mig på att koppla in multimetern för att få mer exakta siffror. Har redan brännt säkringen på multimetern en gång :)

Hade kopplat bort batteriet helt från traktorn när jag mätte. Tack för svaren! Efter vad jag lärt mig i denna emminenta tråd så betyder det att batteriet är i princip bortom räddning. Har redan köpt nytt batteri, och traktorlivet har förbättrats avsevärt.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #110 skrivet: 18 mar-20 kl 20:36 »
I skola fick jag lära mig att ett bilbatteri urladdades om det stod på ett cementgolv. Någon som vet varför. Lagrar mina på plastlådor ca: 7 cm. tjocka.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #111 skrivet: 18 mar-20 kl 21:36 »
I skola fick jag lära mig att ett bilbatteri urladdades om det stod på ett cementgolv. Någon som vet varför. Lagrar mina på plastlådor ca: 7 cm. tjocka.

Det där ryktet är välkänt bl a i Sundsvallstrakten men helt okänt på en del andra håll i Sverige. En förklaring jag har hört, som inte verkar helt osannolik, är följande:
På processindustrier (massafabriker, kemiska fabriker mm) har i många år funnits nödkraftanläggningar för reservbelysning, kylvattenpumpar mm. För dem har man ofta använt blybatterier liknande bilbatterier. En kringresande batteriförsäljare som gjorde affärer med många av de här industrierna, fick då och då klagomål på att batterierna han hade levererat inte höll. Om han då på plats hos kunden upptäckte att batterierna stod på betonggolv så skyllde han alltid på den saken och vägrade ta på sig någon reklamation. I själva verket var nog hans batterier inte av bästa kvalitet.

En sak som är helt klar, är dock att ett bilbatteri förstörs lätt om det kommer ner kalk i cellerna. T ex om man, som det rekommenderades förr i tiden, tar ur cellpropparna under laddning, och laddningen sker i en lokal med flagnande puts på väggarna.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #112 skrivet: 19 mar-20 kl 06:08 »
I skola fick jag lära mig att ett bilbatteri urladdades om det stod på ett cementgolv. Någon som vet varför. Lagrar mina på plastlådor ca: 7 cm. tjocka.

Det är helt riktigt om man använder blybatterier som har hölje av indränkt papp.
Med andra ord inget man behöver oroas över i vår värld

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #113 skrivet: 28 jan-21 kl 13:27 »
Oj, dethär var en lång tråd om blybatterier. Med risk att infot redan finns i tidigare inlägg, så undrar jag, -är det skadligt att ladda med mycket låg ström (om man inte har fyllt elektrolyten med nytt vatten). Att stå med en laddare till ett MC-batteri en längre tid kopplat till ett bilbatteri, ger det skador på grund av den låga strömmen?
/Lars

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #114 skrivet: 28 jan-21 kl 22:11 »
Det skadar inte alls att ladda med lägre än normal ström, det är tvärt om mycket lämpligt att göra så om batteriet börjar vara gammalt.  Men man bör aldrig lämna en laddare på länge (mer än några dygn) utan att titta till det hela och mäta batterispänningen då och då. Även om strömmen är låg, så mår batteriet inte bra i längden av att man fortsätter trycka i laddström fastän det egentligen är fulladdat.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #115 skrivet: 29 jan-21 kl 10:16 »
Jag har ett batteri i bilen som börjat bli lite trött, efter en laddning med en normal intelligent laddare så sjunker tomgångsspänningen under 12,6 V ganska snabbt, en timme efter laddning, detta inomhustemp, inte kvar i bilen
Har nu kört en natt med en MC-laddare, modern som oxå stänger av automatiskt, på batteriet för att försöka få i lite mer laddning, ev få bort av sulfatiseringar. Problemet är att den ganska snart uppfattar batteriet som fullt. då satte jag den laddaren med en timer som fick gå av och på varje 15 minuter, så att MC-laddaren får göra ett försök i halvtimmen och det fick gå så under en natt.
Nu ligger tomgångsspänningen på 12,8V ist. Var detta smart gjort eller kan man gjort nåt vettigare? Ladda ur lite med en lampa och köra med MC-laddaren mer på normalt vis?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #116 skrivet: 29 jan-21 kl 22:08 »
Det är helt ok att göra på det sättet, om det är de prylar man har tillgång till.

Nu på senare tid har jag upptäckt att Biltema för ca 15 år sedan sålde två olika "automatiska" batteriladdare med en riktigt trevlig funktion. Nr 37-710 resp 44-715 . En sådan laddar för fullt tills batterispänningen har nått ca 14,5 V, då stänger den av helt och hållet och väntar tills spänningen har sjunkit till 12,9 V, då börjar den ladda igen osv. En annan fördel jämfört med moderna "smarta" laddare är att den kommer igång och börjar ladda direkt när den får spänning från elnätet, man behöver alltså inte trycka på några knappar för varje gång den ska användas.

Jag kom över två sådana laddare från ett dödsbo, laddkablarna var klippta på båda två och på den ena var även nätsladden klippt. Grundfelet var detsamma på bägge - glapp i säkringshållaren på 230 V-sidan (syns inte utifrån, man måste ta isär laddaren för att hitta den). De fjädrande blecken är av lite väl mjukt material och hade gett sig med tiden. Bara att böja efter dem så fungerar den säkert 10 år till.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #117 skrivet: 06 jan-22 kl 14:49 »
Hörd att ett batteri som laddades med biltemaladdare exploderade. Kanske därför min biltemaladdare aldrig slutar ladda?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #118 skrivet: 06 jan-22 kl 22:52 »
Det bildas alltid explosiv knallgas i ett bilbatteri mot slutet av laddningen, och batteriet exploderar självklart om knallgasen antänds av någon anledning (t ex gnistbildning pga något fel i batteriet eller att någon klantar sig med laddklämmor utanför). Man ska inte skylla på laddaren för att ett bilbatteri eller annat blybatteri exploderar. Det är en annan sak med litiumjonbatterier, som kan ta eld explosionsartat om de t ex överladdas.

När du säger att din biltemaladdare aldrig slutar ladda, så kan jag ställa några följdfrågor:
1) Har laddaren någon form av automatik som är menad att fungera så att den stänger av då batteriet är fulladdat? Om inte, så måste man passa laddningen manuellt och stänga av själv då laddningen är klar.
2) Hur hög blir laddspänningen mot slutet av laddningen när du tycker att laddaren borde stänga av? Om det är något fel på batteriet (t ex en kortsluten cell), så kan det inträffa att spänningen aldrig blir så hög att automatiken anser att batteriet är fulladdat.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #119 skrivet: 06 jan-22 kl 23:10 »
Alltid svar från dig Torbjörn, Tack för det. Av någon anledning mätte jag aldrig laddspänningen. Eftersom jag lever utan ström från nätet har jag jobbat med batterier hela mitt liv och ändå svårt att förstå kemi och elström. Däremot har jag lärt mig att paralellkoppla rätt som jag beskrivit tidigare. Har sett paralellkoppling ar som är fel utförd av elektriker. Men en undran, ett batteri som är fulladdat och man kopplar på laddaren igen och den laddar för fullt igen, vart tar all energi vägen? Vill åter igen Tacka för all kunskap som ni ser Torbjörn och alla andra delger er.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser