Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra av chili/cayennpeppar?  (läst 12354 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Vad göra av chili/cayennpeppar?
« skrivet: 16 nov-10 kl 22:55 »
Har för första gången odlat chili, flera olika sorter - alla vansinnigt starka - och har fått en otroligt stor skörd nu. Men vad sjutton ska jag göra av dem allihopa? Vad gör ni?

undrar
Acleja





bajo0200

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 23:17 »
Hej jag odlade chilipeppar för några år sedan och fick en jättestor skörd. Det jag gjorde var en stark jättegod gurksallad nästan som bostongurka som passar utmärkt till kött och fågel. Av den chilipeppar som jag inte hann ta hand om och förädla direkt så delade jag och kärnade ur dom för att sedan torka dom. När som är helt torra så går dom bra att mixa till chilipulver och blanda in i egna kryddblandningar.

Lycka till

Barbro Johansson

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 23:37 »
Är det små chilis kan man torka dom hela, eller så gör som Barbro skriver.
Annars kan man lägga in dom i ättikslag. Frysa funkar också.

Tycker det är gott med större bitar torkad chili, vill inte ha pulver av alltihop. Spara givetvis några frön och plantera igen också. Kanske inte sortäkta, men det blir roligt att se vad som dyker upp.

Jag antar att det inte är recept du vill ha? Chili använder man ju till nästan allt :) I alla fall jag.
Supergott om du har lite större mildare chilis är att snitta en skåra, ta ur innerväggar och frön för att sedan fylla dom med en creme fraichéblandning och slutligen linda med bacon. In i ugnen eller ännu hellre på grillen.

/Patrik




Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-10 kl 11:14 »
Chilisås!  :D Finns mängder av recept på nätet. De starkaste är gjorda av ren chili och används för styrka i matlagningen (eller för att skrämma bort ovälkomna gäster  ;D). De mildare innehåller t.ex. tomat och paprika och kan användas istället för ketchup.

Scrolla ner en bit i den här bloggen (till 20081026) så får du bra tips av vad du ska tänka på när du gör chilisås: http://roddelona.blogspot.com/ OBS! Jag tror inte bloggens recept är komplett, ofta har man både salt, socker och syra (t.ex. vinäger) i receptet för hållbarhet och smak.

Tips! Om du inte redan har märkt det så underlättar plasthandskar rejält när man ska hantera stark chili. När man rensar och hackar frukterna sätter sig styrkan runt nagelbanden och det kan bli ganska plågsamt efter en stund (speciellt på kvällen när du ska plocka ur linserna ur ögonen  :'().

ElisaElisabeth

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-10 kl 11:21 »
Torkade min och körde i matberedaren med kniven så det blev "flakes", och gjorde chillisås med paprika, vitlök och tomat av en dal färska. Går ju göra en sweetchillisås oxå om man vill, och så funkar det finta att dekorera julgrupper och annat med hela torkade frukter om man har väldigt gott om det.

Annars kan du ju sälja/byta överskottet!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-10 kl 11:23 »
Chili-olja i vackra glasflaskor, kanske med en bit timjan också. Perfekt gå-bort-present och otrooooligt gott i matlagning. Dom fina runda smakerna i chili kommer inte ut utan fett men i matlagning hinner man sällan steka dom i fettet nog länge - så chilioljan har en helt ny nivå och chilismak! Mums!

Använd svensk kallpressad rapsolja för maximal nyttighet och alternativpoäng ;).
//Lina

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-10 kl 18:19 »
Tack för goda tips!
Det får alltså bli tillverkning av lite av varje nu i helgen! :P

//Acleja

Brahmamamma

  • Inlägg: 30
  • En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 14:42 »
Har också en hel del chili. Jag har tagit in chiliplantor två år i rad efter att de har varit i växthuset under sommaren. Plantan kan bli lite ful men fortsätter att ge frukt hela vintern och nästa år.

För chiliolja, ska man hetta upp oljan eller bara låta det dra?
- Shut up and smell the roses.

orangutang

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Vad göra av chili/cayennpeppar?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 15:03 »
Chipotle, dvs rökt chili, är enligt mig något av det godaste som finns! Har aldrig gjort det själv, men det är nog inte så svårt. Här står hur man kan göra: http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=1

För chiliolja, ska man hetta upp oljan eller bara låta det dra?
Låt det bara dra!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser