Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  i en självförsörjares hem  (läst 4099 gånger)

kökshäxan

  • Gäst
i en självförsörjares hem
« skrivet: 10 maj-04 kl 13:08 »
Vad tycker ni är bra köks och hushålls redskap om man är själv försörjare vad är viktigt att ha?

Har ställt frågan förr men fick inte just några svar men har ni några tips på bra kläder`???

Hoppas på många bra svar!
ha de

Rödkullan

  • Gäst
Re:i en självförsörjares hem
« Svar #1 skrivet: 03 sep-04 kl 20:15 »
Det jag tycker är allra viktigast bland redskapen är förstås en rejäl kokgryta - helst flera. Man behöver kunna koka äppelmos och sylt, göra storkok med bondbönor att frysa in eller för all del ärtsoppa. Vi har också en stor utomhusgryta där vi kokar hundmat efter slakten.

På andra plats kommer min torkutrustning som jag köpte i Järna. En väldigt enkel anordning av tre lodräta pinnar, fem bambutallrikar att breda ut växterna på och sedan lite fler pinnar som håller "tallrikarna" på plats. Det torkar fort och enkelt på den.

Sedan är det bra med böcker. Man behöver inspiration.

solskensbarn

  • Inlägg: 13
    • -
Vad det gäller kläder
« Svar #2 skrivet: 03 mar-05 kl 08:11 »
så tycker jag att tjocktröjor är suveräna. Skulle inte klara mig utan dem. De är så där alldeles lagoma, man håller sig lämpligt varm när man sitter still och inte gör så mycket, och är goa att använda när det är riktigt kallt ute. Om man har dom i ull så behöver man i princip bara vädra dem för att de ska vara fräscha(om man inte har fläckar vill säga).
Kläder i naturmaterial. Stickade kläder.
Å utslitna kläder använder man till skurtrasor eller klipper sönder och väver trasmattor av.
Hur det egentligen ligger till med Jeans vet jag inte, men jag tycker bra om dem, och det är slitstarka brallor som håller länge om man får tag på bra kvalitet.
Vill man få tag på riktigt varma vinterkläder så föreslår jag att man gör ett besök på överskottsbolaget. Där finns lite diverse grönkläder att välja på. Inte allra vackrast, men väldigt praktiskt.
I min familj och släkt, och bland vännerna så byter vi kläder med varandra när barn har vuxit ur dem. Men det är väl ganska självklart för de flesta.
Helt självförsörjande är ju inte dessa förslag, men gott nog ändå tycker jag.

sökaren

  • Gäst
Re:i en självförsörjares hem
« Svar #3 skrivet: 10 mar-05 kl 11:33 »
Är man duktig på att sy kan gamla slitna lakan göras om till sommarskjortor åt både barn och vuxna.  Man kan även göra sköna byxor av dem och de är lätta att färga :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser