Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera slitage på dator i minusgradigt boende  (läst 2720 gånger)

Ljungberg

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« skrivet: 29 jan-18 kl 00:12 »
Hej hej!

Jag kommer om en månad att flytta in i en liten timmerkåta där jag kommer bo åtta månader framåt. Det finns ingen el och en vedspis kommer vara det som ger värme till boendet. När jag inte är hemma under dagarna kommer temperaturen sjunka till samma temperatur som det är ute vilket nog kommer bli mellan minus 5-20 grader första veckorna. Ventilationen som finns är en öppning i taket som går att stänga samt ett rör under vedspisen där luft kommer in. Röret i golvet har jag fått veta att jag bör hålla stängt när jag inte är hemma för att inte få in möss.

Jag kommer ha en laptop med mig som nog kommer följa med till kurslokaler för att laddas emellanåt men som för det mesta kommer att vara i kåtan. Specifikationerna för datorn säger att den utan problem klarar av förvaring i så låga temperaturer men jag undrar om det är någon som har något tips på hur man kan minimera det slitage som kommer bli av att den kyls och värms varje dag.

Vad jag fått fram av några snabba googlingar är att största faran är kondens. Just eftersom att boendet är väldigt litet och ventilationen sparsam tänker jag att det kanske blir en del fukt kvar där inne när temperaturen sjunker under noll. Har ingen tidigare erfarenhet av den här typen av boende så har inget grepp om hur mycket kondens man kan förvänta sig. Kanske är det inget att oroa sig för alls? Har någon annars något tips på bra sätt att förvara datorn på?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #1 skrivet: 29 jan-18 kl 01:26 »
När jag har haft känslig elektronik i fuktiga miljöer så har jag haft en tät förvaringsväska med torkmedel i. Billigast är om du tar kiselsyragel som säljs som kattsand https://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-sjobogardens-crystal-clean-4003149 och häller i två bommullspåsar (avklippta byxben eller skjortärmar). Två för att då kan du ha den ena med till civilisationen och torka den i en ugn i 105 grader eller i en mikrovågsugn (fast där hänger tiden på hur mycket fukt du har fått i påsen). Sedan stoppar du den i en tät påse eller burk så du har en torr torkpåse till din datorväska.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #2 skrivet: 29 jan-18 kl 03:19 »
Jag vet tyvärr inte hur stort problemet är, men om det är ett problem kommer jag inte på något bättre tips än bäste drängs. Det måste vara Tätt... Är det "ganska tätt" tror jag att värmeskillnaderna gör att luft pumpas in och ut när luft och material ändrar volym. Jag vet att jag har sett en behändig väska (rejäl plast) som var helt tät, inte jättebillig men kanske inte heller omöjlig - jag kan inte riktigt minnas några detaljer. Det måste vara det mest praktiska, om det nu behövs alltså - och om du inte får andra bättre idéer :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #3 skrivet: 29 jan-18 kl 06:33 »
All beror ju på vilken budget du har. Har du en befintlig dator skulle jag se till att ha bra med backup. Har du ingen dator skulle jag definitivt skaffa en så ”ruggad” som möjligt. Behöver du en laptop eller är en iPad ett alternativ? En iPad är ju enklare att ladda också.

För förvaring skulle jag satsa på en Pelican Case i lämplig storlek: https://www.pelican.com Har använt sådana själv i olika projekt och resor. Fungerat bra på segelbåt osv.

Kondens är nog det som är svårast att hantera och jag tror det är viktigt att man håller temperaturkontroll och inte packar ned varma saker i kalla väskor etc. Skall du inte använda den i kåtan och specifikationerna säger att den går att lagra i låga temperaturer tycker jag att du skall ha den ute i skydd för regn och snö. Låt den sakta värmas upp i kurslokalen innan du startar den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #4 skrivet: 29 jan-18 kl 08:00 »
En ruggad dator i en pelikanväska i en olåst kåta i skogen... Då behöver man inte vara orolig för att fukten skall ta den ;) Men det är bra väskor helt klart.

Tror att det här med att ha allt på en sticka (eller två) är en trygg lösning för alla problem. En 2000kr laptop i en Biltema kajaksäck med en torkstrumpa i. Ingen förmögenhet och det går att ersätta.

När jag förvarat elektronik kallt och sedan tagit in grejerna inomhus så har jag då det varit möjligt låtit dem tina i en tät plastpåse eller liknande. Då kan inte så mycket luft komma åt att släppa sin fukt i grejerna. Samma sak om du tar din kalla laptop under jackan, stoppa den i en plastpåse.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #5 skrivet: 29 jan-18 kl 11:27 »
Problemen som du kan  få är när kall dator kommer in i varmt utrymme. Har du den i en påse så tillförs ingen extra fukt på datorn eller komponenterna men om du har datorn helt fri så kommer hela datorn att bli lite fuktig.  Tills den fått samma temperatur som utrymmet.
Om detta förlopp går snabbt och inte stannar av så brukar elektronik klara sig ganska länge.

Men är det ofta och med avbruten uppvärmning då tillåts fukten att sitta på kretskort och liknande.  Har kretskortet spänning under tiden så är det lätt att metallerna börjar oxidera.
Då får man problem ganska omgående

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #6 skrivet: 30 jan-18 kl 11:22 »
Ett tips är att lägga in den i någon form av värmeisolerande omslag så den inte följer med onödigt snabbt i temperaturväxlingarna.  Se till att den är helt strömlös - alltså batteriet urtaget - vid tillfällen då det kan bli kondens på den (mycket blött väder, snabba väderomslag mm), och sätt inte dit batteriet förrän datorn är varm och fri från kondens.
Se till att välja en dator där batteriet går att ta loss.

Å andra sidan: den här datorn kommer ju inte att utsättas för värre påfrestningar än vad elektronik som befinner sig i en bil som står parkerad utomhus gör, och sådana saker brukar ju klara sig fullt tillräckligt bra i de flesta fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #7 skrivet: 30 jan-18 kl 11:36 »
Man kanske skall lägga till att det är bättre med SSD än vanlig snurrande hårddisk.

Den elektronik som sitter i bilar får man anta konstrueras för den omgivningen, medan datorer konstrueras för inomhusbruk.

andtol

  • Gäst
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #8 skrivet: 30 jan-18 kl 12:39 »
De flesta moderna bärbara datorer har redan ett enkelt fuktskydd. Så det kommer nog gå alldeles utmärkt. :)


Och som flera redan sagt så skulle jag göra detta:

- ett ordentligt vattentätt skal, gärna vadderat

- ta backup regelbundet, t ex dropbox är bra, så slipper du förlora något om datorn går sönder eller blir stulen.Har du mycket bilder eller material lönar det sig att köpa större plats för någon öl i månaden. USB-minne är dömt att gå sönder, ej att lita på.

- Nu är redan datorn köpt men annars använd en enklare surfplatta, t ex beg iPad med tangentbord. Inte så dyrt, tungt eller krångligt.


My cup of tea! ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #9 skrivet: 30 jan-18 kl 15:00 »
Den elektronik som sitter i bilar får man anta konstrueras för den omgivningen, medan datorer konstrueras för inomhusbruk.

Åtminstone den elektronik som biltillverkaren levererar med. Men efterhandsmonterade prylar som brukar sitta i bilar (bilstereo, navigatorer, handsfree mm) är inte ett dugg bättre gjord än elektronik för hemmabruk.

 

atley

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
    • Hemlarm
SV: Minimera slitage på dator i minusgradigt boende
« Svar #10 skrivet: 22 maj-18 kl 10:26 »
Intressant tråd, hur har det gått nu efter ett par månader? Har du fått några datorproblem med kylan eller hittade du något snyggt sätt att lösa det på?
https://bsafe365.se/ - Har ej ännu egna getter men hjälper gärna till grannen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, peterm, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser