Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Tjohoo, tillökning på g!  (läst 1280 gånger)

Hosiia

  • Inlägg: 25
Tjohoo, tillökning på g!
« skrivet: 11 mar-07 kl 21:09 »
Är nybörjare på höns och det är första gången en höna lägger sig för att ruva hos mig. Det har vart på gång i en ca en vecka, har märkt att lilla Ester legat extra mycket i redet. Nu verkar hon ha bestämt sig på riktigt, hon är lite ilsken och ligger å trycker. Vad spännande! Har i dag lagt nio märkta ägg under henne, är det lagom tro ??? Har hört att det helst ska vara ett udda antal. Hönan är en Dvärg kochin född i Aug-06, hon är ju så ung ;).Om allt går bra och Ester inte ångrar sig kläcks det små dunbollar kring 1:a April. Oj, oj, oj vad roligt med lite tillökning!
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re: Tjohoo, tillökning på g!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-07 kl 22:03 »
Vad kul! Har en liten dvärgkochinkyckling i badrummet (?), och det är det sötaste jag sett nånsin. Hälften så stor som Brahmakycklingarna den bor med, men redan fullt av fjädrar på benen, som den sprätter tufft med redan.

Behöver jag tillägga att hälften av kvällarna tillbringas på golvet där inne, med denna lilla raring? Du kommer att få flytta ut i hönshuset om några veckor, tror jag. Du kommer åtminstone vilja.  ;D
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re: Tjohoo, tillökning på g!
« Svar #2 skrivet: 11 mar-07 kl 22:44 »
Grattis! Jag tror väl att om din höna tycker att det är okej att lägga sig på de 9 äggen och du är OK med att få max 9 kycklingar så är det bara att tuta och köra! Min Fönix-Silke höna la sig på 11 ägg och det var 8 som kläcktes, men det beror ju lite på, om tuppen gjort vad han ska. Nu är det bara att vänta och se. Pappan till mina är också en Dvärgkochin!! :D
Lisa

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re: Tjohoo, tillökning på g!
« Svar #3 skrivet: 11 mar-07 kl 22:53 »
Man brukar väl säga att höns brukar klara 10-12 ägg av storleken på ägg som hon själv lägger. Är det en dvärghöna som får ägg från en stor ras så minskar man antalet. Man brukar alltid få plocka bort nå't ägg efter första veckan när man genomlyst äggen, så därför är det ju bra att du la under 9 st iaf. Skulle du behöva plocka bort några ägg får hon ändå flera kycklingar att ta hand om. Det där med att lägga under ett udda antal ägg har jag aldrig hört talas om och det låter som påhitt.
Vad spännande med första ruvhönan!!!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
Lillskiten, Niklas Forsberg, ärt, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser