Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inte populärt av okunniga  (läst 13879 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #20 skrivet: 29 sep-18 kl 00:32 »
Det påstås så mycket...

Det är väl bra om en politiker lyssnar på folkets oro, fastän det skall till varg i Stockholmsområdet för att så skall ske.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #22 skrivet: 29 sep-18 kl 09:11 »
Det finns olika sätt lösa problem.
En som hade får och upptäckte att det fanns lodjur som var intresserade, började att lägga ut rester efter slakt mm och lodjuret lät bli fåren.
En gång observerades lodjuret, när det jagade bort en varg, som smög på fåren.
Antagligen, ville lodjuret ha sitt revir ifred.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #23 skrivet: 29 sep-18 kl 22:46 »
Det påstås så mycket...

Det är väl bra om en politiker lyssnar på folkets oro, fastän det skall till varg i Stockholmsområdet för att så skall ske.
  Nja det var ju inte det som var poängen...Den som eventuellt var orolig eller agerade i egen sak var en moderat politiker... Sedan är du ju motsägelsefull....Du snackar ju om dina rädda barn eller om du är rädd själv för rovdjur... Diskuterar man som du gör kan du aldrig släppa ut dina ungar...Du kan aldrig låta dom gå till en doktor...Gissar du läst att det finns rätt perversa doktorer...Tittar du på övriga djur i skogen så kan dom nog vara rätt så ilskna...Bara att googla...  :D...Liksom tänker man som du gör får man utrota allt från klövdjur till rovdjur...Även doktorer...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #24 skrivet: 29 sep-18 kl 22:52 »
Ja, ingen djuret mår väl egentligen bra av att man plockar bort de största och starkaste djuren. Ändå tillåts mängder av klövvilt i produktion att skjutas varje år. Det är klart att vi behöver hålla nere stammen, men Därvidlag är vargen en avsevärt bättre viltvårdare när de bara går på de svaga individerna. Nu sprider sig en dödlig men utdragen sjukdom bland älgarna. Hade vi haft varg som tog dem innan de självdör året om så hade spridningen nog begränsats bättre och djuren lidit mindre. Naturen är ganska så bra på att reglera själv.

Med det inte sagt att vi inte behöver gå in och justera stammarna lite ibland. Vi är för många människor för att det skall gå att kunna låta bli. För en begränsning av mäniskostammen är inte aktuell även om naturen mått bäst av det.

Jag spår att denna tråden stängs innan sida 5. Håll nivån i diskussionen på en rimlig nivå och bevisa att jag har fel.

Mvh
Magnus
Bra inlägg...Vi i människosläktet brer ut oss för mycket tyvärr...Vi är ju tillräckligt många för genetisk variation...Vi missunnar tydligen andra varelser att klara framtida möjligheter...Själv blev jag glad när jag såg ett naturprogram där dom visade en otrolig mångfald...Ett svårtillgängligt område...Och notera...Dom sa att det berodde på att inga människor varit där  :D...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #25 skrivet: 29 sep-18 kl 23:13 »
Ni som inte ser problematiken med varg och andra stora rovdjur, hur mycket betesdjur (eller ska jag säga bytesdjur?) har ni själva? Jag tänker mest på får och getter, men även småkalvar, som kan bli vargmat.
Jag har fått höns tagna av rovfåglar många gånger, men det är ändå fullt möjligt att bygga en höksäker hönsgård. Det är betydligt svårare att hägna in en massa hektar betesmark på ett varg- eller lo- eller björnsäkert sätt, för att inte säga omöjligt. Det har förekommit rätt många dödliga attacker även på djur som gått innanför s k rovdjursavvisande stängsel.
Man kan ju titta på mattias_33 inlägg...Undrar om inte lite sanning ligger där... Tittar vi på rovdjursavvisande stängsel så verkar dom bra...Får ju även en väldigt generös ersättning för uppsättande om man bor jämte någon fåtal varg,för många är dom inte...Bor man i ett område som det till äventyrs kan finnas en varg,och man vet om det...Då ska man ta in djuren på kvällen...Släppa ut dom efter gryning...Gammal hederlig praktis... Tänk själv om banken skulle sätta ut sitt kassaskåp på ett avskilt ställe,naturligtvis skulle det komma allehanda personer som försöker ta sig in i det ostört...Typ trick and tray...Likadant är det ju med djur som vill komma åt mat...ostört lyckas man till slut...Detta gäller ju då djurägare som lämnar sina djur vind för våg på avlägsna ställen...Sedanär väl tanken att skicka dom till slakt...Nog ingen julafton på slakteriet...Vill man bygga ett bra stängsel och får generöst bidrag,varför inte då sätta distanstråd på utsidan, liten bit över marken...Kan förhindra grävning...Sedan generellt sett...Inget att oroa sig för,allt kan hända...Lada med djuren kan brinna ner...Då blir det nog inte så mycket ersättning...Alla som bor i ett gammalt hus kan inte gå och oroa sig hela dagarna för att något går sönder,då blir man ju tokig...Det som sker får ju ske...Ta det då...Syvende och sist...Gäller ju som människa att synas och höras lite runt sin hage...Behöver ju köras med röjsåg o dyl...Vara lite aktiv i området...Rovdjur är ju som sagt skygga...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #26 skrivet: 30 sep-18 kl 00:08 »
 :D...Kört röjsåg i dag  :D ...Gött mos...Har man en kraftig såg så är det en barnlek att röja lite... Tänkte lite på fårägare i rovdjursområde...Tycker liksom frikostigt stöd för stängsel borde vara nog...Men ser då att det blivit gnäll...Liksom i princip vill man införa slaveri...Ha folk som röjer under stängsel...Men det är väl ändå djurägarens ansvar...fått i princip gratis staket...Kan ju inte gapa som en sparv efter mer hela tiden,får ju nöja sig.... En sak till...Vi Svenskar är ju väldigt glada i att dyvla på andra länder hur dom ska sköta sina rovdjur...Det bästa vore ju om vi tog hit Indier från deras naturvårdsverk som kan ge en vägledning om hur vi ska sköta våra utrotningshotade rovdjur...Som det är nu så är det ju en total katastrof...Totalt misskött fauna...Frågan är ju om vi vill ha det så....Kanske världens sämsta skötsel...Eller ska vi ta på dom svarta stövlarna och lära andra,när vi är så oaktsamma själva...Vi har som sagt alla ett ansvar...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #27 skrivet: 30 sep-18 kl 00:35 »
Eller inte dela ut morfin till de med internetuppkoppling...

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #28 skrivet: 01 okt-18 kl 09:02 »
Eller inte dela ut morfin till de med internetuppkoppling...
? Där tappade du mig... Jag fattar inte

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #29 skrivet: 01 okt-18 kl 16:37 »
? Där tappade du mig... Jag fattar inte

Postat med Alternativ.nu´s app


Denna tråden är rensad, då blir det ibland lite ologiskt att läsa. Ingen kommentar att bry sig om. Borde nog varit rensad den med?

Mvh
Magnus

piggetröska

  • Gäst
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #30 skrivet: 01 okt-18 kl 18:52 »
Tycker att vargdebatten också kan ses som ett uttryck för 'Kluvet land', gapet mellan landsbygd och stad.
(gles)Landsbygdsbor som inte gillar varg kan säga att det är stadsindianer och Stureplans veganer som får mest utrymme i debatten, d v s personer som inte behöver bo med vargar inte på knuten.
Kanske ligger en del i det. Om djurrättsaktivister och Stureplans veganerna fick se hur det ser ut i en fårhage när vargen varit framme. Det är som dessa två grupper inte förstår hur man försöker försörja sig på landsbygden. Som att :  Vadå,  ni måste väl inte hålla på med de där fåren, kan ni inte göra som alla andra flytta till stan och ha ett bra jobb där. Ni behöver ju inte sälja lantstället, det kan ni ju kvar som sommarställe eller hyra ut till tyskar 🙂

Piggetröskan


ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #31 skrivet: 01 okt-18 kl 21:10 »
Tycker att vargdebatten också kan ses som ett uttryck för 'Kluvet land', gapet mellan landsbygd och stad.
(gles)Landsbygdsbor som inte gillar varg kan säga att det är stadsindianer och Stureplans veganer som får mest utrymme i debatten, d v s personer som inte behöver bo med vargar inte på knuten.
Kanske ligger en del i det. Om djurrättsaktivister och Stureplans veganerna fick se hur det ser ut i en fårhage när vargen varit framme. Det är som dessa två grupper inte förstår hur man försöker försörja sig på landsbygden. Som att :  Vadå,  ni måste väl inte hålla på med de där fåren, kan ni inte göra som alla andra flytta till stan och ha ett bra jobb där. Ni behöver ju inte sälja lantstället, det kan ni ju kvar som sommarställe eller hyra ut till tyskar 🙂

Piggetröskan

Du tycker så rätt! Jag har haft fötterna lite i båda världarna. Hjälper inte att prata med dom heller. De förstår inte att de inte har en aning om hur det funkar på landet. 
Be kind to animals

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #32 skrivet: 01 okt-18 kl 21:17 »
 :D...Först det här med rent morfin av bra kvalitet...Jag menar ju då endast i medicinsk användning...Inget annat...Är ju en produkt som tar bort smärtor....Varför lida i onödan,kanske i livets slutskede ?... Dessutom ber jag jag Själv är bäste dräng om ursäkt för mitt tidiga dåliga inlägg...Till mitt försvar kan jag säga att jag försökte radera kladdet men allt blinkade rött...Lämnade en smiley till sist och då fungerade det...Är jag för burdus så finns det en anmälknapp som du kan trycka på om du inte vill skriva i tråden...Känner kanske olust för det att säga till i tråden...Som sagt bara tryck anmäl så tar nog moderatorerna hand om det på ett bra sätt,kanske vuxet...Eller kanske smidigt sätt  :D....Läste ditt inlägg piggetröska...Först  och främst tror jag att man ska sluta med det där om storstad och landsbygd...Fakta är ju att fårskötsel ökar i vissa områden där det kan finnas ett rovdjur...Liksom vet man om att där kan finnas ett rovdjur...Då borde man även veta att man ska skydda sina djur på bästa sätt...Kunskap finns...Detta gäller även biodlare som har kupor i björnland om dom nu inte har minskat så man får kalla det för något annat...För mig Centern trots att domsäger att dom värnar miljön satt i gång en vendetta mot björnarna.... Vi har alla ett ansvar...Vi vet ju att tidningarna gärna vill ha braskande rubriker...Är man då t.ex fårägare och ylar till pressen,då bidrar man till utrotning...Observera att inte alla fårägare gör det för dom vet vad som kan hända...Syvende och sist det finns en anmälknapp...Tryck eller svara i tråden  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #33 skrivet: 01 okt-18 kl 21:22 »
Du tycker så rätt! Jag har haft fötterna lite i båda världarna. Hjälper inte att prata med dom heller. De förstår inte att de inte har en aning om hur det funkar på landet.
...Jag bor på landet och vet hur det funkar som sagt man måste sluta med det där om stad o land...Var man än bor i Sverige så är det vår skyldighet att se till att vi har en fungerande fauna...Har man bara klövdjur i skogen så tyder det på en mycket sjuklig fauna....En fauna med blinda djur... (:)  Aj aj...glömde du får gärna trycka på anmälknappen...Kan vara läskande  :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #34 skrivet: 01 okt-18 kl 21:30 »
Man skall försöka se positivt på allt, och jag tycker det är bra att du värnar om djuren Tännlappen, fastän du fastnat för den våldsverkande gruppen ;) Men du vet liksom jag att det inte går bra att diskutera varg eller politik på forumet, och rovdjurspolitik går väl som det heter nuförtiden, fetbort.

Bra att morfinet fungerar i alla fall ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #35 skrivet: 01 okt-18 kl 22:06 »
Man skall försöka se positivt på allt, och jag tycker det är bra att du värnar om djuren Tännlappen, fastän du fastnat för den våldsverkande gruppen ;) Men du vet liksom jag att det inte går bra att diskutera varg eller politik på forumet, och rovdjurspolitik går väl som det heter nuförtiden, fetbort.

Bra att morfinet fungerar i alla fall ;D

 :D...NJa du...våldsverkande är jag väl inte direkt...Försöker undvika det på bästa sätt....Då gällande morfin behöver jag inte det just nu men väldigt bra att veta att det finns om man skulle behöva det...Naturligtvis har du rätt när du säger säger att det akn vara svårt att diskutera känsliga ämnen...Men som sagt borde gå om man tar tjuren i hornen  :D...Verkar som vi har en bra moderator här...gissningsvis sportfiskare eftersom man är duktig på att rensa  ;D

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #36 skrivet: 01 okt-18 kl 22:14 »
 :D...Nu skriver jag inte mer om att anmäla,som sagts tidigare det finns en knapp man kan trycka på...Så tryck på den läskande knappen om det behövs..eller dela med er av er ruelse här i tråden  (:)... Nog om det...Tänkte tyvärr till  :o...Vilket kan vara en plåga...Vi vet ju att invandrande kvinnor tyvärr råkar ut för det tysta förtrycket  :o...Men då tänkte jag som så här  :o..Det är ju likadant på landsbygden...Finns ju hur många som helst som gillar våra rovdjur...Men dom förtrycks... kanske då av det tysta förtrycket...Råkar man säga att man gillar rovdjur, tja då kan man ligga pyrt till...Så förtrycket är nog rätt likvärdigt....

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #37 skrivet: 01 okt-18 kl 22:38 »
Jag skulle tycka det vore tråkigt om vargen försvann men är av den åsikten att där den ställer till problem för människan ska den stryka på foten, inte människan.

Visst kan man objektivt tycka att där människan drar fram får naturen stryka på foten. Men så länge jag själv är människa så kommer jag alltid sätta mig själv och andra av min art främst. Den som tycker annorlunda brukar ha svårt att se sig själv som en del av mänskligheten. Väldigt få är beredd att offra sig själv (eller nära och kära) för att mildra vår överbefolkning.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #38 skrivet: 01 okt-18 kl 23:14 »
Om du tänker efter Brukspatronen...Vi är ju tänkande varelser med hög intelligens och borde kunna lösa detta på ett bra sätt...Exempelvis vi flyttar in i ett område med rovdjur,vi vet ju på förhand att det finns...Då är det vår skyldighet att lösa eventuellt problem utan att ta kål på allt...Gissar vi kan det....Ta kål på allt är ingen option...Vi förlorar på det själva...Bara kolla skogsägarna i södra Sverige...Där snackar vi miljardbelopp i förlust på grund av för mycket klöv som gnager ner skogen...Onaturlig fauna gynnar ingen...Jag glömde...Skogsägaren som yttrade sig i ärendet nämnde ju också kostnaden som vi bilägare drabbas av...Stora delar  av skatten går ju till viltstängsel...inte cheap...Själv glad att någon som gillar skog ryter till om galenskapen...Bra skog är lika med god tillgång på rovdjur  :D
« Senast ändrad: 01 okt-18 kl 23:22 av Tännlappen »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #39 skrivet: 02 okt-18 kl 09:10 »
Vi är ganska trötta på vargen här i västra Finland. Nu har dagiset slutat med skogsutfärderna p.g.a. så många vargar i området och det har behövts arrangeras skolskjutsar trots barnen bor relativt nära för dom måste gå själva genom relativt öde vägar i naturen, kostar gör det att arrangera extra skjutsar och det står kommunen för utan stöd. Liten risk kanske men om ni tycker det kan ni sätta ut era egna barn först.

Och inte får bönderna här några stöd för extra stängsel och knappast har dom råd att anställa en herde med tanke på den obefintliga lönsamheten. Ersättningarna för djur som tagits eller skadats ersätter inte heller på långa vägar bortfallet.

Många sånahära saker som vi får uppoffra medan stadsborna inte offrar någonting. Folket här går och svär och knyter nävarna i fickorna, t.om. dagistanterna börjar tycka det går för långt nu och dom brukar ju vara av en mjukare natur skulle man tycka sådär stereotypiskt... men alla har sin gräns.

Jag tror inte situationen kommer sluta med annat än att folk här kommer börja skjuta bort vargar och det kommer bli en massa jävelskap och kanske våld. Kanske vargaktivister från städerna kommer springa i skogarna och slänga plast och skräp runt sig medans dom försöker stoppa tjuvjägarna. Men situationen kommer eskalera, det tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser