Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Osäker ruvare!  (läst 1409 gånger)

netagreta

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
Osäker ruvare!
« skrivet: 10 jun-06 kl 00:54 »
Hallå!
Min höna som ligger på ägg (första gången) blev störd
på dag 7, för ett ägg gick sönder en kväll och jag fick göra rent
i redet. Sen ville hon inte dit förrän på morgonen efter. Har dom ev. kycklingarna hunnit dött då? Efter det har hon legat säkert. Är på dag 14 nu. Eller skulle jag ha slängt bort äggen?!
Någon som vet?
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Dagoyurt

  • Gäst
Re:Osäker ruvare!
« Svar #1 skrivet: 10 jun-06 kl 10:37 »
Vänta å se... Jag tror nog att det kommer att kläckas några ägg... Då hade det nog varit värre om du inte gjort rent för nu så är de ju iaf förskonade ifrån de värsta bakterieangreppen.. Du kan ju testa å lysa äggen för att se om de rör sig därinne.. men då skulle jag vänta 2-3 dar efter du hade städat. Detta är ingen 100% metod eftersom det finns en del kycklingar som jag upplevt det som är väldigt passiva i ägget men kläcks ändå som livskraftiga kycklingar. När du lyser så gör det i omgångar så du inte tar alla äggen på en gång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser