Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaminfläkt ???  (läst 12165 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #20 skrivet: 08 feb-20 kl 13:23 »
Vårat hus åker ju också lite jojo i temperaturen, men aldrig så mycket som i Vasas fall. Köket som kallnar först kan överraska med 10-12 grader på morgonen om det är kallt ute, men det tar ju bara 10 minuter innan det är bra varmt framför kaminen, och stänger man dörren till hallen så har man ruskigt varmt i köket efter en halvtimme. Den här konstigt varma vintern har vi dragit upp tempen i köket till 22-23 grader på kvällen och mötts av 16-18 grader på morgonen, nästan som ett vanligt hus ;D En kall vinter drar vi upp värmen till 25-26 grader innan det är sovdags.

Det viktiga om man skall ha det bekvämt på morgonen tycker jag är att man kommit ihåg att ta in tändved. Och att ha laddat kaffekokaren :)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #21 skrivet: 08 feb-20 kl 22:32 »
Nu blev jag lite skeptiskt! Min termometer är en sån där gammal "gästabudsnyckels termometer" som jag råkade hitta från en loppis och den hänger på timmerväggen ca lite över tre meters avstånd från spisen. Men jag ska skaffa en digital termometer och mäta igen men det lär blir på nästa vintern därför att jag inte tror att det ska bli minus 10-15 på den här kvarvarande "vinter" tiden, om man får kalla 0 grader som "vinter", max hade jag minus 9 en natt den här vintern.       

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1700
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Kaminfläkt ???
« Svar #22 skrivet: 15 feb-20 kl 09:52 »
Kanske en usb-fläkt som drivs med en powerbank? Krävs att man kan ladda med jämna mellanrum förstås.

Lite OT: jag tycker det låter oerhört lyxigt med en timmerstuga i Norrbotten! Och anpassat mig efter tempen inomhus/utomhus. Jobbigt om man kommer svettig, kall och trött på kväll förstås.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser