Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfråga  (läst 8006 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Foderfråga
« skrivet: 22 jan-07 kl 13:55 »
Hej,

I dagarna fick vi vår länge efterlängtade bok "Får" och idag har jag läst mig igenom kapitlet med foder. Förra året lånade vi den samt andra böcker på biblioteket och jag gjorde en foderstat, men den är nog inte helt tillräcklig.

Vi ger våra får hö och korn (+ mineraler o salt), men jag har insett att vi även behöver ge något proteintillskott eftersom både korn och hö ligger på minussidan vad gäller PBV.

Så därför undrar jag vad ni rekommenderar och vad ni ger till era får? Våra får är fortfarande lågdräktiga (alla utom en som blev betäckt i somras och som redan lammat) och äter bara hö, men om en dryg månad är det dags för kraftfoder.

Hoppas på lite hjälp ifrån alla kunniga fårägare därute!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderfråga
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 22:11 »
Hur ser AAT värderna ut för högdräktighets perioden ligger dom bra ?
Fårex el Ängsull är ju några alternativ.

Ohh kul med nya Fårboken vill också ha  ;D
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 10:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 22:50 »
Hej Rosa,

Ja, det tror jag nog. Korn har ju ett rätt högt AAT.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 10:35 »
Tack!

Våra tackor är inte så stora, mellan 50 o 60 kg. I gengäld så hoppas vi att några av dem får två lamm.

Jag jämförde dina värden med de som jag räknat med, men mina hövärden ser lite annorlunda ut. (Jag går efter värdena i Sjödins bok). Där är AAT 66 g per kg ts och PBV -19. Omräknat till kilo hö så blir AAT 53 och PBV -15.

På 2 kg hö: AAT=106 och PBV=-30.

Men jag kanske räknar med fel värden eller så har jag fått något annat om bakfoten...:-)

Jag skall kolla efter Fårex i alla fall, tack för tipset!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder AAT
« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 11:34 »
Om 70 kg högdräktig tacka räkna på ca:144 g AAT per dag.
(Om det inte väntas bli 2-3 lamm)

Mm... 60 kg tacka högdräktig  117 AAT per dag  :)
t.ex
1,5 kg hö  90  AAT
0,2 kg korn 39 AAT

Mindre tackor 50-60 kg orkar ju normalt inte äta mer än 1,5 kg hö men med kornet så blir det ju helt ok både på AAT o protein.
Höet jag räknat på är årets analys ett "normalhö" 60 AAT.
PBV värdet är generellt ok om det hamnar mellan värdena -20 till +30.
Betfor förvärrar -värdet så det kan man hoppa i PBV - foderstat.

Jag skulle i alla fall 2v innan lamning börja ge pyttelite Fårex bara för att våmfloran ska hinna anpassa sig till "efter lammning" foderstaten.

Mvh Rosa
piggare nu än 12 på natten ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 13:28 »
Ok, det låter ju bra, då är jag inte så fel ute i alla fall.

Förra året gav vi 1,5 kg hö och 0,1 kg korn. Kornet ökade vi sedan så att de åt 0,8 kg strax före lamningen och sedan hade de samma under digivningens första veckor. Därefter gick de på sommarbete eftersom vi hade sen lamning (det blir samma i år).

Men då byter jag nog ut en del av kornet mot slutet av dräktigheten.

Dina första siffror försvann ju nu, men vad räknar du med för PBV på höet? Med min siffror hamnar jag på -22 på höet och -6 på kornet. Då blir det ju lite lågt i alla fall...

Jaja, det kanske inte spelar så stor roll...

Tack för hjälpen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 20:50 »
Nu har jag beställt Fårex hos Lantmännen så det skall finnas till högdräktigheten.

Det känns ju bra men jag funderar fortfarande... kan man lösa det på något annat sätt, med egenproducerat/ekologiskt foder..?

Vi vill ju gärna kunna producera vårt foder själva och inte behöva köpa dyra, icke-ekologiskt odlade tillsatser.

Nån som har ett förslag?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Foderfråga
« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 22:08 »
Nu har jag beställt Fårex hos Lantmännen så det skall finnas till högdräktigheten.

Det känns ju bra men jag funderar fortfarande... kan man lösa det på något annat sätt, med egenproducerat/ekologiskt foder..?

Vi vill ju gärna kunna producera vårt foder själva och inte behöva köpa dyra, icke-ekologiskt odlade tillsatser.

Nån som har ett förslag?

Problemet brukar vara att få till proteinet på ekologisk väg. Det brukar dessutom enligt min egen erfarehet alltid bli dyrare att blanda själv om man ska tillsätta alla vitaminer o mineraler som fåren behöver.

Varför inte köpa nått ekologiskt färdigblandat fårfoder ist ??

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #8 skrivet: 08 feb-07 kl 20:24 »
Hej,

Det verkar vara det som är kruxet.. Visst kan jag köpa färdigt foder, men vi skulle vilja driva vår gård så att vi blir självförsörjande på foder till djuren.

Det kanske är ett feltänk men det får framtiden utvisa... :) Årets korn är nog det dyraste nånsin, skörden blev 1/3 av vad vi hoppats på.... men vi lärde oss en del på vägen... ;)

Hur gjorde man förr, innan sojan och pelletsarnas tid? Det känns ju som att det borde/måste gå att föda upp djur på sånt man kan odla själv..?


Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Foderfråga
« Svar #9 skrivet: 09 feb-07 kl 11:38 »
Om du kan få till en bra vall så ska du kunna få riktigt bra värden på ditt hö/hösilage men, det kräver nog att inget går fel. Med grovfoder som har hög TS och Smrp på runt 100/kg så krävs inte lika mycket kraftfoder. Vet en uppfödare här i Blekinge som har dundervärden på sitt grovfoder och i princip inte fodrar med kraftfoder alls (enbart mineraler och vitaminer) så det går ju.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Florina

  • Gäst
Re:Foderfråga
« Svar #10 skrivet: 10 feb-07 kl 12:01 »
 :) Gud va krångligt med all foder som era får kräver.

Tur att jag har Gutar som inte kräver mer än hö/gräs och saltsten och vatten förstås.......

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #11 skrivet: 10 feb-07 kl 13:13 »
Jag vet inte om det är så stor skillnad? Våra får klarar sig också på hö/gräs samt salt o mineraler under större delen av året.

Men under högdräktigheten och en bit in på digivning behöver de mer mat. Gäller inte det för gutar också?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

signe

  • Inlägg: 498
Re:Foderfråga
« Svar #12 skrivet: 10 feb-07 kl 13:38 »
Visst är det skillnad mellan olika fårraser. Inte kunde man förr ge fåren (eller korna) proteinkraftfoder. Men dessa raser var anpassade till att klara sig på hö och lövfoder. Moderna högproducerande raser klarar sig inte på detta. Vill man ha självhushåll väljer man någon av de gamla allmogeraserna. Många ger ändå sina allmogefår kraftfoder före och efter lamning. Vi bör dock tänka oss för så att vi inte förändrar dessa raser också. Vi vill ju behålla just fårens förmåga att klara sig på hemproducerat foder.
Avla på de tackor som klarar sig bäst utan kraftfoder. Och använd bara spannmål och inte importerad soja om ni måste ge tillskott.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #13 skrivet: 10 feb-07 kl 14:43 »
Hej,

Jag är rätt så ny på det här med får så det är intressant att få svar! Våra får är pälsfårskorsningar, så de är väl inte direkt högproducerande.

Det är just den importerade sojan som jag inte vill ge dem, utan hitta något som jag kan odla själv och som är proteinrikt. Om jag förstått det rätt så räcker det inte med bara spannmål (typ korn, havre..). Ärtor eller bönor verkar vara några alternativ. Jag får läsa på mera...:-)

Tack för svaret!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderfråga
« Svar #14 skrivet: 11 feb-07 kl 01:22 »
Tur att jag har Gutar som inte kräver mer än hö/gräs och saltsten och vatten förstås.......

Gutefårs handboken har alltså fel   ???

Hö per Gutetacka och dag Kraftfoder per Gutetacka och dag
Oktober 1,5 kg                           0,0 kg
November 1,0 - 2,0                    0,2
December 1,0 - 2,0                    0,2
Januari 1,0 - 2,0                         0,3
Februari 1,0 - 2,0                       0,4
Mars 1,0 - 2,0                             0,5 (per lammunge tackan har)

källa:Gutefårägarens handbok 2006
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Foderfråga
« Svar #15 skrivet: 12 feb-07 kl 09:53 »
Nu är jag helt förvirrad kring vad en dräktig tacka bör äta efter att ha läst den här tråden.

Rosa säger 2 hg kraftfoder per dag, "Fårboken" säger att man ska höja med ett hekto i veckan och sluta på 1 kg/dag. Och ska det inte vara nåt proteintillskott?

Jag har ingen analys på mitt hö och vet inte hur jag ska räkna. Dessutom måsta jag få upp tackorna i vikt, de är för magra. Nu har jag utfodrat dem med pellets i tre veckor och är uppe i ca 4 hg/dag. Höjer med 1,5 hg i veckan. Tjockare har de då inte blivit. Tackorna väger "inte 80" enligt vetrinären, men eftersom de är magra räknar jag foderstaten på det för att få upp dem i vikt. Hö har de fri tillgång till.

Jag skulle hellre blanda eget foder och inte köpa färdig pellets. Nåt förslag?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderfråga
« Svar #16 skrivet: 12 feb-07 kl 10:07 »
Nu är jag helt förvirrad kring vad en dräktig tacka bör äta efter att ha läst den här tråden.
Rosa säger 2 hg kraftfoder per dag,

Nu är Rosa förvirrad också....
Rosa sa att Gutefår ska ha 2 hg per dag vid lågdräktighet enl. Gutefårshandboken
men du har väl inte Gutefår  ???
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 10:26 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Foderfråga
« Svar #17 skrivet: 12 feb-07 kl 10:09 »
Hihi, nej, jag har pälsfår och en finull/dorset. Du som har koll, har du nåt bra förslag?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Foderfråga
« Svar #18 skrivet: 12 feb-07 kl 10:10 »
Hej Lollo,

Då kan vi vara förvirrade ihop...:-)

Jag gör som du, börjar med 0,1 kg  åtta veckor före lamning och höjer sedan till 0,8 innan lamning. Därefter får de efter antal lamm. Detta baserar jag på gamla utgåvan av Fårboken och det är ju egentligen beräknat på 75 kgs får, och mina är snarare 60 kgs.

Förra året gav jag bara korn, men i år får de även lite proteiner. Nackdelen med bara korn verkar vara att de får för låg PBV. Men det måste ju också bero på hur stora de är.

Jag täntke läsa på om ärt och bönodling, det skulle kunna vara en variant istället för färdigfoder. plus spannmål då förstås.

Rapsmjöl tror jag också att man kan använda, men ekologisk raps vet jag inte om det finns?
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 10:12 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Foderfråga
« Svar #19 skrivet: 12 feb-07 kl 10:18 »
Suck. Och jag vet inte ens när mina lammar. Säljaren sa "nån gång i april, maj", mer koll hade han inte. Men eftersom de är så magra kan det ju inte vara fel att ge dem kraftfoder tidigare än normalt tänker jag.

Har du kvar ditt korn eller är det sålt? Mitt pellets är slut snart å gör som sagt helst nån egen blandning.
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 10:20 av Lollo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare (1 dolda)
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser