Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sånt hö man INTE behöver..  (läst 2784 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Sånt hö man INTE behöver..
« skrivet: 21 okt-06 kl 10:54 »
Ett bra exempel hittat på nätet
på vad man som fårägare INTE vill köpa... eller få gratis..  ;D ;D

Hösilage ca 40 kg bal 20 kr/st.
Säljer ca 50 bal då det är för dammigt för våra hästar. Väldigt torrt passar till får eller djur som inte är så känsliga för damm. Höet är grovt



Vem behöver "grovt mögligt hösilage" till sina får  ::)
« Senast ändrad: 30 nov-06 kl 09:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #1 skrivet: 21 okt-06 kl 11:14 »
Jag har märkt att fåren hellre äter tunt och fint hö och sparar det grova.
Det blir som en tjock matta av grovt hö längst ned i höhäcken, och de vägrar bestämt att äta detta.
Fint ängshö borde vara det bästa till får. Om man kan få tag på det.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #2 skrivet: 21 okt-06 kl 22:59 »
Mina får äter hellst örter och ängshö... gamla vallar med daggkåpa odyl är perfekt får hö..

Timotej är hästhö....

och precis som Grimla säger så finns det fer än en som erbjuder dåligt jäst ensilage med mögelfläckar till fårägare...
Fåren är mnst lika känsliga som hästar...

skall mina får få ensilage så får de fint ensilage som luktar gott.. och jag ger dem alltid förhand... ställer aldrig in en hel bal.. uta de brukar få något fång ovan på höt...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

klorofyll

  • Gäst
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #3 skrivet: 24 okt-06 kl 13:24 »
Hästarnas hö kan gott va grövre och inte för mycket protein, eftersom de behöver "tugga på" större delen av dygnet,  tror det har med att de inte idisslar.
Min fårrådgivare sa att man kan ge fåren först, så tar de det tunna, och sen ge hästarna det grova som fåren inte vill ha.
Inga djur ska ha dammigt eller mögligt hö, det tror jag vi alla är överens om!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 18:18 »
Min fårrådgivare sa att man kan ge fåren först, så tar de det tunna, och sen ge hästarna det grova som fåren inte vill ha.

 ???
Menade din fårrådgivare att man skulle sopa ihop de grova stammar som fåren lämnat och dreglat på och mata hästarna med...

Stackar hästar  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

  • Gäst
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 20:05 »

Det ska så klart vara det hö som blir liggande i höhäck el dyl, men grundfrågan var ju huruvida får kan äta sämre hö än hästar, och då drar jag slutsatsen att hästarna kan äta det grova höet och fåren det fina. Därav ordet "fårahö", vilket jag förstått betyder tunt och fint hö.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #6 skrivet: 24 okt-06 kl 21:43 »
Men den mesta/bästa näringen borde väl finnas i det fina höet? Om man då räknar foderstat utefter det, och hästarna sen bara får det grova hamnar man ju rätt snett.


Pelargon

  • Gäst
Re:Sånt hö man inte behöver..
« Svar #7 skrivet: 24 okt-06 kl 22:49 »
Men snälla nån... inte kan man ge hästarna de där kala stammarna som fåren lämnar !

Det är ju inga blad eller toppar kvar på dom !

Jösses!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser