Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbärsdricka, recept  (läst 31201 gånger)

Björkved

  • Inlägg: 8
Enbärsdricka, recept
« skrivet: 18 okt-06 kl 16:29 »
Här kommer ett recept lämpligt för oktober, när de mogna enbären lyser blå i hagarna. Nämligen på den gamla klassikern:

ENBÄRSDRICKA

1 l krossade torkade enbär*
10 l vatten
4 dl farinsocker
50 gr jäst**
1 dl torkad humle***

1. Koka upp 1 liter vatten och häll det genast över de stötta el. krossade enbären. Rör om ordentligt så att bären blir genomdränkta. Låt blandningen stå och dra till nästa dag.

2. Sätt en gryta med 9 l vatten på spisen. Blanda i enbärsblandningen och låt allt koka omkring 1 timme.

3. Sila avkoket, tillsätt humlen och sockret. Låt drickan koka ytterligare 1/2 timme.

4. Sila upp den i en plasthink eller stenkruka och låt brygden svalna tills den är fingervarm, ca 37 gr.

5. Ös upp lite av drickan i en skål. Smula i jästen och rör ut den ordentligt innan den blandas ner i hinken eller krukan.

6. Täck över kärlet. Ställ det i god rumstemperatur - gärna nära ett element, att jäsa 2-3 dygn.

7. Skumma drickan väl. Häll upp den på buteljer med skruvlock eller kork****. Förvara drickan svalt. Den är färdig att avnjutas efter ca 14 dagar.

.........

*Torkning: Bred ut bären på ett lakan eller en tidning i 4-5 dagar. (Några kvistar enris i brygden skadar inte heller, sägs det.)

**Ett annat recept uppger endast 1,5 gr jäst/liter brygd, dvs 15 gr här. Det kanske kan minimera risken för jästsmak och grumlig dricka.

***Kottar lär vara bättre än pellets. Humlegården i Vallentuna (www.humle.se) säljer denna vara. Vilken sort som är lämplig vet receptlämnaren i skrivande stund inte än.

****Explosionsrisk torde föreligga. Korkkorkar eller plastdunk är nog bäst för nerverna.

........

Några funderingar:
   Möjligen ska man hellre varsamt stöta än krossa bären, för att undvika terpentinsmak. Men det är bara en gissning. Så är fallet nämligen när man gör essens till enbärssnaps.

Brygg väl! Dela gärna med dig av synpunkter och erfarenheter.

Petros

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Re:Enbärsdricka, recept
« Svar #1 skrivet: 19 nov-06 kl 15:14 »
Min farmor gjorde enbärsdricka när jag var liten, hon har dock tappat allt vad minne heter tyvärr, så hon kommer inte ihåg hur hon gjorde..

Men jag kom ihåg att vi använde Skalade enrötter massa bär såklart och rätt mycket skott.. Några grannar som har gjort stora hyggen och det finns 1000en tals enar som är nerkörda fulla med bär. rötterna kan man ju ta nu när de endå dör nästa år för de är sönderkörda.

någon som har några proportioner när man använder rötter och mer skott än receptet åvan

angående jästen.. Kan man inte göra någon jäskultur själv som är mer bredd på istället för att använda monokultur bakjäst etc.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sofia på gotland

  • Inlägg: 39
Re:Enbärsdricka, recept
« Svar #2 skrivet: 23 nov-06 kl 10:13 »
Jo man kan göra egen jästkultur, men det kan vara knepigt. Den vanligaste anledningen till att misslyckas vid bryggning är att det snedjäser på något sätt. Jag har upplevt det flera gånger både med mjödkultur och surdegskultur, såna som man sparar från bryggning till bryggning. Jag har aldrig haft problem med snedjäsning vid användning av köpejäst.

Mjödkultur kan du få fram ganska lätt, ibland räcker det att blanda honung och vatten, men tillsätt lite vildnypon så börjar det helt säkert att jäsa. Gärna fjolårsnypon. För att vara på den säkra sidan kan man gärna koka upp vattnet först, men det måste ha svalnat till c 37 innan du häller i honung, nypon etc. Jäskultur till vin finns naturligt på vindruvans skal, har hört att det ska vara samma med rönnbär. Gillar du experiment är det bara att prova. Mne förvänta dig inte lyckat resultat alla gånger!

I gamla kokböcker finns det ofta ett kapitel längst bak på olika drycker. Leta och läs!

Björkved

  • Inlägg: 8
Re:Enbärsdricka, recept
« Svar #3 skrivet: 23 nov-06 kl 14:23 »
Hallå där, bryggarkollegor!

Kan bara meddela att resultatet av det storslagna receptet ovan blev en sörja med följande karaktär. Siktdjup: ½ cm. Smak: Jääääst. Kolsyra: Noll komma noll. Dvs. ett helt misslyckat kok. Men så använde jag vanlig bakjäst, vilket jag varnats för. Ja ja, det är bara att saktmodig gå vidare i köksregionerna och icke rädas framtida utmaningar.

Tur då att jag i stället använde de flesta av mina skördade bär till att göra essens till enbärsbrännvin. Linoljegult bensinröd och klar och fager blev denna vätska, lämplig att slå i små presentflaskor till jul. Hemgjord julegin.

Nästa steg får la bli att odla grapefrukt, och så smått bli självförsörjande på gin & tonic ...

Enbär åt folket!

Petros





Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Enbärsdricka, recept
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 23:08 »
Förstår att det blev misslyckat då du använde bakjäst.. Bakjästen är inte alls bra på att spjälka socker till alkohol, och överlever helt enkelt för länge på sockret i bären och som du tillsatt..

Vinjäst är det enda rätta tyvärr :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Enbärsdricka, recept
« Svar #5 skrivet: 03 dec-06 kl 12:57 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser