Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrbottniskt vargte  (läst 7746 gånger)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Norrbottniskt vargte
« skrivet: 21 sep-06 kl 17:24 »
Norrbottniskt vargte

Te som görs av skvattram kallar vi här norrbottniskt vargte. Det kallas också Labrador-te och Alaska-te, beroende på var man dricker det. Skvattram är en vintergrön buske som kan bli upp till en och en halv meter hög och som har en stark aromatisk doft.

Inandning av för mycket doft kan ge hallucinatoriska effekter. Men smaken på teet från skvattram är fantastiskt och har en utsökt smak.

(Om man får hallucinationer om man dricker för mycket te vet jag inte. Det räcker ju annars med att se eller höra några nyheter för att fundera över den värld som påstås omge oss.) ;)

Så ut och plocka bladen och lägg undan för vinterbehovet. Eftersom här är snart snö så vet jag inte hur det går att plocka på vintern. Men det är troligt. Om jag kommer ihåg det så skall jag söka under snön i vinter.

Ilmatar

  • Inlägg: 8
  • stigen må lång och kurvig vara - men fram vill jag
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #1 skrivet: 25 nov-06 kl 17:23 »
Hej! Några tips på var denna buske trivs?   :)

Hälsn. Sonja
"Vapaat linnut eivät kaipaa - he lentävät."
- Fria fåglar längtar ej - de flyger.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se

Erkil

  • Inlägg: 33
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #3 skrivet: 08 jan-07 kl 22:23 »

Skavattram växer på myrar och andrafuktiga ställen i skogsmark. Bladen är barrliknande och bruna på undersidan.

Skavattram kan också användas som myggmedel. man tar på de färska bladen och gnider huden med. myggorna ska tydligen inte tycka om doften.

Vet ej om man kan göra avkok eller liknande och på såsätt få en vätska som kan användas på samma sätt.
Är det någon som har erfarenhet av det så vore det kula att veta? På såsätt slipper man ju springa ut i skogen helatiden på jakt efter skvattram.
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #4 skrivet: 11 feb-07 kl 23:22 »
de gånger jag druckit te på skvattram har jag fått en hemsk huvudvärk, kanske var det alltför stark dock..

tror inte ett avkok fungerar lika bra som att gnida bladen direkt på huden, men det skulle ju säkert gå bra att göra någon salva.. tjära och skvattram, värsta dundermyggmedlet!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 07:05 »
Man skall nog vara rejält försiktigt när man dricker te på skvattram.
Det är väldigt mild, doftar och smakar gott, men kan ge ordentliga bieffekter.

Kanske det är en tillvänjningstid på det. Hade en holländsk kompis här under några månader. Han drack det nästan dagligen, ibland flera gånger per dag. Har inte själv fått några biverkningar men nu har jag läst "allt" som finns om brygden och man ska nog vara lite försiktig. Bra om man går vill i skogen och bra om man inte får huvudvärk.

Jag skall kolla i sommar hur de eteriska ångorna fungerar mot mygg. Har rejält med skvattram på några platser och om det inte finns mygg där då kanske det går att använda mot mygg. Under blomningen är lukten bedövande stark. Så vi får se.

(Om tjära som myggmedel - nja - alla myggmedel som är det minsta flytande och som löses upp när man svettas och rinner ner i ögonen är sämre än att låta myggen bita rejält första dan - sedan bryr man isg inte. Tjära har jag prövat tillräckligt många gånger för att sluta med det - det är för kladdigt)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #6 skrivet: 12 feb-07 kl 10:15 »
Jo men sån tjärsalva som säljs här och där kladdar ju inte, inte enligt min erfarenhet iaf.. den luktar bara god tjära..  8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #7 skrivet: 12 feb-07 kl 10:26 »
Det var bra att veta.

Har du något namn på den eller var den görs?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #8 skrivet: 12 feb-07 kl 16:40 »
jag har sett det på marknader och på hälsokostbutiker.. det finns flera olika som gör den..

men här är två exempel:

http://www.tvalmakaren.se/butik4.asp
"Samma smidiga bas av oliv- kallpressad raps &#65533; bivax &#65533; ullfett som de andra salvorna. Kallas även för norrländsk tjärsalva eller jägarsalva. Håller myggen borta och värmer kalla händer. Innehåller fintjära (helt ren, inga lösningsmedel) menthol och eukalyptus. "


eller:
http://www.agnetasallehanda.se/wpt/view/65/265/22265/

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #9 skrivet: 12 feb-07 kl 17:12 »
Tack. Har lagt adresserna i förvar.
Folk har blivit så mesiga och fjantiga nu för tiden. Kan ju vara bra med salvan till de som kommer på besök och inte begriper hur de skall klara av myggen. Skall köpa till sommaren.

Nu skall jag göra sauté på njure.
Även här har folk blivit fjantiga. Eller så har de tappat förståndet och vet inte att tänderna ska tuggas med eftersom de tror att filé är en slags höjdarmat. Den här muskeln är mör för att den används så lite. för att djuren får fel föda idag. Men den är medioker.

Så framdelskött har fallit ner på stegen och inälvorna än mer. Nu behövs ju inte mycket till tuggning av njursauté heller.

Men gott är det. Och gratis också eftersom folk nte vill ha det.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Norrbottniskt vargte
« Svar #10 skrivet: 18 feb-07 kl 17:20 »
Stefan Källman skriver i sin bok "Vilda växter som mat och medicin" om skvattram.

Gör man för starka avkok så blir drycken giftig. Innehåler ledol som ger hallucinationer.

Om man skall göra ett mycket välsmakande te så skall man använda följande recept:

Häll 1,5 dl kokande vatten öveer 2 matskedar blad. Låt stå och dra 5 minuter.

Som myggmedel fungerar det också, men effekten varar bara 30 minuter och är svagare än rölleka.

Allt enbligt Källman som är en av de som vet mest.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 5 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser