Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kilopris på styckad gris?  (läst 29596 gånger)

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
Kilopris på styckad gris?
« skrivet: 24 aug-10 kl 19:36 »
Har två trivsamma griskompisar, bökandes hemmavid som så småningom skall slaktas.
Det är vanliga slaktsvin det rör sig om.
Vi hyr in en slaktare svart och skall sälja köttet till bekanta.

Min fråga är: Vilket kilopris är det rimligt att ta för styckad halv gris (utan huvud, fötter och eventuellt urbenade ben)?
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 19:54 »
Väg halvan och ta ett pris efter den vikten, sedan får de själva välja vad de vill ha av den.
Jag brukar betala  drygt 20:- kilot, för en gris på ca 100 kg.  Tar jag inte huvudet, får jag ju betala det i allafall, eftersom hela grishalvor vägs, och prissätts. Man styckar grisen för detta pris, men inget avdrag om jag inte vill ha allt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 21:08 »
Hej!
Glöm inte att ta ett trikinprov!!! För allas skull.... Trikinos är ett dj....gt smärtsamt sätt att dö på (sägs det)

mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 21:44 »
Hej!
Glöm inte att ta ett trikinprov!!! För allas skull.... Trikinos är ett dj....gt smärtsamt sätt att dö på (sägs det)

mvh

Sägs det? ja för få vet, sista fallet i Sverige var 1952, allvarligt men knappast dödligt.  Några fall har rapporterats de sista 10 åren och något på 60-talet som inte kommit från svenska (tam)grisar.  Hanterar man slakten oproffsigt är faran för sjukdom avsevärt större. 

Ett kött som varit under -20 grader C i mer än 48 timmar innehåller inga levande parasiter.
Larven överlever inte +65 grader.

Torkat och kallrökt är den produkt som utgör störst risk (om det mot förmodan är infekterat).
Man har hittat fynd på vildsvin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 21:53 »
inälver som hjärta, njure, lever följer oxå me, så väg dem oxå.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-10 kl 23:11 »
Ok, snabba svar!
Kanon det:)
Dryga 20 kr kilot det är utan tarmpaketet med möjligtvis med ovan nämnda inälvor om jag förstog er rätt?
Vad gäller trikiner så har jag bestämt mig för att inte ta test på det, anser det nog inte som behövligt...
« Senast ändrad: 25 aug-10 kl 00:10 av Martin-77 »
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 06:21 »
Sägs det? ja för få vet, sista fallet i Sverige var 1952, allvarligt men knappast dödligt.  Några fall har rapporterats de sista 10 åren och något på 60-talet som inte kommit från svenska (tam)grisar.  Hanterar man slakten oproffsigt är faran för sjukdom avsevärt större. 

Ett kött som varit under -20 grader C i mer än 48 timmar innehåller inga levande parasiter.
Larven överlever inte +65 grader.

Torkat och kallrökt är den produkt som utgör störst risk (om det mot förmodan är infekterat).
Man har hittat fynd på vildsvin.
Ta trikinprov och bortse från råd av den ovanstående typen

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 09:56 »
Hej!
Jag vill bara replikera "Skytten"....
Trikinprov tas individuellt på ALLA grisar slaktade på svenska slakterier, det hittas varje år trikiner på dessa slakterier....
Trikinos är obotligt- det är en liten larv som borrar sig in i kroppen och dess organ och där lever och förökas den...

Trikiner förekommer hos råttor, rävar osv, även i Sverige.
Trikiner finns i två varianter, varav den ena är "arktisk" dvs den tål nedfrysning under lång tid- dock påstås det att det inte är denna som finns i Sverige!?
Trikiner tål inte upphettning men att använda det argumentet för att slippa trikinundersöka är inte hels slugt!
Gör jämförelsen att magsjukebakterier också dör vid upphettning....... får personer trots dettta magsjuka??
Att trikinundersöka görs för en låg kostnad relativt enkelt- enklast är om du har ett slakteri i närheten- dom brukar kunna göra en undersökning om man ber. Annars vill jag minnas att Analycen gör detta.
Detta problem med trikinundersökning är ett ökande behov då de som jagar vildsvin vill veta ....
mvh

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #8 skrivet: 25 aug-10 kl 10:01 »
Trikinförekomst i Sverige

- Under åren 2002-2008 har 0,01 procent av de vid SVA undersökta vildsvinen visats vara trikininfekterade. Det ökande beståndet av vildsvin kan ha en betydande roll som smittkälla för spridning av trikiner till människa. I andra länder i Europa med en stor vildsvinsstam är detta den vanligaste källan för trikinsmitta till människa.
- Cirka 3 procent av rödrävarna är infekterade av trikiner.
- Cirka 8 procent av lodjuren är infekterade av trikiner.
- Sedan 1989 har 11 procent av de vargar som undersökts på SVA varit trikininfekterade.
- Hos tamsvin har trikiner inte påvisats sedan 1994. Under åren har det slaktats drygt 3 miljoner grisar per år och alla har undersökts för eventuell förekomst av trikiner.
- Även om trikiner främst påvisas hos rovdjur och allätare finns det vissa trikinarter som kan infektera fåglar och reptiler, men förekomsten av detta är inte närmare utforskad.


http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Vildsvin---trikiner/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #9 skrivet: 25 aug-10 kl 16:05 »
Jag har inte skrivit att man inte ska ta trilkinprov. Jag poängterade att det inte är det som skulle vara den största risken, och nämnde metoder för att minska risken till så gott som noll, om man inte vet ursprunget av kött man skulle kunna hitta på svartmarknaden. 
Man får själv göra sin riskbedömning.

Hemslakt under enklare former, har vanligen företagits under den kallare årstiden, och det är inte utan skäl.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=943
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #10 skrivet: 25 aug-10 kl 20:20 »
Trikin prov kostar under 200 kr på sva i uppsala mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #11 skrivet: 25 aug-10 kl 22:58 »
Ok, får ta mej en funderare på detta :-\
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Existens?

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #12 skrivet: 25 aug-10 kl 23:03 »
Jag tar 60 kr/kg för styckad gris, men då tar jag bara betalt för det kunden får, inte en massa annat som ändå ingen vill ha.
Men det är vitt, besiktigat och godkänt.

Varför skänka bort kött för 20 kr/ kilot? Då kan du ju lika väl sälja det till ett slakteri..

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #13 skrivet: 26 aug-10 kl 23:40 »
Jag tar 60 kr/kg för styckad gris, men då tar jag bara betalt för det kunden får, inte en massa annat som ändå ingen vill ha.
Men det är vitt, besiktigat och godkänt.

Varför skänka bort kött för 20 kr/ kilot? Då kan du ju lika väl sälja det till ett slakteri..
Låter bra, jag tar högsta budet...60 kronor kilot, styckat  :)

Skämt och sido så skulle det vara rimligt om halvan vi tar själva blir "gratis" för oss och de tre halvorna vi säljer skulle täcka alla utgifter. Skall faktiskt ta och räkna på det när domens dag är kommen.
Skall ta och fundera vidare på kilopriset, finns det fler bud?
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Baby Duck

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-10 kl 15:58 »
när vi slaktat en gris åt oss själva så har den kostat 20kr per kilo att föda upp.
skulle man sälja så ska det bli lite för besväret oxå..
beror klart på hur billigt foder man har.

trikinprov är en självklarhet, kostar 100kr häromkring.

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #15 skrivet: 31 okt-10 kl 20:24 »
Då var det gjort!
Resultatet blev: Vi sålde dem i halvor och tog 35 kr/kg räknat på slaktvikten alltså med huvud och allt. Då gick vi totalt ca 1000 kr i förtjänst för de två grisarna, borträknat alla utgifter inkl. slaktarn...

Lite onödigt vetande:)
Slaktvikten var 79% av levandevikten på en gris med levandevikt på 135 kg...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Existens?

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #16 skrivet: 01 nov-10 kl 07:42 »
Då var det gjort!
Resultatet blev: Vi sålde dem i halvor och tog 35 kr/kg räknat på slaktvikten alltså med huvud och allt. Då gick vi totalt ca 1000 kr i förtjänst för de två grisarna, borträknat alla utgifter inkl. slaktarn...

Lite onödigt vetande:)
Slaktvikten var 79% av levandevikten på en gris med levandevikt på 135 kg...

Fint, Tack!
Nu finns det ytterligare en som kommer att ifrågasätta ett pris på 60 kr/kg för styckat kött.
Slaktvikt och styckad vikt är det ingen som vet skillnaden på.

Tur att man håller på att ge upp grisbranchen.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #17 skrivet: 01 nov-10 kl 18:29 »
Trikinprov tas individuellt på ALLA grisar slaktade på svenska slakterier, det hittas varje år trikiner på dessa slakterier....


Gör det? Varför skriver då SVA så här: "Hos tamsvin har trikiner inte påvisats sedan 1994. Under åren har det slaktats drygt 3 miljoner grisar per år och alla har undersökts för eventuell förekomst av trikiner. "

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #18 skrivet: 01 nov-10 kl 22:26 »
Fint, Tack!
Nu finns det ytterligare en som kommer att ifrågasätta ett pris på 60 kr/kg för styckat kött.
Slaktvikt och styckad vikt är det ingen som vet skillnaden på.

Tur att man håller på att ge upp grisbranchen.
Förstår inte riktigt inlägget ???
För egen del tyckte jag att det var praktiskt att ta slaktvikten med lägre kilopris istället för den faktiska köttvikten beroende på att köparna ville ha olika mycket av delarna. Sedan informerade jag dem om vad slaktvikt innebar och att det faktiska kilopriset blev högre.
Jag vägde köttet i efterhand och räknade ut att det verkliga köttpriset blev 50 kr/kg istället för 35 kr/kg som de betalade baserat på slaktvikten.
Köttvikten blev för övrigt 52% av levandevikten...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Existens?

  • Gäst
SV: Kilopris på styckad gris?
« Svar #19 skrivet: 02 nov-10 kl 07:22 »
Förstår inte riktigt inlägget ???
För egen del tyckte jag att det var praktiskt att ta slaktvikten med lägre kilopris istället för den faktiska köttvikten beroende på att köparna ville ha olika mycket av delarna. Sedan informerade jag dem om vad slaktvikt innebar och att det faktiska kilopriset blev högre.
Jag vägde köttet i efterhand och räknade ut att det verkliga köttpriset blev 50 kr/kg istället för 35 kr/kg som de betalade baserat på slaktvikten.
Köttvikten blev för övrigt 52% av levandevikten...
Det är bra att du informerade om vad det faktiska priset blev. Det är det alltför få som gör.
Du anar inte hur många mail och telefonsamtal jag får som säger att dom minsann betalat 32, 35 eller 37 kr kilot för sitt kött, och undrar varför jag tar 60.
Man blir rätt trött när det är något man försöker leva på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser