Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställa om från hereford till Highland Cattle värt??  (läst 890 gånger)

Ställa om från hereford till Highland Cattle värt??
« skrivet: 24 mar-23 kl 14:58 »
Tjenare!

Idag har vi hereford som står inne i ladugården under vintrarna och betar ute på somrarna. Vi har kapacitet i ladugården för max 12 kreatur + ett extra stall för kallvning. Men jag är sugen på att någon gång i framtiden köra på Highland Cattle i egenskap av tålighet mot kyla, vilket gör att vi kan ta in dem senare på hösten och släppa ut dem tidigare på våren.
Sen så tycker jag dem ser så himla fina och fräna ut!  ;D

Men det är några saker som bekymrar mig som någon kanske kan svara på.

-Horn fråga 1: Kan vi fortsätta låta djuren dricka från gamla badkar eller måste det finnas längre kärl så hornen inte stryper i kanterna? 

-Horn fråga 2: Blir hornen ett hinder i ladugården? Dem äter i foderbaljor där dem styr in huvudet genom en grind för att nå maten. Måste grindens bredd vara som hornen eller lär dem sig att "trixa igenom" hornen?

-Slaktfråga: Skiljer det något I slaktvikt mellan H-C och hereford?

-avelsfråga: Hur ser utbudet ut när man ska få tag på avelsdjur? Är det besvärligt jämfört med hereford?
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ställa om från hereford till Highland Cattle värt??
« Svar #1 skrivet: 24 mar-23 kl 20:03 »
Jag hade inte valt bort hereford till förmån för highland cattle.

Du bor i en annan del av landet än jag gör, men jag vill ändå delge mina erfarenheter. Nötkreatur är generellt tåliga mot kyla, oavsett ras. Det går förstås åt mera foder vid lägre temperaturer, men de mår bara gott av att vara ute på vintern. Min erfarenhet är att snö, minusgrader och låg luftfuktighet är en bättre miljö för de utegående kreaturen, än de regniga, blöta lervintrarna som är alltför vanliga här i Götaland. (Det är ändå odlingszon 4 här på Höglandet, där jag bor.) När vi haft rejäl vinter har jag sett mina kossor ligga ute i snön och idissla med istappar i pälsen. De gick bara in i ligghallen när det var utfodring, sen gick de ut igen när de hade ätit upp. Ras? Vänekor (med lite annan lantraskorsning på några av dem).

Slaktvikt är stor skillnad mellan hereford och HC, här har du några tabeller från Gårds- och djurhälsan, där du även kan se fett och klassning på djuren:
https://www.gardochdjurhalsan.se/wp-content/uploads/2019/06/kvalitetsutfall-jan-juni-2019.pdf
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Ställa om från hereford till Highland Cattle värt??
« Svar #2 skrivet: 25 mar-23 kl 05:37 »
är de polled canada Hereford ni har? de är väldigt lugna ?  ,, inte fundera på korsa hereford X belted galloway elr ((angus)),beltedgalloway enligt föreningen har hög slakt% trots de ett mindre djur så de är ju bra  Många korsar idag highland med beltedgalloway for att få dem pollade ((knappt något slakteri som vill slakta m långa horn )), i korsning ar nog highland ok men de har ofta opålitligt varierande  lynne ,

SV: Ställa om från hereford till Highland Cattle värt??
« Svar #3 skrivet: 25 mar-23 kl 10:14 »
Tack för tipset Skräptanten!  :D Bra länk du skickade, trodde inte det skulle skilja så mycket.

Eko-kalle. Nej, vi är inte intresserad av att korsa raser på våra nötkreatur i dagsläget :)

Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser