Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Härstamning m.m. på nyinköpt fjällko?  (läst 881 gånger)

Elijass

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • Bombus Marsvinsuppfödning
Härstamning m.m. på nyinköpt fjällko?
« skrivet: 28 feb-23 kl 13:36 »
Hej. Jag har gjorde slag i saken och hämtade, efter en tids pluggande och funderande, hem våra två första kor i helgen. En stut och en kviga som enligt uppgift ska vara 75% fjällko och 25% SRB. Det gjordes en förflyttning i CDB och stalljournal för nötkreatur finns.

Det jag undrar över är dock information om härstamning m.m...? Finns inte sånt registrerat någonstans och i så fall var? Finns det olika ställen? Var hör "vi" hemma i så fall?

Tanken är att ha dem som betesdjur och sedan får tiden utvisa om det blir slakt, fler kor eller att dessa två får skrutta runt tillsvidare på gården. Men så klart finns ju tanken där att man kanske blir helsåld och vill ta kalv på kvigan framöver.

Så mkt enklare att hitta information av det här slaget på får. Elitlamm for the win.
Föder upp marsvin för avel och utställning. Angorakaninägare med egen spinnrock. Intresserad av höns och vaktlar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Härstamning m.m. på nyinköpt fjällko?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-23 kl 11:51 »
Fick du ingen info från säljaren?

Jag är inte insatt i hur Svensk Fjällrasavel gör med korsningsdjur, men många andra föreningar tar bara in renrasiga djur i sin stambok/genbank. fjallko.se är föreningens hemsida iaf.
Jag antar att de har raskod 99 i CDB?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Elijass

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • Bombus Marsvinsuppfödning
SV: Härstamning m.m. på nyinköpt fjällko?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-23 kl 00:03 »
Tack, då får jag kolla med rasföreningen. :)
Föder upp marsvin för avel och utställning. Angorakaninägare med egen spinnrock. Intresserad av höns och vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 5 användare (1 dolda)
mommo, xaelanar, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser