Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är rimligt att göra & lägga ned på ett hus man bara hyr?  (läst 1287 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Det verkar som att forumet har tappat fart sedan sist jag var aktiv här, då hette jag något annat som jag glömt både en & två gånger så för enkelhetens skull blev det en ny användare.

På den tiden så bodde jag i en liten stuga utan vatten & avlopp, el & stora ekar fanns det dock gott om. Jag sålde allt jag ägde & sa upp mig från jobbet jag hade & gjorde egentligen ingenting där i skogen men lärde mig en hel del.
Jag minns att jag älskade den tiden i livet trots att jag ingenting ägde & inte ens visste vad klockan var. Jag somnade när jag var trött & vaknade när det var dags.
Min bästa vän som var en hund har somnat in sedan dess men troligtvis har mer än så skett.

Idag finns det en ny hund men även en tjej som  ;D orkat med i snart 8 år. Har lämnat den lilla stugan i skogen sedan länge & har passerat x antal lägenheter & jobb i stan.
Ska nu byta ut flashback mot alternativ ännu en gång & denna gången tänkte jag nog stanna kvar. Jag gillar ju det här forumet.
 
Sedan september 22 så bor vi på landet i en gammal parstuga med röda knutar alldeles i närheten av en sjö, 50 meter från huset skulle jag gissa.
Jag verkligen älskar platsen men att bara hyra stör mig på något vis även om hyran är vettig & elen ingår i tider som dessa.

Åren i stan gjorde mig till heroinist, så idag lämnar jag prover för att visa att jag är ren, vilket jag nu varit ett bra tag.
Tack & lov så är det ingen direkt utmaning då livet på landet håller mig såpass upptagen & jag verkligen njuter av det.
Är "sjukskriven" efter heroinet & lägger idag all tid här hemma & jag mår riktigt bra utav det.

Då vi flyttade ut, eller in om ni vill säga så, så nära inpå vintern så hade vi ingen ved liggandes utan använde uteslutande element förra vintern vilket kändes jävligt fel i mig även om elen ingår i hyran. Denna sommar har jag tagit ned några träd & huggit upp en del som blåst omkull & blivit torrt, vilket var ett jävla jobb med en batteridriven motorsåg & en dålig yxa.

Vi har kittat & målat fönster, byggt ett hönshus & en vedbod. Det finns massor mer jag vill göra men hur mycket är egentligen rimligt att göra på en fastighet som man bara hyr? Jag älskar ju att hålla på & det gör mig ingenting att fixa, bygga & laga då det någonstans är det jag vill få ut av ett liv på landet.
Men hur mycket är egentligen rimligt att göra på en fastighet man bara hyr?
Hyran är som sagt rimlig & den gnäller jag inte över, men hade jag ägt stället själv hade det känts mycket vettigare att göra allt jag gör. Nästa vår tänkte vi byta vindskivor, lite trasig panel & måla utvändigt. Vi har en gammal bod a 30m2 som står över den gamla jordkällaren. Taket på boden måste bytas innan det rasar, teglet tas ned, ny råspont, ströläkt & bärläkt innan teglet ska upp igen. Jag skulle gilla att göra arbetet men är det rimligt att som hyresgäst ta på sig det?
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
...och när fastigheten börjar se säljbar ut kommer den ut på marknaden och om du då inte vill/kan köpa får du flytta.
Oavsett hyra så är det alltså inte rimligt att lägga ner tid på en annans fastighet. Vilken överenskommelse har du med ägaren? Vem betalar t.ex. material? Vet många som gjort resan med att hyra ett ruckel,hjälpa ägaren med att rusta upp med motivering att det blir ju roligare att bo där men som sedan får flytta när huset ser vettigt ut. hur säljbart det är beror ju givetvis på var det ligger,om huset ingår i ett skogsskifte,är avstyckningsbart m.m. I mina trakter finns inte längre några billiga hus. Marknaden dammsuger allt,priserna stiger och hyresgäster som alltså hyrt billigt pga att fastigheten har lägre standard får flytta då trycket från danskar,tyskar o  holländare ökar. För dem är ett hus i Sverige billigt. samma trend inom pendlingsavstånd till i stort alla större tätorter fast där finns också en svensk köparkategori som vill lämna dyra bostäder i staden.
I ditt ställe skulle jag noga tänka efter innan man lägger ner möda för att sedan bli blåst. Det finns ju också fastighetsägare som vill behålla pga släktförhållanden m.m och då gärna ser en hyresgäst som håller efter huset och då kompenseras med en vettig hyra. I det läget kan lite större arbetsinsatser vara befogade om det samtidigt ökar din livskvalite. Men materialfrågan blir ju då mer aktuell. Att lägga ner egna pengar vid sidan av hyran kan ju då bli mer vanskligt. Hur det är i ditt fall vet bara du...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Kortfattat.
Inte ett skit om det inte resulterar i rejäl ersättning för arbete, verktyg mm .
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
Som hyresgäst skall du inte jobba på själva huset. Det finns så mycket annat roligt att göra när du bor så här, till exempel:

Gräva upp några land och odla egen mat, som du lagar fantastiska rätter utav.
Plantera bärbuskar med hjälp av gratis sticklingar och skott, som du skaffar hos bekanta.
Lär dig mer om användbara eller rentav ätliga växter och kryddor, som kan finnas i trakten.
Utforska omgivningarna, studera kartor, skaffa dig "egna" svamp- och bärställen.
Inred något uthus i all enkelhet som snickarbod och lär dig att slöjda och tälja små fina ting (små skedar och handtag, krokar och hängare av naturmaterial är alltid populära.)
Snickra i det mindre formatet: saker som du kan ta med dig till nästa boplats.
Börja läsa intessanta böcker på ett nytt sätt, kanske om något tema som egentligen alltid intresserat dig. Biblioteken har både pappers- och e-böcker.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Jag skulle gilla att göra arbetet men är det rimligt att som hyresgäst ta på sig det?

Med tanke på att det är din terapi så ja.
Men din tid (du skänker ju bort pengar) kanske vore bättre nån annanstans. Kanske finns en bonde i närheten som har mer nytta än din hyresvärd.
Men rent generellt så är det inge annorlunda mot att hyra en lägenhet av kommun. Vid problem ringer man vaktmästaren. Nåt så enkelt som att plocka rent hängrännan på vår och höst är nåt som husägaren ska göra om det inte skriftligt står i kontraktet. Klippa gräset. Det ska husägaren komma och göra.
Finns dom som hyr hus med vaktmästar roll i kontraktet. Men då ska man verkligen se till så denna då inte går plus. Som regel hyrs hus ut med en 2-3000 kr över vad banken ska ha av ägaren. Då är vaktmästar rollen värd 3-4000 kr.
Bara att det bor nån i deras hus motför att stå tomt är värt en hel del över vintern.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Men då ska man verkligen se till så denna då inte går plus.
Varför skulle man hyra ut ett hus om man inte tjänar på det?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Varför skulle man hyra ut ett hus om man inte tjänar på det?

Det gör man. Man slipper åka dit och sköta allt. Slipper elda för kråkorna på vintern. Betala en person 1000 kr timmen för att dom åker dit och fixar småsaker.
Man får mindre som inkomst. Men tjänar på att man slipper utgifter eller offra sin egen tid.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Kanske finns en bonde i närheten som har mer nytta än din hyresvärd.
Nå, om man är bonde och hyr ut hus för att tjäna pengar verkar det vara ok?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Nå, om man är bonde och hyr ut hus för att tjäna pengar verkar det vara ok?

Gråzon  ;D Som regel brukar bönder hyra ut sin extra bostad till en dräng eller piga.

Från egen erfarenhet vet jag dock att det är en dålig kombo med extra jobb för en bonde. För dagen kommer komma då hen får ett val. Då nåt allvarligt krånglar kommer valet att antingen sköta djuren eller extrajobbet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser