Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolering till luckan på pannan.  (läst 1200 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
isolering till luckan på pannan.
« skrivet: 26 sep-22 kl 18:01 »
 Hej på er!  jag håller på att byta lite grejjer på pannan, bla plåtar som sitter på luckorna, de är sönder brända, mellan själva luckan och plåtarna sitter det isolering, tjocklek är inte avgörande kan ta dubbel eller
skära,, jo var finns lämpliga isolerskivor som man kan skära till, som tål värme då? billigt bör det va. och
gärna byggmax eller liknande,fysiska affärer.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #1 skrivet: 27 sep-22 kl 13:43 »
funkar inte vanlig stenull? Den skall ju vara brandhärdig. glasullen brukar smälta vid hög temp.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #2 skrivet: 27 sep-22 kl 15:59 »
På ett sånt där ställe blir det knappast så varmt att glasull smälter. Ofta är det ju något glasulliknande som finns som isolering från fabrik i pannor som är så moderna att de inte är isolerade med asbest.

En risk med isolering som är avsedd som byggisolering är att bindemedlet i den bryts ner av värmen och börjar osa och lukta illa. Istället för att köpa ny isolering, skulle jag föreslå att man tar vara på isoleringen runt ugnen från en kasserad elspis och återanvänder den.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #3 skrivet: 28 sep-22 kl 09:07 »
funkar inte vanlig stenull? Den skall ju vara brandhärdig. glasullen brukar smälta vid hög temp.


ska kolla upp stenull,om det finns i skivor\plattor

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #4 skrivet: 28 sep-22 kl 11:14 »
På ett sånt där ställe blir det knappast så varmt att glasull smälter. Ofta är det ju något glasulliknande som finns som isolering från fabrik i pannor som är så moderna att de inte är isolerade med asbest.

En risk med isolering som är avsedd som byggisolering är att bindemedlet i den bryts ner av värmen och börjar osa och lukta illa. Istället för att köpa ny isolering, skulle jag föreslå att man tar vara på isoleringen runt ugnen från en kasserad elspis och återanvänder den.

har tyvärr ingen defekt ugn i närheten,annars hade jag gått på det, tänkte lösa det snabbt har några brandfiltar,klippa till några bitar av det kanske,4 -5 lager.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #5 skrivet: 29 sep-22 kl 19:35 »
har svårt att hitta någon lämplig skiva, nån som kan länka till någon?

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #6 skrivet: 29 sep-22 kl 20:38 »
Prova att söka brandskyddsskiva silikat
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #7 skrivet: 30 sep-22 kl 20:59 »
Den kökspanna som jag har nu, har ingen isolering i någon av sina luckor. Men dom är uppbyggda av två skivor med en bit emellan. Så jag är inte säker på att du behöver någon isolering alls.
kretslopp

 

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #8 skrivet: 02 okt-22 kl 20:52 »
Den kökspanna som jag har nu, har ingen isolering i någon av sina luckor. Men dom är uppbyggda av två skivor med en bit emellan. Så jag är inte säker på att du behöver någon isolering alls.


jag tänke nåt sånt,rördistanser mellan plåtarna bara,så man kan dra fast den främre plåten så den inte är lös.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: isolering till luckan på pannan.
« Svar #9 skrivet: 02 okt-22 kl 20:53 »
Prova att söka brandskyddsskiva silikat

ska kolla upp det,vi har en elda butik i karlskrona, där borde finnas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser