Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korn för ölbryggning  (läst 1490 gånger)

markus1984

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Korn för ölbryggning
« skrivet: 22 aug-22 kl 08:13 »
Jag är nybörjare både inom ölbryggning och spannmålsodling men tycker att det skulle vara spännande att testa att odla mina öl-ingredienser själv.  Jag har inga större förhoppningar om att resultatet kommer bli superbra första gångerna men det vore en intressant erfarenhet.

Jag har redan en humlestång som ger OK skörd, och jag skulle till nästa säsong vilja testa att odla nån kornsort som passar att mälta och använda i öl.

Är det någon som har tips på någon kornsort som passar att använda i öl, samt gärna om det finns någon bra återförsäljare som ni kan rekommendera.

Jag odlar i zon 4.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Korn för ölbryggning
« Svar #1 skrivet: 22 aug-22 kl 08:55 »
Titta efter maltkorn så får du tips på sorter.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Korn för ölbryggning
« Svar #2 skrivet: 22 aug-22 kl 20:59 »
Idag är det inne igen med andra spannmål utöver korn till ölbryggning.

Som Weissbier (kornmalt+vete). Har enstaka gånger också sett kombon kornmalt+havre och kornmalt+råg.

Undrar hur man på självhushållarnivån går till väga när man groddar korn för att göra malt. Groddarna efter utväxt behöver separeras från 'höljet'.
Det sägs att med groddar i malt så blir proteinhalten för hög och den mäskade malten grumlig när den senare jäses till öl. Samt ev bismak - detta vet jag inte om det är sant eller bara hörsägen.

markus1984

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Korn för ölbryggning
« Svar #3 skrivet: 25 aug-22 kl 11:11 »
Titta efter maltkorn så får du tips på sorter.

Tack för tipset, det dök upp flera spännande sorter! Nu återstår bara att hitta en bra återförsäljare.

markus1984

  • Inlägg: 3
    • Södermanland