Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin utan tillsyn hela juni  (läst 2179 gånger)

Almson

  • Inlägg: 29
    • Uppland
Bin utan tillsyn hela juni
« skrivet: 11 aug-22 kl 13:47 »
Jag kommer ev behöva lämna mina bin utan tillsyn i 3-4 veckor i juni nästa år. Finns det nåt sätt att lösa detta så att jag inte har tomma kupor och grannarna svärmar i skorstenar och väggar när jag kommer tillbaka?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #1 skrivet: 12 aug-22 kl 05:20 »
Jag kommer ev behöva lämna mina bin utan tillsyn i 3-4 veckor i juni nästa år. Finns det nåt sätt att lösa detta så att jag inte har tomma kupor och grannarna svärmar i skorstenar och väggar när jag kommer tillbaka?

Jodå, t.ex. så kan du kan klyva alla samhällena i vardera två delar, strax innan du åker bort! Därmed känner de sig svagare och blir mindre benägna att svärma...

Almson

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #2 skrivet: 12 aug-22 kl 13:00 »
Tack för tipset Torkel!
Lämnar jag då ena halvan utan drottning, låter dem dra upp en ny och sen plockar bort henne om jag vill slå ihop de igen när jag kommer tillbaka?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #3 skrivet: 12 aug-22 kl 20:00 »
Tack för tipset Torkel!
Lämnar jag då ena halvan utan drottning, låter dem dra upp en ny och sen plockar bort henne om jag vill slå ihop de igen när jag kommer tillbaka?

Precis så! Förslagsvis så flyttar du ursprungssamhället åt sidan (med drottningen kvar i) och sedan ställer du andra halvan av samhället (utan drottning) på platsen där samhället stod från början. På detta sätt jämnar du ut bistyrkan mellan de båda delarna. Ty delen på ny plats tappar sina dragbin, då dessa "flyger hem" till "gamla adressen", men detta uppvägs av att denna del, redan från början, har en aktiv drottning som producerar massa nya bin.

orginallinus

  • Inlägg: 12
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #4 skrivet: 13 aug-22 kl 22:22 »
Du kan ju också sätta upp svärmfällor, typ en låda med volym på ungefär 30l, gärna ett par meter över marken och helst med öppning med mot söder i ett halvskuggigt läge. Köp lite feromon (bäst) alternativt citrongräsolja eller både via valfri handlare och häng in några tomma ramarr, gärna där det varit yngel i tidigare. Du får meddela bitillsyningsmannen först, men de får sitta uppe mellan 15-maj tom 31 juli.

 

orginallinus

  • Inlägg: 12
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #5 skrivet: 13 aug-22 kl 22:25 »
Du kan ju också sätta upp svärmfällor, typ en låda med volym på ungefär 30l, gärna ett par meter över marken och helst med öppning med mot söder i ett halvskuggigt läge. Köp lite feromon (bäst) alternativt citrongräsolja eller både via valfri handlare och häng in några tomma ramarr, gärna där det varit yngel i tidigare. Du får meddela bitillsyningsmannen först, men de får sitta uppe mellan 15-maj tom 31 juli. Kombinerar du detta med ovan så har du nog gjort vad du kan, och så har du också chansen att fånga andra svärmar, dvs du får i bästa fall gratis bisamhällen med riktigt bra fart i.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #6 skrivet: 18 aug-22 kl 22:16 »
Jodå, t.ex. så kan du kan klyva alla samhällena i vardera två delar, strax innan du åker bort! Därmed känner de sig svagare och blir mindre benägna att svärma...
Om jag får fråga vad är fördelen med att klyva i två halvor jämfört med att ta bort ett par ramar som vid avläggare? Är det för att vara på den säkra sidan?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #7 skrivet: 29 aug-22 kl 11:39 »
Om jag får fråga vad är fördelen med att klyva i två halvor jämfört med att ta bort ett par ramar som vid avläggare? Är det för att vara på den säkra sidan?

Typ, så...

Almson

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: Bin utan tillsyn hela juni
« Svar #8 skrivet: 02 sep-22 kl 17:22 »
Tack Originallinus för tipset om svärmfällorna! Då kanske jag ska klara tågluffen med bina i behåll!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser