Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planritningar för "Småhus"-konceptet?  (läst 929 gånger)

Kristoffer Grundström

  • Inlägg: 2
  • Nyfiken i en strut.
    • Västerbotten
Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« skrivet: 16 jul-22 kl 20:49 »
Var kan man snabbast och enklast och billigast (helst gratis om det går) hitta planritningar för att bygga ett litet anpassat hus?
Jag har följt Grand Designs under många år, men mig veterligen så lägger de aldrig ut ritningarna för allmänheten.
Därför söker jag PDF-dokument för att hitta inspiration för att i framtiden bygga ett smart hus (från den första delen till den sista delen) som är mindre.
Fråga mig.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-22 kl 21:11 »
Den som gjort en ritning vill sannolikt ha betalt för arbetet.

Dock finns möjligheten att begära ut bygglovshandlingarna på befintliga byggnader från berörd kommun så om du vet nått lämpligt hus kan du  begära ut handlingarna från bygglov avd. och låta dig inspireras av dem.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-22 kl 23:24 »
Tänk också på att en arkitekt har upphovsrätt till sina ritningar. Även om man kan få ut kopior av dem från byggnadsnämnden, är det inte fritt fram att utnyttja dem för att bygga ett hus på eget bevåg.

En annan möjlighet är att hålla utkik efter huskonstruktioner som har tagits fram inom ramen för högskole- eller universitetsprojekt (exjobb, doktorsavhandlingar etc), de brukar ligga fritt tillgängliga på nätet och ofta - men inte alltid - är upphovsrättsfrågorna enklare i sådana fall.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-22 kl 10:05 »
Tänk också på att en arkitekt har upphovsrätt till sina ritningar. Även om man kan få ut kopior av dem från byggnadsnämnden, är det inte fritt fram att utnyttja dem för att bygga ett hus på eget bevåg.


Alla har upphovsrätt till sina ritningar, om jag vill inspireras av dina eller nån arkitekts är det ok, men rena 'blåkopior' är inte tillåtet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-22 kl 09:47 »
Sedan är det stor skillnad om du bygger ett hus åt dig själv, eller om du startar en produktion.

Om man tar en tur i ett område med små hus som ser vettiga ut, så kan man ju knacka på och fråga hur de trivs med sitt hus. En sak är ju att se en ritning, en annan att bo i det färdiga huset.

Jag bor i ett klassiskt, rätt stort trähus på landet, men skulle jag bygga nytt så skulle det inte bli den formen. Finns många kul lösningar... Googla är en lösning för att få nya intryck, och det finns ritprogram så man relativt lätt gör en ritning över det "perfekta" huset. Roligare att göra ett eget än att kopiera någon annans.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-22 kl 15:21 »
Lämpliga söktermer kan kanske vara Per-Albintorp, frontmannahus eller typritningar till småbostäder. Väl utprövade hustyper som fortfarande fungerar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Planritningar för "Småhus"-konceptet?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-22 kl 18:05 »
Fyrkantiga funkis hus borde vara den enklaste..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser