Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musfälla  (läst 929 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Musfälla
« skrivet: 14 jan-22 kl 13:00 »
Hallå
Agnade musfällorna med sirap, den typ av fälla som har en behållare för agnet. Mössen totalt ignorerar det nu ( med nötkräm i fällorna var det ett helt annat sug från deras sida).
Har jag gjort bort mej som tog till sirap? Tycker att det är lite konstigt att de inte är intresserade

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Musfälla
« Svar #1 skrivet: 14 jan-22 kl 13:04 »
Hade av misstag en vattenkanna vid en trapp i uthuset. Var väl nåt spill i den från hönsen. Efter vintern då jag skulle ha den låg det minst 20 möss i den.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfälla
« Svar #2 skrivet: 14 jan-22 kl 15:21 »
Möss är ju vegetarianer och behöver äta ofta, så nötter (eller nutella) står nog högt på listan.

På tal om ofrivilliga fällor så hade jag ett 2 meter långt 2" plaströr ståendes i ladan lutat mot väggen lagom där det gick en tvärbalk. När jag skulle ha röret satt det en propp i botten, bestående av två stackars möss. Mycket som kan bli obehagliga dödsfällor för nyfikna djur.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Musfälla
« Svar #3 skrivet: 14 jan-22 kl 15:52 »
Två beten som jag har använt med framgång den här säsongen är Snickers respektive rökt skinka.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Musfälla
« Svar #4 skrivet: 15 jan-22 kl 11:05 »
Herre gud, jag har nog provat allt...från chokladsås, karamellsås, korv, biff (!), ost, kaviar, makrill i tomatsås, kex, nötkräm, kokt potatis, knäckebröd, leverpastej, käck (lakritskola), dixikola,  majonäs....årets bästa bete är helt klart danskt rågmjölsbröd, surt, mörkt och med fröer.
Bor på landet och har som ni förstår problem varje vinter. Har funderat på att köpa en elektrisk fälla men de matas med chokladsås och där tror jag svagheten sitter. Man måste byta bete hela tiden.
I år var vi med om en äcklig sak. De råttor och möss som fångades lades i en spann (hink), vi har gift utlagt också och vill inte riskera att rovfåglar får gift i sig om vi lägger ut de döda ....
Vi hade ett 10 tal råttor och 4 möss i spannen och plötsligt en morgon var spannen tom. Råttorna hade ätit upp dem..... :-\ :-\ :-\  Först trodde vi inte det var sant och fortsatte lägga i spannen, nu försvann åter ett gäng, så vi lade lock på.

En del säger att man inte kan ha både råttor och möss samtidigt men vi har möss ute i logen och råttor i stallet hos hönsen. Hönsen bryr sig inte om dem.
Grannarnas katter springer in till hönsen men nu är det ju kallt och dörren ut är stängd så vi får ingen hjälp där. Våra egna katter har aldrig jagat!!!!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Musfälla
« Svar #5 skrivet: 15 jan-22 kl 11:34 »
Vi har gift utlagt också och vill inte riskera att rovfåglar får gift i sig om vi lägger ut de döda ....

Klokt beslut: På tomten vid huset i Gessie var där flera rovfåglar som du skriver fick i sig gift
vid att de åt råttor/möss som var förgiftat!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfälla
« Svar #6 skrivet: 15 jan-22 kl 11:41 »
Bra med någon som gör skillnad på råttor och möss, tycker att de flesta har dålig koll.

Råttor äter allt, till skillnad från möss. Råttor kan också vara för tuffa för en del katter. Kommer ihåg svärföräldrarnas katter där endast hankatten tog råttor, medan de båda honkatterna var fenomenala på möss men inte rådde på råttorna.

Råttor är också försiktigare när det gäller maten, de misstänker alltid att det kan vara farligt.


Har du tur Znibban så har några råttor fått smak på artfränder och blir så kallade "killerrats". Finns en del försök med sådant. Är ju en ruskigare form av felbeteende än när man får äggätare i hönsflocken.


Flyttade arbetsbilen igår och där hade mössen varit inne och ätit på armstödet till förarsätet... >:( Skall ställa två fällor i den nu när jag kom ihåg det igen. Russin i den ena och mandel i den andra, någon glögg får de ej ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser