Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Skapa och leva i ett ”Allmogecenter” tillsammans?  (läst 544 gånger)

skandinavist

• Västergötland
Västergötland Skapa och leva i ett ”Allmogecenter” tillsammans?
« skrivet: 10 jan-22 kl 22:38 »
Jag när en dröm om att tillsammans med likasinnade skapa ett center för skandinavisk folkkultur, eller ett ”Allmogecenter”. Tillsammans kunde vi lära oss olika i traditionella hantverk, och även anordna kurser om sådant, odla historiska växter för egen konsumtion och försäljning, hålla lantrasdjur, ha sommarcafé, musikaftnar, bondauktioner, loppis, fiska, jaga, bada bastu, lära oss att bygga och skjuta pilbåge och mycket annat som kan utveckla oss själva som människor och bidra till att hålla vår gamla allmogekultur i hävd. Självförsörjning i möjligaste mån kommer att eftersträvas.

För att detta ska kunna bli till verklighet erbjuder jag följande:
•   Fritt boende i mitt gamla soldattorp, tillsammans med övriga ”bönder” (ej privat rum).
•   Enkel men charmig levnadsstandard.
•   Delade intäkter från allt vi skapar och säljer.
•   En harmonisk och utvecklande livsstil.
•   Medbestämmande i allt vi företar oss., inklusive vid antagande av nya inneboende ”bönder”.

För att du ska vara aktuell är det viktigt att du:
1.   Är intresserad av historia och skandinavisk folkkultur.
2.   Har lätt för att samarbeta med andra, och inte bangar för att arbeta med kroppen.
3.   Värdesätter din frihet och att leva i samklang med naturen, och därför gärna eftersträvar självförsörjning.
4.   Ser charmen i ett enkelt leverne tillsammans med andra likasinnade.
5.   Inte har ett beroende som kan gå ut över andra.
6.   Inte är kriminellt belastad eller har psykisk sjukdom eller svårt att behärska ditt temperament.
7.   Inte är ”maktkåt” utan har ett demokratiskt sinnelag och är ödmjuk inför andras viljor.

Värdefulla förmågor som kan komma att anses gynnsamma är:
   Odlingserfarenhet.
   Kunskap om djurhållning, alternativt att köra med häst.
   Kunskap i byggande och snickrande.
   Kunskap i något/några traditionella hantverk.
   Kunskaper om antikviteter och stilarter.
   Förmågan att göra hemsidor och/eller marknadsföring.
   Erfarenhet av biodling.
   Äger en skåpbil/släp/båt/husvagn/militärtält/bastu.
   Har ett personligt nätverk av likasinnade.

Frågor/intresse?
Om du som läser detta har frågor eller är nyfiken/intresserad, så hör gärna av dig direkt till mig (PM). Det går också bra att maila mig på traditionellt vis på: Andeniflaskan@protonmail.com .

Skandinavisten

Historie- och naturromantiker

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 2 användare
malarmaster, Carina Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser