Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis i komposten  (läst 1331 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Potatis i komposten
« skrivet: 10 jan-22 kl 13:29 »
Jag lägger gärna potatisskal och köpta gröna potatisar i komposten. I bokashi först eller direkt i kallkomposten, det varierar.
Kan jag ta jord ur komposten sen och odla tomater i den?
Stannar eventuella poatissjukdomar i jorden hos den som odlade potatisarna eller kan de följa med?
Tänker på att det är bäst att inte sätta tomaterna där det varit potatisland förra året, eller helst de senaste 6 åren.

Hur gör ni andra?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Potatis i komposten
« Svar #1 skrivet: 10 jan-22 kl 13:51 »
Jag vet inte av att någon har brytt sig särskilt. Ibland rotar ju sig potatisar i komposten, och då får de väl växa där.

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Potatis i komposten
« Svar #2 skrivet: 10 jan-22 kl 14:50 »
Vill man vara helt på den säkra sidan är det kanske bäst då att kompostera potatisar/skal/andra växtdelar separat, men låter som total överkurs för småodlare/hobbyodlare. Potatis med kända sjukdomar kan man ju skippa, men annars har jag allt i komposten och använder den sedan överallt. Om man dessutom växelbrukar och samodlar, så borde ju riskerna bli rätt små. Överhuvudtaget är väl växter som sam- och täckodlas lite mer garderade, eftersom de inte utsätts för så mycket annan stress. Mer mångfald blir mindre risker helt enkelt.
Ingen människa är illegal

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Potatis i komposten
« Svar #3 skrivet: 10 jan-22 kl 20:55 »
Då jag inte har hushållsgris är det helt naturligt att kasserade potatisar åker i komposten här.
Om komposten är ofrusen och inte beväxt med pumpa, krasse eller som jag brukar kalla det 'arve potatis'
tar jag självklart av det komposterade mtrl om jag behöver.

Som svar på din fråga, ja du kan ta jord ur komposten för tomatodling. Är kompostjorden för bördig blandar du den lämpligen med sand om du tänker dig att så dina tomatfrön i den.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Potatis i komposten
« Svar #4 skrivet: 10 jan-22 kl 21:01 »
Om man vill vara helt säker på att det inte skiter sig så bör man inte använda hushållskomposten till tomatodling.

Men, det kan gå hur bra som helst också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Potatis i komposten
« Svar #5 skrivet: 11 jan-22 kl 09:51 »
Jag brukar samodla Tagetes med potatis  och även tomatodlingen får tagetes planterad. (inte potatis och tomat ihop)....
Tagetes tar bort nematoder så det fräschar upp jorden,

Pratade med en stor handelsträdgård, trädgårdsmästaren där sa att han aldrig bytte jord och odlade bara tomater där. Hans lösning var att tillsätta stora mänger gödsel, det höll jorden och aktiviteten på mikroorganismer i perfekt balans.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Potatis i komposten
« Svar #6 skrivet: 12 jan-22 kl 15:17 »
Ja jag har hört det från flera håll, tillför kompost, gödsel och gräsklipp så är det inga problem att fortsätta odla samma gröda i jorden. Men det vore ju så tråkigt om alla årets tomater till exempel skulle vissna och dö av ett potatisvirus bara för att jag slarvat.

Men det låter iallafall som att det inte är ett "nej för tusan akta dig för det" så då kanske jag kan släppa farhågorna och prova lite. Jag tycker inte det känns rätt att betala för att bli av med komposten och sen åka och köpa jord i påse.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Potatis i komposten
« Svar #7 skrivet: 13 jan-22 kl 11:38 »
Jag brukar samodla Tagetes med potatis  och även tomatodlingen får tagetes planterad. (inte potatis och tomat ihop)....
Tagetes tar bort nematoder så det fräschar upp jorden,

Pratade med en stor handelsträdgård, trädgårdsmästaren där sa att han aldrig bytte jord och odlade bara tomater där. Hans lösning var att tillsätta stora mänger gödsel, det höll jorden och aktiviteten på mikroorganismer i perfekt balans.

Nej precis odla inte potatis och tomater på samme ställe!
Tagetes är vackra att se på och trivas ihop med de flesta andra växter i en odling!
En länk om samodling https://grow-here.com/samplantering-tips/
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 8 användare (2 dolda)
kloge74, xaelanar, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser