Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärvt vapen  (läst 7096 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
Ärvt vapen
« skrivet: 11 nov-21 kl 20:20 »
God afton!
En mig bekant man har avlidit . När hans fader avled någon gång på 1980-talet, fick han ärva ett (en-skotts) "salongsgevär" , kaliber  22 LR.  Han behövde inte "plugga" vapnet; fick licens såsom "affektionsvärde", eller hur man nu rubricerar det. Nu har han själv gått bort och har en manlig arvinge. Kan den arvingen  räkna med att ärva vapnet "opluggat"  och också få samma licens ?
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #1 skrivet: 11 nov-21 kl 20:43 »
Inte helt säker, men jag tror inte det. Opluggat så gäller ju vapenskåp och jägarexamen. Salongsgevär får man nog inte heller jaktlicens på, men det kanske går med att få det godkänt för avlivning vid fällfångst.

Han behöver kolla med någon som kan, det är inte helt lätt idag.  Kan vara en ide att slå en signal till någon av dessa  https://vapeninfo.se/jagarforbund/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #2 skrivet: 11 nov-21 kl 22:35 »
Man har skärpt reglerna.
För att få licensen så måste det idag vara pluggat av vapenhandlare med tillstånd att göra sådana jobb och med bemyndigande att skriva intyg på det.
Detta måste göras innan licensansökan kan göras.
Länk till polisen https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/minnes--och-samlingsvapen/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #3 skrivet: 12 nov-21 kl 06:26 »
Tack, mina vänner! Jag kommer att meddela vederbörande era råd!
Tycker dock att det ser mörkt ut.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #4 skrivet: 12 nov-21 kl 09:16 »
Tack, mina vänner! Jag kommer att meddela vederbörande era råd!
Tycker dock att det ser mörkt ut.
Hälsningar!
G S

Han kan ta "lilla" jägarexamen så får han ha den bössan och hagelbrakare om han får licensen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #5 skrivet: 12 nov-21 kl 10:25 »
Men allt kommer med kostnader. Om vapnet skall vara i brukbart skick så behövs vapenskåp, finns väl från ca 3 000 kr. Själva jägarexamen kostar något, oftast inte så mycket men tar tid som man kanske inte har, och intresse kanske saknas.

Om vapnet pluggas så kostar det en slant också, vapenteknikern lever ju på sitt arbete och det tar en stund att fixa ett vapen. Vi hade ett liknande fall nu under sommaren och hade turen att en pensionerad vapentekniker som hade kvar behörigheten fixade arvegodset för en tusenlapp, men jag skulle gissa att det var halva priset av vad det borde kostat. Men då får grabben ha vapnet på väggen, visserligen fastlåst men med ett klenare lås. Och han behöver inte ha jägarexamen.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Ärvt vapen
« Svar #6 skrivet: 13 nov-21 kl 06:13 »
går de ta lilla jägarexamen inget som framgår  på de olika utbildningsplatserna  bra om de finns ,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #7 skrivet: 13 nov-21 kl 11:10 »
går de ta lilla jägarexamen inget som framgår  på de olika utbildningsplatserna  bra om de finns ,

Det finns tre varianter på uppskjutningen.
Finkalibriga där 22:an ingår.
Hagel.
Och grovkalibriga till högviltet.
Man kan söka licens utifrån vilken klass man har skjutit godkänt i.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #8 skrivet: 31 mar-22 kl 23:00 »
Nästan rätt.
Grundkursen för jägarexamen är teoriprov och skytte med hagel och kulkaliber i de lägre klasserna. Vill man sen bli högviltjägare och skaffa kulvapen i klass 1 (för älgjakt) så är det ytterligare teoriprov och skytteprov för klass 1. Salongsgeväret i frågan ligger i klass 4 och då räcker det med grundkursen. Jag har hållit kurser i över 20 år och rekommenderar varmt att gå om ni har tid och råd. Massor av kunskaper om våra vilda djur och fåglar mm. Skyttet är jättekul när det börjar lossna och man "tillverkar" den ena träffen efter den andra. Det ligger dock i farans riktning att det blir dyrt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #9 skrivet: 31 mar-22 kl 23:23 »
Men får du licens på ett salongsgevär? Inte med lätthet antar jag eftersom det inte är godkänt för jakt.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #10 skrivet: 01 apr-22 kl 09:27 »
Salongsgevär får användas för avlivning av fällfångade djur (smådjur som mink)  eller sportskytte. Vill man ha det för affektionsvärdet måste det göras permanent obrukbart.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #11 skrivet: 01 apr-22 kl 13:22 »
Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ansöker om licens...

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #12 skrivet: 01 apr-22 kl 14:22 »
De som skippar legala vapen räcker väl ut tungan.
Tråkig utveckling när de som söker licens blir behandlade med misstänksamhet medan buset går under radarn.
I dag är väntetiden på licens så lång på många platser att en jägarskoleelev som läst i studiecirkel under vintern och klarat av alla proven på skjutbanan under våren när den öppnat upp inte alls kan räkna med att få delta i sin första jakt under hösten.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Ärvt vapen
« Svar #13 skrivet: 01 apr-22 kl 14:37 »
Salongsgevär får användas för avlivning av fällfångade djur (smådjur som mink)  eller sportskytte. Vill man ha det för affektionsvärdet måste det göras permanent obrukbart.
Inte för fågel alltså?
Det är väl samma kaliber som till jaktvapen? Men det kanske finns fler faktorer som påverkar?
Jag är inte alls insatt i det här ämnet. Det enda jag ägnat mig åt är fältskytte, banskytte och luftgevärsskytte.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Ärvt vapen
« Svar #14 skrivet: 01 apr-22 kl 15:20 »
Salongsgeväret var en gång i tiden licensfritt och användes då av trädgårdsodlare för att bli av med skadedjur. Man sköt fåglar, råttor och kaniner som förstörde odlingarna. Det är antagligen därför som det dyker upp vapen som saknar licens än idag. När vapenlagstiftningen moderniserades kom både salongsgevär och vissa luftgevär med en viss prestanda att bli licenspliktiga. Salongsgeväret tillsammans med enskottsrevolver fick användningsområdet fällfångst. För att tidigare få licens måste man på något sätt bevisa sin trapperverksamhet. Intyg från handlare som fått in skinn eller "trovärdig" person som intygade att man var innehavare av fällor i lämpligt antal. Man fick även ansöka om licens för ammunition och visa upp den licensen för vapenhandlaren. I dag belastar inte ett salongsgevär den så kallade vapengarderoben.
Med salongsgevär skall anses ett enskottsgevär i klass 4 i kaliber 22 (5,6 mm) som i originalutförande understiger 2,5 kg står det i vapenlagen.
Sitter det en kråka i kråkfällan så är den ju fällfångad och lovlig. Räven har ett tunt pannben och går också att avliva med ett välriktat skott på nära håll med pröva för guds skull inte på ett fällfångat vildsvin....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #15 skrivet: 01 apr-22 kl 19:53 »
De är inte så hårda från sidan, i örat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #16 skrivet: 01 apr-22 kl 21:18 »
Salongsgevär får användas för avlivning av fällfångade djur (smådjur som mink)  eller sportskytte. Vill man ha det för affektionsvärdet måste det göras permanent obrukbart.

där har du fel.
Salongsgevär som är något gammalt namn är ju klass4vapen och får användas till fåglar som kråka,duva,ripa dom flesta småfåglar upp till korp storlek, korp är ej ok. och sen även några andra smådjur ,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #17 skrivet: 01 apr-22 kl 21:23 »
Lite information.

Ett salongsgevär och småviltstudsare är ett licenspliktigt klass 4 vapen i kalibrar som exempelvis . 22LR eller . 17 HMR. Med en småviltstudsare i dessa kalibrar får du jaga småvilt som ripa, kråka, kaja, duva, mink
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ärvt vapen
« Svar #18 skrivet: 02 apr-22 kl 00:00 »
Jag håller på Tiomilaskogens tolkning av lagen. Det jag fått höra av kursledare och dessutom läst är att jakt inte är tillåtet med enskottsvapen i klass 4. Lite konstigt egentligen när en vanlig kombi med en kulpipa och en hagelpipa får användas. Om man som med min rådjursbössa .223/12 skjuter ett dåligt skott på 80 meter med kulan så har man ju ingen möjlighet att backa upp med haglet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärvt vapen
« Svar #19 skrivet: 02 apr-22 kl 00:28 »
Jag håller på Tiomilaskogens tolkning av lagen. Det jag fått höra av kursledare och dessutom läst är att jakt inte är tillåtet med enskottsvapen i klass 4. Lite konstigt egentligen när en vanlig kombi med en kulpipa och en hagelpipa får användas. Om man som med min rådjursbössa .223/12 skjuter ett dåligt skott på 80 meter med kulan så har man ju ingen möjlighet att backa upp med haglet.
Varför får man då licens för enskottsvapen?
Eller det inte finns någon regel som förbjuder det?
Jag har en rullblockshagelkanon utan problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser