Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bädd inne i stall?  (läst 1516 gånger)

Getjäntan

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
Bädd inne i stall?
« skrivet: 26 sep-21 kl 17:09 »
Går det att ha bädd inne i ett varmstall? Eller luktar det mycket då?  :embarrassed2:
Stallet är som varmast +8grader vintertid.
Hur ska bädden skötas och så vidare?
Har bara erfarenhet av hästbädd gjord av spån i kallstall och torv i varmstall.
Då kalkades golvet först men fått höra nu att det är onödigt och att man ska använda stallosan istället, en produkt jag inte använt, läste lite snabbt på förpackningen och det verkar ju vara giftigt?  ???
Har inte tillgång till halm, men halmpellets kanske fungerar lika bra? Spelar det någon roll om det ligger gummimatta i botten?
Eller hur ska jag tänka kring strö i vinter? Hade gärna haft de ute men jag har rymmare och grannen är väl inte så nöjd.   ::)


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-21 kl 21:46 »
Nej, jag tycker inte djupströbäddar till getter luktar något nämnvärt.
Jag har gjort såhär, med utgångsläget ett rent golv (gummimatta är inga problem):
Strö något basiskt i botten, kalk eller vedaska (väl slocknad, naturligtvis). Stalosan funkar det med.
Sedan ett lager strö av vilken sort du vill. Släpp in getterna!
Efter det behöver du inte göra ett dugg med bädden förrän det är dags att gödsla ut på våren! (Med reservation för om du ger getterna torkat sly, då behöver du ta bort de rengnagda pinnarna, annars kommer bädden bli hemskt ihopfiltad och skitjobbig att mocka ut!)
Men vadå, tänker du, vad ska jag strö med, då? Svar: du behöver inte strö alls, den biten sköter getterna med de grova stjälkarna i höet/ensilaget!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Getjäntan

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-21 kl 21:33 »
Jag får testa  Yess

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-21 kl 21:42 »
Jag tycker också att det har fungerat bra, visserligen är här inte uppvärmt, men det är isolerat.
Dock är det ett mindre h---e att få rent där sedan om man ofta ger dem ris och kvistar att tugga på...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-21 kl 00:35 »
Vi högg rutor med yxa några gånger när vi gödslade ut.

Nu för tiden tar jag grävmaskinen ;D

Getjäntan

  • Inlägg: 9
    • Medelpad
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-21 kl 18:23 »
Vi högg rutor med yxa några gånger när vi gödslade ut.

Nu för tiden tar jag grävmaskinen ;D

En sådan skulle aldrig komma in i stallet mina getter bor i  :P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bädd inne i stall?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-21 kl 20:01 »
Blir ju ofta så att man stoppar in djuren på lite opraktiska ställen. Men en grävmaskin kommer in överallt ;D :o

Har ofta tänkt att man skulle ha det riktigt rationellt med djuren, men det får man läsa om istället... När vi högg de där bäddarna var vi ett helt gäng, så det gick på en dag per bädd. Då är det inte så jobbigt trots allt. Men att stå där två veckor själv...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 3 användare
kickan1971, xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser