Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästgödsel och träflis  (läst 1543 gånger)

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Hästgödsel och träflis
« skrivet: 05 jun-21 kl 23:13 »
Hej på er!

Jag har möjlighet att få stora mängder hästgödsel. Gissar att den inte är brunnen eller brunnen i varierande grad. Vad har ni för råd allmänt om att odla direkt i denna?
Har tillgång till träflis(woodchips) från egen produktion. Min tanke var att blanda gödseln med träflis och odla direkt i den.

Vad är era åsikter och erfarenheter?

Vad kan man odla?

Vad kan man inte odla?

Blanda i vulkansand eller inte?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #1 skrivet: 06 jun-21 kl 03:48 »
Min far mockar hästboxen varje dag. Spån som strö. Kör det direkt ut på potatislandet. Inte kutterspån då. Utan spån från en såg.
Träflis är dock grövre. Tar längre tid att bryta ner. Är det också av barrträd så kommer det starka terpentinet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #2 skrivet: 06 jun-21 kl 09:40 »
Hästskit är perfekt att odla med.
Även om den är färsk då hästen är ganska kass på att bryta ner fibrer och annat.

Jag använder alla sorter och då alltid i täckodling.
Lägger helt enkelt det på toppen. Det innebär att när jag planterar ut så maka jag bort ock planterar direkt i jorden.
Samma sak med sådd.
Det som händer då är att man får kopiösa mängder maskar som sköter om stora delar av nedbrytningen, man får inte några stora mängder ogräs heller och de få som får fästa är lätta att plocka.
Titta in på "no dig"

När det gäller trä flis eller spån så är det stora problemet att det går åt stora mängder kväve för att bryta ner det.
Men för den delen så är det ingen fara att ha en del sådant i bädden dock ska det inte vara enorma mängder.
Har du tillgång till det så är det perfekt att lägga runt odlingarna som gångar och efter ett par år sikta ut den fina jorden till att plantera i.
Terpentinet då.....   det är lättflyktigt och försvinner lätt i de tunna lager man faktiskt bara använder.

En intressant väg att gå med fliset är att kola det och använda kolet i odlingarna.
Då binder man kolet, bränner upp terpentinet och allt annat lättflyktigt och skapar boende för microlivet, skapar vatten och näringsmagasin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #3 skrivet: 06 jun-21 kl 10:22 »
göt upphöjda bäddar av hästskiten.. lägg flis i gångarna.. Skaffa halm att ha som täcke på bäddarna och odla squash, pumpor och sånt som gillar mkt näring... 
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #4 skrivet: 06 jun-21 kl 11:44 »
göt upphöjda bäddar av hästskiten.. lägg flis i gångarna.. Skaffa halm att ha som täcke på bäddarna och odla squash, pumpor och sånt som gillar mkt näring...

Också ett mycket bra tillvägagångssätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #5 skrivet: 06 jun-21 kl 12:31 »
Varför skulle man i Sverige blanda in vulkansand i någon odling alls? Råvaran "vulkansand" måste importeras, det finns ingen inhemsk att få tag på.

Däremot så finns det inhemskt producerat, olika sorters djurgödsel, kompost, eller, om det behövs, torv (lite tveksam eftersom den räknas som "fossil", eller "vanlig" sand, som man kan blanda in odlingsjorden för att bättra strukturen och/eller gödsla.

För att täcka odlingar , så kan man använda många olika material, både sådana som bryts ner relativt snabbt och som förbättrar jorden, som halm eller gräsklipp, eller sådant som bryts ner långsamt, t.ex. träflis eller fårull.
Fårull täcker bra (hindrar ogräs och håller fukt) men tar mer än en odlingssäsong på sig för att brytas ner.

"No dig" odlingar, har jag gjort med urtaget material från hästboxar, eller fårbäddar. Hästboxmaterialet är mer "balanserat" vad avser näringsinnehållet, än fårbäddarna. Det är helt enkelt för mycket kväve i fårbäddarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #6 skrivet: 06 jun-21 kl 14:49 »
Varför skulle man i Sverige blanda in vulkansand i någon odling alls? Råvaran "vulkansand" måste importeras, det finns ingen inhemsk att få tag på.

Däremot så finns det inhemskt producerat, olika sorters djurgödsel, kompost, eller, om det behövs, torv (lite tveksam eftersom den räknas som "fossil", eller "vanlig" sand, som man kan blanda in odlingsjorden för att bättra strukturen och/eller gödsla.

För att täcka odlingar , så kan man använda många olika material, både sådana som bryts ner relativt snabbt och som förbättrar jorden, som halm eller gräsklipp, eller sådant som bryts ner långsamt, t.ex. träflis eller fårull.
Fårull täcker bra (hindrar ogräs och håller fukt) men tar mer än en odlingssäsong på sig för att brytas ner.

"No dig" odlingar, har jag gjort med urtaget material från hästboxar, eller fårbäddar. Hästboxmaterialet är mer "balanserat" vad avser näringsinnehållet, än fårbäddarna. Det är helt enkelt för mycket kväve i fårbäddarna.

Högt kväve är ett problem då det bränner växter som inte vill ha mycket näring.
Det är främst ett problem när man etablerar bädden, man måste blanda upp rejält eller ha i kväveätare.
Bygger man sig hugelbäddar och lägger man det kvävetäta på trämatrialet som då tar en del av kvävet och så odlar man näringsälskare som squach.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #7 skrivet: 08 jun-21 kl 21:47 »
Tänk på att om hästgödseln kommer från något större kommersiellt stall kan den innehålla ganska mycket medicinrester, som tex. avmaskningsmedel och antibiotika.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hästgödsel och träflis
« Svar #8 skrivet: 08 jun-21 kl 22:28 »
Tänk på att om hästgödseln kommer från något större kommersiellt stall kan den innehålla ganska mycket medicinrester, som tex. avmaskningsmedel och antibiotika.

Jo det stämmer men då växter har en helt annan näringsupptagningsförmåga än vi/djur så är risken inte så stor att dom tar upp sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare
Jona d, Corax, Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser