Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?  (läst 1245 gånger)

JoelKosmos

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?
« skrivet: 28 dec-20 kl 08:54 »
Hej på er! Klurar på ett kylrumsbygge för att förvara grönsaker mellan skörd och leverans för vår lilla grönsaksodling. Företag alltså. Vill kunna förvara i en temperatur mellan 2° - 4° och kollar på vad som kan vara mest energieffektivt och prisvärt.

Just nu väger jag mellan en Coolbot och ett aggregat från Norcool. Har inte erfarenhet av något av dem så tänkte kolla om någon här vet.

Nackdelar med Coolbot är att, om jag förståt det rätt, man behöver en amerikansk AC, kan bli dyrt tänker jag jämfört med kostnaden som läggs fram när folk bygger dessa system i USA. Fraktkostnad o.s.v, men kanske finns USAkompatibla enheter i Sverige?

Norcool låter riktigt bra och verkar bara landa på några tusen mer än ett coolbotsystem, om jag förstår det rätt behövs en AC för ca 10.000:- till Coolbot och själva Coolboten kostar runt 2500:- plus frakt.

Hursomhelst. Någon som har erfarenhet av endera av dessa kylsystem? Eller idéer om fler bra alternativ på den Svenska marknaden, man tycker ju att någon borde ha byggt ett lika bra färdigt system som det man får DIYa ihop med Coolboten?


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-20 kl 22:03 »
Är den där "amerikanska AC" :n egentligen något annat än en vanlig luftvärmepump som går i läge för kyla? Gamla luftvärmepumpar går ju att få tag i för en femhundring på Blocket.   Rumstempgivaren går alltid att lura på något sätt, t ex genom att byta den till ett NTC-motstånd med annan karaktäristik eller genom att ändra på det fasta motståndet i mätkretsen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-20 kl 22:38 »
Ett tips där du kan få bra svar är att om du har facebook gå med i gruppen småskaliga grönsaksproducenter.

Är själv småskalig granskasodlare men har bara en stående fullhöjdskyl så jag har ingen erfarenhet.

Hoppas du finner svar!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Jalbertsson

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-20 kl 13:01 »
@JoelKosmos

Här är ett bygge i Värmland med CoolBot och en LG AC. På engelska dock men det borde inte vara några problem att följa med i det väsentliga. https://www.youtube.com/watch?v=OlwYO75H3es
Finns också mängder med amerikanska youtubeklipp om du söker där. Har sett en hel del av dem och alla verkar vara nöjda med CoolBot.

JoelKosmos

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Kylrum Grönsaker. Coolbot eller Norcool. Eller annat?
« Svar #4 skrivet: 01 jan-21 kl 10:21 »
 Torbjörn: Har kollat på en del videos, till exempel med Richard Perkins, där det sägs att man behöver Amerikans AC. Har inte hört detaljer om varför dock.

Jalbertsson: Tack för länken. Ska kika på den.

Mickemård: Ska gå med där och kika runt om jag hittar något bra. Tack för tipset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser