Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälgbark mumsigt  (läst 2235 gånger)

Helena A

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Sälgbark mumsigt
« skrivet: 18 maj-20 kl 18:25 »
Hej!

Ny här och ny med sommargetter :) Två åttaåriga systrar som fått strosa runt lite på tomten idag. De verkar ääälska att gnaga av och äta upp barken från sälg. Jag hittar inte att det ska vara farligt för dem enligt SVA;s lista över giftiga växter. Vill dock kolla med er med mer erfarenhet om ni har några tankar om det?

Hälsningar
Helena :)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Sälgbark mumsigt
« Svar #1 skrivet: 18 maj-20 kl 18:56 »
nu är jag ingen expert inom näring direkt men jag förstår det som att barken på träden är det som innehåller näringen. t-ex var det något youtubeklipp jag såg igår där en person rekommenderade att bara använda barken när man gör odlingsjord. kanske var för frösådd.

sen tror jag att myndigheterna är lite tokiga och har klassificerat sånt , i synnerhet från naturen (det motsatta gäller nog tyvärr när det gäller kemikalier och dylikt), som giftigt och avråder från, när det i verkligheten finns många goda användningsområden däribland som näring. och nu sparade jag tyvärr inte hemsidan som bokmärke men det var en svensk sådan som påstod att det i Sverige inte har blivit inrapporterat (och/eller mer eller mindre konstaterat )något dödsfall alls sedans 40-talet, kanske var t-om att det inte blivit inrapporterat något allvarligt fall och kanske att det bara gällde vuxna.. och detsamma skulle tydligen gälla över hela Europa sedans typ 70-talet. men det verkar finnas en del mycket pålästa människor i det här forumet så de rättar säkert till. :) skickar länk sedan om jag kommer ihåg och hittar den.
« Senast ändrad: 18 maj-20 kl 19:01 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sälgbark mumsigt
« Svar #2 skrivet: 18 maj-20 kl 20:55 »
 Salix släktet innehåller slicylsyra. Finns väll även i magnesyl o liknande. Hörde av en man som jobbade på naturhistoriska museet att de funnit det i magen på skadade djur. De är inte så dumma de djurena.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälgbark mumsigt
« Svar #3 skrivet: 18 maj-20 kl 21:00 »
Ja, sälgbark är en känd get-favorit 🌳! Barken på sälg  (och pil, t ex) och andra träd ur salix-släktet innehåller salicylsyra. Acetylsalicylsyra  är den verksamma substansen i en känd smärtstillande medicin. Sälgbark var en gammal huskur mot värk och feber, det är nog det min broder i Herren ovan försöker få fram.
(Pucktvåa på den!)

Bark i allmänhet innehåller fibrer, bra för getternas matsmältning, men även vitaminer och mineraler.

Tycker du ska fråga ut getternas ägare, så kan hen berätta mer om getters egenheter  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Helena A

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Sälgbark mumsigt
« Svar #4 skrivet: 19 maj-20 kl 09:02 »
Tack alla för era svar! Mycket informativt och spännande :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Sälgbark mumsigt
« Svar #5 skrivet: 24 maj-20 kl 12:52 »
Ös på du med ris och sly av olika slag  :). Getterna älskar det och har dessutom bra sysselsättning. Rönn, asp, sälg, hallonsnår, lönn, en, tall var några av favoriterna bland mina getter. Lyckligast blev de när jag släpade in hela, mindre träd till dem. Då kunde de äta både löv, kvistar och bark.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser