Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder då killingarna kan släppas ut i hage?  (läst 1727 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Ålder då killingarna kan släppas ut i hage?
« skrivet: 28 mar-19 kl 10:46 »
Hur gamla är era killingar när de får gå ut med getterna? Jag har en hage i anslutning till stallet och stänger nu in dom för natten, men så småningom ska dom längre bort i en hage som gränsar mot skogen. Jag har i o f möjlighet att valla hem dom för natten men jag oroar mig för räv och hök dagtid. Erfarenheter?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ålder då killingarna kan släppas ut i hage?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-19 kl 16:27 »
Om du inte har extremt aggressiva dagaktiva rovdjur, så är det ingen fara att släppa ut dem även när de är små, en vecka eller så. Mina killingar får inte vara ute nattetid förrän tidigast vid 1 månads ålder, men det är inte fel att ta in dem på nätterna även när de är äldre, om en har möjlighet.
Tänk på när du tar in dem på kvällen att getter är tryckare, de kan alltså lägga sina killingar någonstans under en gran i hagen och bekymmerslöst gå in i lagården på kvällen utan killingar. Räkna in småttingarna varje kväll!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Ålder då killingarna kan släppas ut i hage?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-19 kl 18:51 »
Tack för bra svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 3 användare
Storlyckans Anna, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser